Jeg har for ca. to år siden købt en thermal printer med to års total garanti. Efter ca. et år gik printerhovedet i stykker og jeg fik en ny printer. Efter ca. et år med den nye printer er også dette printerhovedet gået i stykker.
Efter henvendelse til forhandleren har jeg fået dette svar:
"Et defekt printhovede er ikke en del som indeholdt garanti, det er en enhed som skal skiftes ligesom dæk skiftes på en bil.
Dengang blev den byttet af garanti, da det skete så tidligt efter køb."
Jeg mener ikke at dette er en saglig og lovlig begrundelse, tager jeg fejl?
Nu ved jeg ikke præcis hvad det er for en printer du har købt, men alle printere skal vel have skiftet printerhoved en gang imellem. Er der ikke en typisk mængde sider det er lavet til at kunne udskrive? Det forekommer mig ikke umiddelbart underligt at det ikke er dækket af garantien medmindre der udførligt står at det bør kunne holde i årevis. Alm. Patroner fra f.eks hp har jo termiske skrivehoveder og ofte sidder skrivehovedet på patronen og bliver dermed skiftet hver gang man skifter patron. Skrivehovedet som sidder seperat i printeren holder længe men ikke nødvendigvis i mange år. Men igen... Jeg er ikke helt klar over hvad det er for en type printer du har.
"Et defekt printhovede er ikke en del som indeholdt garanti, det er en enhed som skal skiftes ligesom dæk skiftes på en bil.
Dengang blev den byttet af garanti, da det skete så tidligt efter køb."
Jeg mener ikke at dette er en saglig og lovlig begrundelse, tager jeg fejl?
Jeg tør ikke gøre mig klog på om det er en lovlig begrundelse, da jeg ikke ved nok om printere til at vide hvor længe et printerhoved skal virke, eller hvor mange print det skal kunne klare. Hvis det er en udskiftelig del med en forventelig begrænset levetid som eks. selve printerpatronen, virker det rimeligt at den ikke er omfattet af den garanti du har fået.
Dér hvor forhandleren kan stå skidt, er i forhold hvor lang tid der er gået. Hvis du har fået en ny printer i forbindelse med sidste reklamation, starter en ny garanti- og reklamationsperiode. Så hvis forhandleren gav dig en ny printer fordi den gik i stykker efter et år, vil h*n få svært ved at afvise at ombytte den nye, hvis den også er defekt efter en tilsvarende periode.
Umiddelbart lyder det til at du har en god sag. hvis det fremgår at der er tale om total garanti og ikke bare den almindelige reklamationsret, så må printerhoved jo være dækket af garantien, ellers er der jo ikke tale om en total garanti! Er printeren købt som et forbrugerkøb (dig privat ) eller et handelskøb ?
Hvad står der i garanti bestemmelserne? Hvad er det for en printer og hvad koster et nyt printer hoved.
Det er en thermal labelprinter (uden blæk), jeg har købt og jeg har jævnligt renset den efter foreskrifterne.
Printerhovedet har kun har holdt et år begge gange og er åbenbart dyrt at udskifte eftersom, jeg sidste gang fik en ny printer i stedet.
I aftalen står "2 års fuld hardwaregaranti", men sælger mener at printerhovedet er undtaget garantien? Jeg mener at reklamationsretten gælder samtlige dele af en vare i to år uden mulighed for begrænsning på enkelte dele af varen. Hvem har ret?
Ravn: Jeg synes ikke rigtig, jeg får svar i købeloven om den konkrete sag
Hej. Det er vigtigt at finde ud af om du har købt den som normal forbruger eller som firma. Det er 2 forskellige love der gælder der.
Normalt er sliddele undtaget af garanti/reklamationsret. Hvis du køber en cykel, får 2 års garanti, og cykler du så 100km på den hver dag på man forvente at bremseklodserne skal skiftes for egen regning, da det er en del som bliver slidt ved brug. Hvis de falder af efter 14 dage, ja så skal de ombyttes, for det er en fejl, det er slitage ikke!
Så jeg tror at du har en dårlig sag, da det et printhoved vil blive betragtet som en sliddel/forbrugsvare.
Dernæst er det store spørgsmål om du har købt en printer som i virkeligheden er for lille til dit brug, en printer er beregnet til en hvis mængde print i dens levetid, og hvis du bruger den til mere en den er beregnet til, ja så slides den hurtigere, og dermed er det uden for garanti.
Men om der er fejl eller slitage skal jeg ikke kunne sige da jeg ikke har set printeren.
Hvis et printerhoved ikke holder mere end et år - ved normal brug i butik - burde man vel selv kunne udskifte det til en rimelig pris (der er billigere end selve printeren)
At skulle købe en ny printer eller sende den gamle til reparation en gang årligt lyder ikke rimeligt. I kontrakten står der intet om en fraskrivelse af garantien på dele som f.eks printerhoved.
I aftalen står "2 års fuld hardwaregaranti", men sælger mener at printerhovedet er undtaget garantien? Jeg mener at reklamationsretten gælder samtlige dele af en vare i to år uden mulighed for begrænsning på enkelte dele af varen. Hvem har ret?
Ravn: Jeg synes ikke rigtig, jeg får svar i købeloven om den konkrete sag
Det ene øjeblik snakker du om total Garanti det andet om reklamationsret, det er to forskellige ting som også fremgår af det link du jeg sendte.
Hvis det tydeligt fremgår at du har to års total hardvare garanti så må printerhoved jo også være dækket. Iøvrigt lyder det mærkeligt at et Thermo printerhoved kun skulle kunne holde et ½ - helt år - det lyder som om der er et kvalitetsproblem med det produkt, har du prøvet at undersøg om andre har haft samme problem.
Hvad koster en ny printer? hvad fabrikat er der tale om?