Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

betalings betingelser

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har en kunde jeg udførte et stykke arbejde for og skulle derfor sende dem en faktura på det udførte arbejde!

Der er dog lidt problemer med betalingen fra deres side. Jeg har oplyst at mine betalingsbetingelser er 14 dage fra fakturerings dato, hvilket sikkert er en meget normal betalingsfrist.

Jeg modtog så dette brev fra dem hvori det står:

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Det er fra øverste ledelse i XXX blevet besluttet at vores betalingsbetingelser fra vores leverandører er løbende måned +40 dage, vi vil dferfor betale efter dette i fremtiden.

Vi vil gerne have fakturaerne så hurtigt som muligt, og ved månedsskift senest den 5. hverdag i en ny måned.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Jeg har ikke lavet eller godkendt nogen aftale med dem.

Kan de godt sætte mine betalings betingelser?

Skal lige siges at jeg har sendt dem den 1. rykker, dog uden at modtage betaling, står og skal til at sende den 2. rykker.

Mvh.

Thomas Larsen

Fra Sørby
Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 186
Fra  www.east-tour.dk Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej de har accepteret dine betingelser fra starten og det er din butik, så de må indordne sig eller betale gebyr

Fra korsør
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 343
Fra  webbuilding.dk Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

som der bliver skrevet øverst. De kan på ingen måde ændre dine betingelser, da de jo har accepteret dem.. Du har den fulde ret på din side, hvis du har laveret varen. Så send du bare en rykker

Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det, jeg sender en rykker mere.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Det er korrekt som de andre skriver.

Fremover (hvis de handler hos dig igen) kan de naturligvis gøre indsigelser imod betalingsfristen FØR varen leveres. Herefter er det op til dig om du vil ændre fristen, eller op til dem om de vil handle et andet sted (eller betale til tiden).

Med venlig hilsen
Viggo Poulsen

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Man skal aldrig give efter. Mange vil bruge os små leverandører som bank.

Mit eksempel:

Jeg solgte noget udstyr til et stort firma i DK. Samme betingelser som alle andre: 20 dage.

3 uger efter modtog jeg en indkøbsrekv. med: løbende måned + 90 dage.

Jeg lod den ligge i indbakken. 1 uge efter modtog jeg et telefonopkald fra firmaet: "Er varerne ikke på lager?". "Jo, men jeg kan se, at I ikke ønsker at handle med mig mere". "Har du da ikke modtaget en ordre?". Jo, men jeg tolker den som om, at I ikke ønsker at handle her mere, da I ønsker andre betalingsbetingelser, end dem jeg har".

"Jam en, du er jo den eneste, der har de kvalitetsvarer der duer!". "Netop, derfor hvis I ikke accepterer mine betalingsbetingelser, så kan I prøve den lokale grossist, de handler her alligevel. Men prisen bliver nok højere!".

5 min. senere modtog jeg en revideret indkøbsrekv. med 20 dage netto. 

Og: De handler her endnu. På mine betingelser.

Johnny

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

"Jam en, du er jo den eneste, der har de kvalitetsvarer der duer!". "Netop, derfor hvis I ikke accepterer mine betalingsbetingelser, så kan I prøve den lokale grossist, de handler her alligevel. Men prisen bliver nok højere!".

5 min. senere modtog jeg en revideret indkøbsrekv. med 20 dage netto. 

Johnny

Du har et produkt som er meget værdsat af din kunde og ud fra hvad din kunde siger, den eneste på markedet som kan levere til dem. Det stiller dig jo i en bedre position. Hvis man har et produkt som let kan fås andre steder, så går man jo bare derhen, hvorfor man kan blive nødt til at ændre sine betalingsbetingelser for store kunder.

Vil du virkelig smide en kunde væk, som fx køber for 200.000 kr. hos dig hvert år - blot fordi kunden ikke vil acceptere dine betalingsbetingelser? Tror jeg simpelthen ikke mange ville.

Til trådstarter: Du skal overveje, hvor meget denne kunde betyder for din virksomhed. Men hvis du er nyopstartet og har brug for cash-flow, så synes jeg du skal ringe til dem og forklare dem situationen. Du vil meget gerne levere til dem og hjælpe dem med hvad de har brug for, men da du er nyopstartet så har du brug for meget kortere betalingsbetingelser.

Jeg tror de ville kunne forstå.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tog kontakt til debitor, debitor afdelingen i firmaet kunne dog ikke gøre så meget for mig, da hun bare parerede ordre fra toppen, jeg blev henvist til direktøren og efter en samtale med ham ville han undersøge sagen og sørge for betaling da jeg ikke er en fast leverandør til firmaet.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Man skal aldrig give efter.

jo, hvis man vil tjene penge, og da ellers har råd til det i likviditeten.

Jeg handler med nogle af de største virksomheder i DK, og følger jeg ikke deres betalingsbetingelser er det ud af vagten. Jeg ved det, for jeg har taget slås kampen flere gange.

Jeg har ikke råd til at lade være, 40 % af min omsætning kommer herfra, så jeg acceptere det de kommer med.

Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas-svb:

Jeg har ikke lavet eller godkendt nogen aftale med dem.

Kan de godt sætte mine betalings betingelser?

Hvis der er en aftale om betalingsbetingelserne, så gælder aftalen, se Rentelovens §3, stk. 1. 

I er begge erhvervsdrivende, og derfor er aftalen kun gyldig, hvis den overholder den nye regel i Rentelovens §3a:

"Angår kravet vederlag i henhold til en aftale omfattet af § 1, stk. 4, som er indgået mellem erhvervsdrivende, kan den aftalte betalingsfrist ikke være mere end 30 dage regnet fra det tidspunkt, da fordringshaver har afsendt eller fremsat anmodning om betaling. Dette gælder dog ikke, hvis fordringshaver udtrykkeligt har godkendt en længere betalingsfrist og betalingsfristen ikke er urimelig over for fordringshaver."

Hvis der ikke er etableret en aftale om betalingsbetingelserne, så gælder reglen i Rentelovens §3, stk. 2. Hvis der ikke er aftalt noget angående betalingsbetingelserne, så er de 30 dage efter afsendelse af faktura.

"§ 3. Rente skal betales fra forfaldsdagen, hvis denne er fastsat i forvejen.

 Stk. 2. I andre tilfælde skal der betales rente, når der er gået 30 dage efter den dag, da fordringshaveren har afsendt eller fremsat anmodning om betaling. Skyldneren skal ikke betale rente for det tidsrum, der ligger forud for modtagelsen af anmodningen."

Der skal ikke ret meget til, før der er indgået en aftale. Følgende vil ofte være nok til, at der juridisk set vil være indgået en aftale:

1) Den ene part tilkendegiver noget overfor den anden (fx i kreditors almindelige betingelser, eller som her i et brev fra debitor til kreditor)

2) Den anden part protesterer ikke

3) Samhandlen fortsætter 

Sådan en aftale vil være gyldig, hvis den ikke strider mod reglen i Rentelovens §3a. Det vil den gøre her, fordi aftalen går ud på, at betalingsfristen skal være mere end 30 dage. Sådan en aftale kan kun indgåes "udtrykkeligt", altså ikke ved kreditors passivitet overfor debitor.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)