Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spillefilm om en iværksættersucces

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej venner

I Oscar Film vil vi gerne udvikle en spillefilm som skal omhandle en succesfuld dansk iværksætterhistorie. Vi har set The Social Networker og snart kommer en storfilm om Steve Jobs og Apple. Men vi vil gerne fortælle historien om en dansk succes-iværksætter.

Filmen forventer vi at udvikle over efteråret og gå i produktion med næste sommer. Men vi vil gerne finde den helt rigtige historie at skrive manuskriptet udfra. Så derfor er mit spørgsmål:

Hvem er dit danske iværksætter-forbillede?

Det kan være en mand eller kvinde, kendt eller ukendt, så længe der er tale om en helt ualmindelig iværksætterhistorie. Skriv gerne nogle få linjer om personen/historien her.

Og så vil vil også gerne høre, om I overhoved gad og gå i biografen for at se en sådan film?

Venlige hilsner

Anders Skotlander

Filmproducer, Oscar Film

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 06:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Anders

Helt klar Jesper Buch som startede Just-Eat.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Anders Helbo:
Helt klar Jesper Buch som startede Just-Eat.

Godt valg. Jeg kunne tilføje Brian Sørensen fra Cult, eller Kasi Jesper. 

Mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kom også lige i tanke om Jannik Olander fra Nialaya. Han gør det helt fantastisk! Sikke en historie og vilje til succes han har.

Fra Odense
Tilmeldt 21. Mar 13
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Larsen eller Skype Stifter Janus Friis.

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders,
Der er også Charlotte og Henrik Jorst som startede Skagen Designs op fra bunden og senere solgte virksomheden for DKK 1,3 mia. Fantastisk historie.
Med venlig hilsen
Simon Mark Nielsen

Fra Lyngå, Hadsten
Tilmeldt 5. Nov 06
Indlæg ialt: 1693
Fra  Helbo Media Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Jacobsen:

Anders Helbo:
Helt klar Jesper Buch som startede Just-Eat.

Godt valg. Jeg kunne tilføje Brian Sørensen fra Cult, eller Kasi Jesper. 

Mvh Carsten

Hov ja, Brian Sørensen fra CULT havde jeg også glemt.

KontorGruppen.dk - Danmarks bedste udvalg i kontorartikler.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for gode inputs. Men tror I der er et marked for en sådan dansk iværksætter-film?

Tilmeldt 14. Jul 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan ikke nøjes med at lave sådan en produktion til det danske marked. Tænk større.

Eller lav en kort film i første omgang.

Her er mit bud på, hvad du skal ud og have fat i for at det bliver interessant nok. Historien skal ikke handle om særligt iværksætteren ... men om det drevende menneske, der arbejder for en større sag - en sag, som kan gavne mennesker som helhed.

Mere om det nedenunder ... bøffede noget inspiration sammen om de her bemærkelsesværdige "iværksættere" og deres mentalitet. Men blev lidt langt, så har smidt det nedenunder.

Hilsen
FH

 

For Steve Jobs, Gates, o.a.  handler det ikke om pengene eller et liv i luksus. Ellers boede man vel ikke i en parcel eller kørte rundt i en flad Mercedes.

Det handler om at ændre verden - og gøre noget for fællesskabet. Hjælpe mennesker. Eks. bare alene sådan noget som bedre kvalitet (Jobs?).

De her mennesker tæller heller ikke timerne de går på arbejde. De kører videre indtil de her forandringer i Verden begynder at vise sig. Så en slags tjenere. Jeg så Larry Ellison i et interview for mange år siden - han sad i sit privatfly, fløj rundt ovenover en af sine ejendomme - mens han pegede ned og beklagede sig over han ikke havde  tid til at nyde sit liv i luksus. "Skylden" herfor gav han Gates, der virkede ligeglad med pengene og mødte ind meget tidligt på arbejde om morgen og først gik hjem kl. 22.00. Hver dag. Uden ferie. Han ville være med til at forandre Verden - og var optaget af at deltage meget aktivt?

Der er også tid til familie og børn. Selv Obama har tid til sin familie. Og en amerikansk præsident har sikkert et travlt program. Han har efter sigende også tid til 1-2 timers motion hver dag.

Når vi taler konkurrence - så er sejren, som Tom Kristensen engang har sagt om Le Mans, ikke noget man tager. Den kommer til en. Man kan minimere fejl, træne gentagelser m.v. ... men på den "lange" tur, de mange omgange, 40-50 år i virksomhedens liv osv, skal man være undgå skader, fejl, svage beslutninger, dårlig mentalitet osv. Så har man en mulighed.

Så sejren er ikke noget man tager. Ditto til VM i fodbold næste år. På det niveau bliver det holdene (holdet), som går i knockout-kampene og finalen med få skader, udvisninger, få manglende nøglespillere o.a. Skam Barlotelli ikke var med mod Spanienen i Confederations Cup med de mange Italienske indlæg, som kom ind foran målet. Men igen ... det skal komme til en (her tælle nogle iværksætte om "held" eller medvind).

I den sammenhæng - virksomheder med så langt et liv, har vi f.eks. Lego eller Maersk.

Altså bag om personerne. Evt. kan KK fortælle om sin far ifb. Lego eller Maersk familien kommer tættere på, hvem ham faren var. McK afslørede for ikke så mange år siden, at ledestjernen i Maersk flaget stammede fra hans mors nærmest mirakuløse helbredelse ... faderen bad vist intenst for hende, hun overlevede noget sygdom ... og han mente han så en stjerne lyse klart på himlen den aften under bønnen ... så vel til ære for Gud, røg (blev) stjernen i Maersk logo'et ... så faren kan vel have været en spirituel kristen.

Igen, i den størrelse er der intet man laver selv. Det kommer til en. Det kan f.eks. være medvind fra Gud til mennesker, der ikke sætter sig selv i midten eller forsøger at få magt over andre.

At det så udvikler sig anderledes senere - der kommer nye mennesker til, og evt. forsvinder de her virksomheder igen (bærer ikke frugt).

En anden ting, de mennesker har til fælles er deres villighed til at deltage, eks. i markedet ... i deres iver for at gøre noget godt - men det er lidt den der med tjenende ånd igen som ovenover.

En anden kan være Novo. Det startede med Insulin for at hjælpe mennesker.

Som sagt. Der er ingen her ... iblandt de historier, også de historierer som allerede har været lavet ... eks. Facebook og Jobs, der har været særligt drevet af pengene.

Så en interessant dansk "iværksætter" historie, skal også være noget - hvor motivationen er noget større ...

Så kan vi måske også finde frem til igen, hvad der har skabt virksomheder med et længere liv i nyere tid, som Lego eller Maersk.

Så vi skal helt ind under huden på de her menneskers motivation - og hvad der driver dem. Især, hvor de får deres energi fra til at gøre det her ...

... en umulig opgave for andre, som prøver. Det er ikke noget man selv bestemmer eller får magt over, det her.

Men der er et mønster i det. Det handlede aldrig særligt om pengene, da de gik i gang.

Janus Friis var f.eks. nærmest på kontanthjælp på et tidspunkt. Men han har nærmest været med til at stort set hele planeten gratis telefoni eller talekommunikation.

Så en nyere historie ... så skulle det være Janus Friis? Lige nu har han gang i noget med at gøre det lettere, eks. "for alle" ... igen en "gave til mennesker" ... at starte virksomhed. Pengene tror jeg dybest set ikke han er særligt interesseret i. Han gør hvad han kan for sende dem væk igen ... som gave.

De fleste "iværksættere" har vel en ide om, at ville gøre noget bedre ... noget med kvaliteten, en ide ... men et eller andet til andre mennesker.

Måske er Janus Friis det bedste bud - nyt. moderne. Du har mulighed for selv at tale med ham om, hvad driver ham til den slags. Der er så "kun" Skype som success ... som formentlig vil få et længere liv gennem Microsoft til alle mennesker.

Et andet bud er Lego's far - med sit fokus på leg?

Så er der karismatiske Maersk, der får vind i sejlene til at søsætte det, som udvikler sig til verdens største shipping selskab. Den nu afdøde søn havde så meget respekt for sin fars menneskelige integritet, at han tog sin faders navn?

Personligt gad jeg godt høre og se den sidste - helt ind under huden på Maersk. Men sønnen er der ikke længere, men han afslørede dog flere ting om sin far de sidste par år og kæmpede til sidst, for at bevare faderens mentalitet i virksomheden (som også blev og var hans egen). Det bliver ikke mindre interessant af, at McK sønnen her op til sin død ifb. overdragelsen forsøger at bevare den mentalitet  i virksomheden, som hans far fastholdte som væsentlig. Endog går McK sønnen så vidt som til lærersætninger og forsøg på formaliseringer m.v. - for at forsøge at beskytte noget - som måske bedst beskyttes ved at man praktiserer det (altså følger det, er det - jf. har det i hjertet eller har mentaliteten) ... i stedet for det reduceres til "døde" læresætninger uden reelt liv? Om Maersk (sønnen) selv var praktiserende kristen ved jeg ikke - men faderen var vist hardcore. I dag skal efterkommere, herunder ansatte og chefer, så vise om de ikke kun vil leve den mentalitet - men faktisk også være tjenende ånd for andre mennesker ligesom den oprindelige stifter? Måske forstod McK ... måske fra sin far, at uden (i det mindste at forsøge at fastholde) en god mentalitet vil sådan en virksomhed forsvinde ... blive frugtløs i løbet af relativt kort tid (historisk). Men det kunne være fint med et personligt og ægte portræt af den stifter - men kan formentlig kun lade sig gøre med familiens samtykke, fordi oplysningerne skal komme indefra frem for antagelser ... som her? Og McK sønnen, som havde forhåndskendskabet til sin far, har forladt os.

 

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

For mig er der klar forskel på mine iværksætter idoler, og så iværksættere som jeg ville se en biograffilm om.

Et af mine største iværksætter forbilleder er Finn Helmer, som inden han forvandlede Giga fra en konkurstruet virksomhed til et salg som gjorde selv rengøringskonen til millionær, havde startet virksomheder på stribe, blevet Danmarks største biavler selvom det ikke burde være muligt med et fuldtidsjob ved siden af og meget mere. Men selv den film vil kræve en stor trang til iværksætterhistorier, så den vil næppe tiltale masserne.

Men når det kommer til at se en hel film om en iværksætter kan jeg lige på stående fod kun komme på en enkelt jeg tror kan lokke folk i biografen: Simon Spies.

Eller måske kan en film om avisen Dagens optur (hvis den havde en såden) og nedtur bruges. I samme stil med fra udlandet er der historien om Boo.com som kan læses i bogen boohoo. Men de er måske begge ved at være for gamle til at kunne sælge.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)