Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på konsulentarbejde for norsk firma ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Janvk,

Da kunden er et norsk firma skal der ikke tillægges dansk moms.

Udenlandske virksomheder skal ikke betale dansk moms.

Du kan eventuelt skrive momsfrit på fakturaen og så skrive firmaet momsnummer, men jeg er ikke sikker på det overhovedet er nødvendigt, da Norge ikke er i EU.

/anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

det er nu ikke nædvendigvis så simpelt. Du laver jo undersøgelsen til brug for en indtjening det norske selskab skal have i DK siden det er DK kunder du skal kontakte og undersøge for dem, og uden at være stensikker tror jeg absolut det udlæser dansk moms på fakturaen når det udføres i DK og er til det norske selskabs brug i DK
Hør lige hvad mere kyndige svarer eller ring og spørg hos skat selv, men jeg tror faktisk der skal dansk moms på selv om det er faktura til Norge i dette tilfælde
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
dobbelt post sorry

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

det er nu ikke nædvendigvis så simpelt. Du laver jo undersøgelsen til brug for en indtjening det norske selskab skal have i DK siden det er DK kunder du skal kontakte og undersøge for dem, og uden at være stensikker tror jeg absolut det udlæser dansk moms på fakturaen når det udføres i DK og er til det norske selskabs brug i DK
Hør lige hvad mere kyndige svarer eller ring og spørg hos skat selv, men jeg tror faktisk der skal dansk moms på selv om det er faktura til Norge i dette tilfælde
Venlig hilsen

 
Cookie er inde på noget af det rigtige. I forhold til salg af ydelser til lande uden for EU, hedder hovereglen, at der ikke er moms. Bemærk dog at der for netop reklamer og rådgivning er en særregel omkring hvor ydelsen leveres, hvilket i dette tilfælde kan betragtes som Danmark, hvorved der skal tillægges moms.
 
Bemærk i øvrigt, at i de tilfælde hvor der leveres ydelser mv. til ikke EU land uden moms, har man pligt til at kunne godtgøre for hvorledes denne er leveret i udlandet/berettiget til ikke at være momset! (henvisning især til polemikken omkring afhentningskøb hvor skat mener man skal kunne godtgøre, at varerne har forladt landet).
 
Se evt. Beierholms udemærkede guide til momsbehandling af salg med udlandet EU/ikke EU opdateret med de nye regler pr. 1/1-2013: http://www.beierholm.dk/skat-moms-og-afgifter/publikationer/moms-ved-handel-med-udlandet.html
 
/Christian

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil have et brugbart svar er du nødt til at udspecificere hvad de arbejde reelt er for den norske virksomhed.

Momsmæssigt vil der næppe være tale om en reklameydelse med mindre, der i forbindelse med kontakten forsøges direkte salg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
med mindre, der i forbindelse med kontakten forsøges direkte salg.
hvordan hvis hele markedsundersøgelsen - hos danske kunder - går på at skaffe salg i DK på et eller andet sigt - Det lyder jo ret naturligt at det må være formålet - en ydelse der leveres i Danmark med henblik på indtægt i DK hvis undersøgelsen peger på marked - men enig der skal mere på bordet, jeg ville bare sige, at det ikke var helt klart, at det var uden moms.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt uddybning af mine opgaver i DK, som efterspørges:

Jeg skal analysere det danske marked og skaffe kontakt til danske kundeemner, der præsenteres for det norske produkt af mig i første omgang. Der er tale om et projektsalg. Kontrakter og egentlig salg af projekter har jeg ikke beføjelser til at lave. Det kan alene det norske aktieselskab stå for. Arbejdet foregår fra 1.7 og året ud. Jeg arbejder ud fra mit hjemmekontor. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

går på at skaffe salg i DK på et eller andet sig

@  Cookie, DU misser ordet "direkte"  som "her og nu". I relation til momsloven defineres en reklameydelse, som en ydelse afholdt med henblik på salg her og nu.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

janvk:
Kontrakter og egentlig salg af projekter har jeg ikke beføjelser til at lave.

For mig ser det ud til at hovedreglen der gælder her. Så jeg ville fakturere uden moms og sørge for at få den dokumentation, som cef henviser til ovenfor.

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)