Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bærbar computer til grafisk arbejde

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Fra  Torreck Customs Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

okay starter lige fra scratch igen for der er vist forvirring omkring hvilke komponenter der er vigtige for grafisk arbejde..

Hvis du bare skal lave logoer, hjemmesider i simple farver og mild fotoredigering så er næsten alle nyere computere med et grafikkort godt nok

Hvis du derimod skal lave professionelt arbejde som video/foto-redigering og animation (begge bruges primært i film og spil industrien) så skal du ud og købe en Workstation og ikke bærbar

 

Og nu vil jeg informere resten af tråden omkring hvad en processor og ram gør, og hvorfor de ikke er relevante når det kommer til grafisk arbejde ;)

Processoren er faktisk ikke meget andet end en regnemaskine.. hurtigere processor gør at du kan bearbejde tal og informationer hurtigere på computeren, dvs. have flere programmer kørende eller komprimere en fil hurtigere. men har IKKE noget med hvad der sker på skærmen at gøre, det er der enten et grafikkort der står for eller så er der en lille chip indbygget de nyere processorer som kan varetage basalt grafisk arbejde 

RAM er et lille "lager" til data som processoren kan trække på meget hurtigere end den kan fra harddisken.. det er os derfor flere ram tit kan hjælpe på hastighed og stabilitet. igen så har det ikke rigtig noget med det grafiske arbejde at gøre da grafikkort har dets eget RAM (dedikeret RAM).

Det vigtigste når det kommer til CPU og RAM er at de ikke er så dårlige at de holder dit grafikkorts potentiale nede,  så enhver nyere haswell CPU (i5 eller derover) og 8GB (minimum 1600Mhz) vil være rigeligt selv for de bedste grafikkort (til bærbare)

Grafikkortet er den chip der beregner ALT hvad der skal ske på skærmen. at afspille en video er ikke et problem da alle informationerne allerede er givet MEN når man laver billed-rendering for eksempel så skal grafikkortet selv til at udregne hvor solens lys rammmer og hvordan det påvirker de valgte materialer osv osv.. det er ikke noget man selv gør, grafikeren siger bare at solen kommer fra nordøst og i den og den vikel. så laver grafikkortet resten.  der jo nok en grund til at Nvidia kan sælge grafikkort der koster fra 30000kr og op efter til professionelle grafikere

Håber det var nogenlunde simpelt forklaret for ved at 99% af jer ville fatte brik hvis jeg brugte for meget fagsprog :) ligesom jeg fatter hat når i snapper SEO osv. xD

forsat god mandag :)

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bare melde mig ind i koret af folk der sværger til Mac.
Det vil du blive glad for — også om 3 år, når registreringsdatabasen IKKE er fuldstændigt propfyldt og sløver din maskine ned i en sådan grad at du er nødt til at formatere harddisken for at få bare nogenlunde hastighed på dit arbejde.

Det koster ekstra — det ved jeg — men HOLD NU OP hvor er de ekstra penge givet godt ud på både design, funktionalitet, hastighed, komfort, din virksomheds identitet og pålidelighed som grafisk stærk etc. etc.

God fornøjelse og god jagt.

// Brokop

http://brokop.com/

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Christopher T.:

okay starter lige fra scratch igen for der er vist forvirring omkring hvilke komponenter der er vigtige for grafisk arbejde..

Hvis vi tager udgangspunkt i arbejde i Photoshop, så bør computeren have:

1. Først og fremmest RAM. Jo flere RAM, jo bedre arbejde Photoshop, selvfølgelig op til et hvis punkt. Jeg anbefaler ikke under 16 GB, hvis der skal arbejdes seriøst med Photoshop - http://forums.adobe.com/thread/784009

2. CPU - Photoshop bruger meget CPU-kraft. Desuden er Photoshop optimeret til at udnytte flere tråde, og derfor er det altså en klar fordel med en i7 over en i5 pga. Hyperthreading - http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?94102-Processor-speed-vs-more-cores-for-Photoshop-CS6

3. GPU - jo bedre GPU, jo bedre, det er klart. Men det er altså kun de funktioner i Photoshop, der understøtter hardware acceleration, der udnytter GPU´en. Alt andet står CPU´en for. Det er rigtigt, at Nvidia kan sælge grafikkort til 30.000 kr., men de er altså henvendt til folk, der arbejder i programmer som Autocad, 3DS Max og lign., hvor 3D-rendering i real time er hverdag.

Her er en liste over funktioner, som gør brug af GPU´en i Photoshop - http://forums.adobe.com/thread/979969

Det kan sagtens være, at trådstarter kan nøjes med en i5, 8 GB ram og en midrange GPU, men hvis han arbejder professionelt med Photoshop, så bør han have ovenstående i tankerne.

Kilderne er lagt ind, så det ikke udelukkende er mine egne personlige erfaringer, jeg bygger mine udsagn på.

Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Fra  Torreck Customs Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Ganske enig Charly Olsen, Photoshop er et af de få professionelle grafiske programmer derude påvirket kraftigt af CPU-kræfter men som jeg os siger, hvis han laver logoer, hjemmeside grafik og lignende (i Photoshop for eksempel) så kræver det bare en vel balanceret computer.

resten af posten var mere general info om hvordan man priotere komponenter på en Workstation til grafisk arbejde på et professionelt plan hvor bla. Autocad og 3Ds Max er det man arbejder i. Hvor Ram og CPU bare ikke skal bottle-necke grafikkortet som er drivkræften i de programmer :)

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - til almindeligt Photoshop brug som logoer, produktbilleder og lign., der kan man nøjes med meget lidt.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)