Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kypern jurisdiktion i Danmark?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg håber andre iværksættere kan lære noget af den her sag og hvis nogen vil være behjælpelige med feedback:

Det drejer sig kort fortalt om vi har et iværksætter aps drift firma, hvor vi udvikler software og sælger på servere.

Vi har så haft en sag, hvor vi helt tilbage i 2008, havde en forhandler på på Kypern der har solgt et system til en slut kunde.

Forhandleren skrev under på forhandler kontrakt i 2005, og havde fra 2005 til 2008 solgt til en cirka 30 kunder nøjagtig det samme system bare i mindre skala.

De lagde en pæn ordre på 4 kæmpe servere med tilhørende administrations software 2008.

De betalte 50% forud, og 50% efter vi leverede også var alt jo godt.

Men der sker så det, at slut kunden, vil bruge serverene til nogle krav, vi ikke har garanteret de kan, og derfor de ikke kan klare det.

Kunden, og forhandleren siger så, vi har lovet det og vi beder selvfølgelig om dokumentation for det. Det kommer så aldrig.

Så kører der lidt mails frem og tilbage med trusler og de vil have penge igen osv de ringer hver dag til os og truer med at komme til Danmark, men vi holder fast i vi har leveret og produktet virker fint til det som det skal. 
At de bruger til andre krav kan jo ikke være vores problem.

Vi tror de vil sende alt tilbage og kræve tilbagebetaling. Men INTET sker og alt kommunikation med dem stopper 100% vi hører 0.

Det var så i 2008, så går der 2009,2010, 2011,2012,2013(juli) og stadig intet hørt.

Pludseligt her i Juli 2013 kommer der en fedex man til min PERSON adresse og ikke engang til firmaet og da jeg ikke kan se hvad det er kvitter jeg så for det.

Der kan jeg se der er 15 papir på græsk og 15 på dansk.

Det viser sig så at i 2011 altså par år efter sagen forhandleren er gået til byretten i Kypern og fortalt deres sag med en advokat.

Advokaten kræver 15 punkter penge tilbage , erstatning ,renter osv osv.

Så står der er retten i Kypern ikke har jurisdiktion i Danmark men via en EU lov EF nr1393/2007 vil advokaten prøve stadigvæk kan være derfor byretten i Kypern tager sagen ind.

Retten siger så i 2011 at sagsøger har 30 dage til at henvende os til retten i Kypern. 

Men det mærkelige er så at vi har intet hørt hverken på firma adressen eller på mail eller noget simpelthen 0.

Det der så er sket efter følgende er at de har været ved retten i Kypern hver 6 måned og fået 6 måneder ekstra til at sagsøgte (os) har 30 dage til at henvende os selv til byretten i Kypern.

Sådan er det så blevet ved med at køre og de sidste par bilag er hver gang de er i retten igen og få udsat igen med 6 måneder.

Så det lyder som om de ikke har kunnet få fat i os overhovedet og nu prøver de at sende alt til min person adresse og håbe på vi selv henvender os.

Spørgsmålene er så følgende hvis nogen har erfaring med det?

1: Kan de overhovedet gøre noget mod et firma i Danmark fra Kypern når byretten selv siger det der?, Vi er ikke blevet kontaktet overhovedet siden 2008.

Det der kommer nu er fra deres advokat det er ikke afsendt fra byretten der eller en dansk ret.

Det skal siges i den kontrakt vi havde med dem i 2005 stod der er at alle tvist skulle foregå ved en dansk domstol. Vi opsagde så kontrakt men dem i 2008 efter den her sag blev de sure, på baggrund af at efter sagen stoppede de med at sælge andet og derved kunne de ikke leve op til det aftalte års salg der skulle være.

2: Kan der være noget om at sagen er gammel? det er jo foregået i 2008 med deres slut kunde og først i 2011 får de det til retten I deres land men vi bliver ikke oplyst om noget eller kontaktet af nogen før nu. Hvorfor sendte de ikke alt tilbage og lavede en sag allerede i 2008/2009?

3: Hvis der skulle ske noget de pludseligt kommer kontakt fra en dansk myndighed kan der det overhovedet?, Vil man kunne køre videre i et andet selskab?

Det koster nok andet lige meget mere at gå i retten og forsvare sig end hvad de kræver.

Kan der være noget vi overser?

4: Vi har nogle andre drift selskaber vil det bare være klogest ikke lave mere aktivitet i det nuværende firma også kører alle eksisterende kunder/partnere fremtidige kunder/partnere over i et af de andre firmaer?



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tag det som en eksotisk oplevelse fra et tilbagestående retssystem.

I jeres kontrakt er det fastslået at værneting er Danmark og før der ligger en indkaldelse fra

Sø- og Handelsretten eller dit hjemtings domstol, er der ingen grund til at gøre noget som helst.

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Advokat Jacob Berner Rue:

Tag det som en eksotisk oplevelse fra et tilbagestående retssystem.

Spørgsmålet om fuldbyrdelse af en dom fra et andet EU-land er reguleret i Lov om Bruxelles I-forordningen m.v.

Hvis først der foreligger en rigtig eller forkert cypriotisk dom, skal en dansk fogedret som udgangspunkt imødekomme en anmodning fra domhaver om fuldbyrdelse i Danmark.

En dansk fogedret vil i den forbindelse som udgangspunkt ikke forholde sig til, om den cypriotiske dom er rigtig eller forkert. For at det skal kunne komme på tale, skal der være noget helt galt.

En dansk fogedret vil forholde sig til, om betingelserne i Bruxelles I-forordningen er opfyldt.

Advokat Jacob Berner Rue:

I jeres kontrakt er det fastslået at værneting er Danmark og før der ligger en indkaldelse fra

Sø- og Handelsretten eller dit hjemtings domstol, er der ingen grund til at gøre noget som helst.

Jeg må advare kraftigt mod at følge dette råd af den simple grund, at det er retten - og ikke sagsøgte - der bestemmer, om retten er kompetent. 

I en ren dansk sag, hvor man som sagsøgt oplever at blive sagsøgt ved et forkert værneting, gælder reglen i Retsplejelovens § 248, stk. 1, 2. pkt.:

"Fremsætter sagsøgte ikke indsigelse mod rettens kompetence i svarskriftet eller i det i § 352, stk. 3, omhandlede retsmøde, anses retten for rette værneting."

Følger man advokatens råd om at ignorere en stævning fra en anden domstol end eget hjemting, vil resultatet være, at man vil blive dømt som udebleven efter reglen i Retsplejelovens § 353, stk. 1, 1. pkt:

"Indleverer sagsøgte ikke rettidigt svarskrift til retten, eller opfylder svarskriftet ikke kravene i § 351, stk. 2, nr. 1-3, og stk. 3, 2. pkt., og er det herefter uegnet til at danne grundlag for sagens behandling, afsiger retten dom efter sagsøgerens påstand, for så vidt denne findes begrundet i sagsfremstillingen og det i øvrigt fremkomne."

Hvis der er tvivl om rette værneting, vil en domstol i mange tilfælde vælge at forkynde stævningen for sagsøgte. Det er så op til sagsøgte at protestere, hvis sagsøgte ikke ønsker sagen behandlet ved et forkert værneting.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Der er ikke forkyndt nogen stævning!!!

Hvis fx  en stævning sendes i et brev fra en nigeriansk domstol  til en dansker, der ingen værnetingsaftale har med en kreativ nigerianer - er brevet fuldstændigt uden retvirkning og en eventuel nigeriansk dom vil ikke kunne fuldbrydes i Danmark.

Et kort studie af den europæiske domskonvention fører til samme resultat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som jeg lige husker det er Cypern en del af EU og dermed under en slags regler, medens Nigeria - sidst jeg checkede, ikke var under nogen form for EU lovgivning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Mange tak for alle svarene.

Den ene mulighed er at vi simpelt ikke hører mere og sagen lukket.

Hvad vil man gøre i en konkret situation hvis der kommer noget fra en myndighed i fx Danmark?

I den her sag kostede maskinerne en hel del bare i indkøb og de sendte dem aldrig tilbage. Så vi har også brugt en del penge på det.

Hvis der kommer en sag har vi slet ikke midler eller overskud til at forsvare det.

Det skal siges at det firma der har lavet forhandler aftalen og som de går efter er et driftselskab og software rettighederne er i et andet selskab. Netop for at beskytte i sådan en situation.

Men der er andre partner aftaler lavet i firmaet som kører godt.

Men vil worst case være at oprette et nyt drift firma og stoppe med alt aktivitet i det her firma?

Derefter føre alle andre partner aftaler over i det nye? (det er måske 10 stk).

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Der er ikke forkyndt nogen stævning!!!

Det ved vi ikke noget om. Det eneste vi kan udlede er, at der ikke er sket personlig forkyndelse. 

Vi ved ikke, om der er sket fiktiv forkyndelse på statstidende.dk eller en tilsvarende procedure i udlandet.

En dom baseret på en fiktiv forkyndelse kan ikke fuldbyrdes i Danmark, men den kan dog stadig drille den domfældte, og den vil kunne fuldbyrdes i forbindelse med besøg i domslandet.

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

bhansen2:

Hvad vil man gøre i en konkret situation hvis der kommer noget fra en myndighed i fx Danmark?

Afgive svarskrift.

Hvis I modtager en stævning fra en domstol på Cypern, skal svarskriftet også afgives overfor den cypriotiske domstol, og det skal formentligt (jeg ved det kke med sikkerhed) affattes på græsk.

I den situation vil I nok vælge at bruge en lokal rådgiver.

I vil skulle forholde jer til, om I har et ønske om nedlægge påstand om, at domstolen på Cypern skal afvise at behandle sagen. 

Det vil man fx kunne, fordi er en aftale om voldgift, en aftale om værneting et andet sted end Cypern, eller der er en anden juridisk medicin mod at sagen behandles på Cypern mod sagsøgtes protest. Det kan hurtigt gå hen og blive langhåret.

Det vil en dansk rådgiver godt kunne rådgiver om, da det følger af nogle internationale regler, men det vil være en fordel, at det er en lokal rådgiver, der har kommunikationen med den lokale domstol.

Selvom man kommer frem til, at man har ret til at få sagen afvist, er det ikke sikkert, at man vil gøre brug af muligheden, men man skal være klar over, om muligheden er der. Og så skal man overveje fordele og ulemper ved at bruge den.

Situationen kan også være den, at der både er mulighed for at anlægge sagen i Danmark og på Cypern. Hvis det er tilfældet, gælder først til mølle-princippet: Når først der er anlagt en sag det ene sted, vil den sag spærre for, at der vil kunne anlægges en sag det andet sted.  

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Er jeg den eneste som synes der er noget underligt i denne sag? Hvorfor holder man sagen skjult for jer i 5 år, når man ved lige præcist hvor I bor og har jeres e-mail adresse mv.? Er det et bevidst forsøg på at jorde jer?  Personligt ville jeg ikke vente 5 år på at få en sag afgjort hvis jeg var overbevidst om at jeg havde ret. Jeg ville kun gøre det hvis jeg havde en dårlig sag og kunne nå en fordel ved at vente så læng.

Måske der er nogle andre som kan svare på dette?

Tilmeldt 18. Jul 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja vi har INTET 0 hørt før nu i july 2013.

Der er ingen kontrakt med dem siden 2008 og de har aldrig returneret noget igen.

De sender så pludseligt noget til person adressen efter så mange det kan være ren chikane.

Det der blev sendt er fra advokaten via Fedex med kopier af det fra myndighederne på Kypern.

De har endvidere prøvet at sende til firma adressen i den her uge sikkert kopi af det samme men det har vi valgt ikke at modtage.

Men det er selvfølgeligt ikke fordelagtigt at gå at tænke på om der pludseligt kommer noget fra DK myndigheder fremfor at bruge energien på noget produktivt.

Så spørgsmålet er, hvad er smartest next step?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)