Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er et printerhoved dækket af en total garanti?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn, ja du har ret, det lød lidt vrøvlet. Jeg prøver lige igen :)

Når reklamationsretten gælder samtlige dele af en vare i to år uden mulighed for begrænsning på enkelte dele af varen, gælder dette vel også ved en garanti. Eller hvad?

En ny printer (Metapace L-1) koster ca. 4000,- kr. Et nyt printerhoved 8-900 kr. + arbejdsløn for at få det udskiftet.

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Miriam Frank:
Hvis et printerhoved ikke holder mere end et år - ved normal brug i butik - burde man vel selv kunne udskifte det til en rimelig pris (der er billigere end selve printeren)

Ja det ville man tro. men hvis du køber en typisk canon blækprinter f.eks med skrivehoved i selve printeren så er det ikke urealistisk at printerhovedet går i stykker efter 2 år ved regelmæssig brug. et nyt printerhoved vil typisk koste 1200-1500 kroner og for de penge kan man som oftest få en ny printer. De hænger selvfølgelig sammen med en politik hvor man faldbyder printere til en billig penge hvor ingen nærmest tjener penge på dem for så at tjene penge på køb af forbrugsstoffer (blæk og toner eller hvad din printer nu bruger)

Og igen jeg ved ikke hvad din garanti aftale præcis lyder på, men hvis der skulle være en ting der var unddraget garantien så skulle det netop være dine skrivehoveder

på den anden side. hvis det lykkes dig at ødelægge dit skrivehoved i en normal blækprinter indenfor det første år ville du typisk få et nyt af Canon,

men disse hoveder er netop lavet til at holde i lang tid.

Måske at dine skrivehoveder måske ikke er lavet til at holde så længe. hvis et skrivehoved er lavet til 15.000 udskrifter så er det det det kan skrive og så skal det skiftes. du får jo heller ikke flere labels indenfor garantien når du har brug den rulle der fulgte med:)

Hvis du f.eks køber en laserprinter bliver mange også overraskede over at det faktisk koster lige så meget som printeren at købe et sæt nye laserkassetter når de medfølgende (som er halvt fyldte) er brugt op.

Dog synes jeg alligevel du har en god sag. for hvis de en gang har givet dig en ny printer må det jo være fordi det forventes at et skrivehoved skal kunne holde længere, men det kan selvfølgelig også være som det nævnes tidligere at du har købt en printer der slet ikke lever op til dine behov. andre ville måske kunne køre med et skrivehoved i 5 år før det skulle skiftes.

Derfor er det vel også vigtigt om en evt. sælger har sagt at printeren burde kunne dække dine behov.

Fra Lyngby
Tilmeldt 30. Jun 07
Indlæg ialt: 379
Fra  Blæk & Print Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Miriam Frank:
En ny printer (Metapace L-1) koster ca. 4000,- kr. Et nyt printerhoved 8-900 kr. + arbejdsløn for at få det udskiftet.

Nå havde lige overset dette.

Hvis skrivehovedet ikke kan udskiftes af dig selv burde det helt klart være designet til at holde længere.

Nu tror jeg helt bestemt enten at printeren er alt for lille til dit behov og alternativt er der helt klart en fejl på skrivehovedet som burde skiftes i garantien. tjek den anbefalede brug holdt op imod hvad du har printet.

Beklager jeg ikke lige havde set det.

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Miriam Frank:

Hejsa!

Jeg har for ca. to år siden købt en thermal printer med to års total garanti. Efter ca. et år gik printerhovedet i stykker og jeg fik en ny printer. Efter ca. et år med den nye printer er også dette printerhovedet gået i stykker.

Efter henvendelse til forhandleren har jeg fået dette svar: 

"Et defekt printhovede er ikke en del som indeholdt garanti, det er en enhed som skal skiftes ligesom dæk skiftes på en bil.
Dengang blev den byttet af garanti, da det skete så tidligt efter køb."
Jeg mener ikke at dette er en saglig og lovlig begrundelse, tager jeg fejl? 
De bedste hilsner Miriam

 

Hej Miriam

Det er meget enkelt:
Hvis printerhovedet kan skiftes (du selv kan gøre det) er det IKKE omfattet af reklamationsretten.
Det er det samme der gør sig gældende for batterier til computere, hvor der heller ikke 2 års reklamationsret selvom mange mener det modsatte (tro mig jeg taler af erfaring)

Men i dit tilfælde - åbn printeren og se om du kan afmontere hovedet, hvis ikke så er det omfattet af reklamationsretten.
Nu taler du om en totalgaranti og er der givet en garanti er sagen en anden da denne så gælder men hvis der i denne garanti feks. står at hovedet IKKE er dækket men du ikke selv kan skifte det så ER det dækket iflg. reklamationsretten.

Det er en knudret lovgivning vi har på dette område og du kan læse mere om den på forbrug.dk (selvom ikke alt der står her er korrekt) Cool

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Miriam

ud fra det du skriver virker det som om du ikke har læst afsnit 2 i det dokument jeg tidligere har linket til.  Som du kan læse er en garanti mere omfattede end en reklamationsret. 

 

Mvh

Ravn

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
ud fra det du skriver virker det som om du ikke har læst afsnit 2 i det dokument jeg tidligere har linket til.  Som du kan læse er en garanti mere omfattede end en reklamationsret. 

Jo, jeg har læst det, men kunne ikke rigtig se om det gælder i dette tilfælde. 

Jeg har netop talt med en anden forhandler af mærket, som fortæller at jeg ikke selv kan skifte printerhovedet, at det vil blive alt for dyrt at få lavet, at den burde holde meget længere, samt at den omtalte printer er en dyr løsning i forhold til andre mærker i samme kvalitet, men til den halve pris. 

Efter alle jeres kommentarer og samtalen med forhandleren, er jeg nu endnu mere sikker på at - total garanti eller ej - printerhovedet bør udskiftes på sælgers regning.

Tusind tak for hjælpen alle sammen :)

Mange hilsner Miriam

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

 Som andre skriver, så er det meget forskelligt hvor lang tids garanti der kan være.
Men, hvis der ikke nogen steder (heller ikke i manualen og specifikationerne fra selve printer-producenten) står at hovedet tæller som en sliddel og/eller der er sat en begrænset garanti på hovedet, så er det altså dækket af den fulde garanti af printeren som én samlet enhed.

Husk nu på at reklamationsret og garantibestemmelser ikke nødvendigvis er de samme hvis du er en virksomhed, set i forhold til hvis du var en privat forbruger!

Jeg kan i øvrigt fortælle dig at de storformat-printere vi har stående i MediaMouse har en garanti på et halvt år på et spritnyt hoved.
Det varierer lidt fra maskine til maskine hvor ofte vi skifter hovederne, men typisk holder de i 2-3 år hvis de bliver kørt pænt og der ikke er headcrashes (hoved rammer printmedie) eller lignende. I de små maskiner koster en hovedudskiftning omkring 6.000 kr. for et hoved (der sidder så flere hoved) - i de 3 største printere ligger en hovedudskiftning på omkring 15.000 kr....

/Jesper

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,8 stjerner givet af 5 person

Naturligvis er det dækket af garanti. Det er uanset om du har købt som virksomhed eller privat.

Garantien gælder oven i købet fra da sidste reparation blev udført.

Dit eksempel viser et forsøg på at snyde, ligesom de der siger at der ikke er garanti på batteriet i et batteridrevet instrument, eller at software fejl ikke er dækket af garanti. Eller at sliddele ikke er dækket af garanti. ALT er dækket af garanti

Fede malerier en blog om malerier

Fra Aalborg
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 577
Fra  Bærbar.com Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu snakker vi jo både garanti og reklamationsret, hvilket er to forskellige ting.
Og selvfølgelig er alt ikke dækket af garantien.

Vil du gerne se en af vores <a href="https://ravfund.dk">Ravlygter</a> i funktion eller evt. teste din egen er du altid velkommen på vores indendørs strand i Nordjylland.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 07:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Bærbar.com:
Og selvfølgelig er alt ikke dækket af garantien.

Hvorfor ikke? Der står jo netop "2 års total garanti" i aftalen. 

Citat fra Forbrug.dk " Hvis der er en garanti på apparatet, så kan du undersøge om garantien også gælder for batteriet. Er der ikke oplyst noget herom i garantien, må du som udgangspunkt gå ud fra, at der er tale om en funktionsgaranti, dvs. at produktet som helhed virker i hele garantiperioden."

Og det gælder vel ikke mindst for dele, man ikke selv kan udskifte?

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)