Situationen er nok forskellig afhængig af produkt og branche.
Personligt (håndværksvirksomhed samt online salg af komfortløsninger, ventilation, solceller led-belysning m.m.) har jeg prøvet alle mulige forskellige former for markedsføring.
De seneste 3 år har jeg budgeteret med 2-300.000 årligt til markedsføring og har derfor prøvet lidt af hvert Min erfaring siger at det bedste sted jeg kan ramme en stor poteniel målgruppe og se resultater heraf er uden tvivl trykte annoncer som eks. ved indrykning af iøjnefaldende kvartsides annoncer i diverse aviser, den rammer plet hver gang.
Lokalt remmer jeg den ældre målgruppe der stadig bruger telefonbogen ved istedet for at indrykke den traditionelle annonce. har jeg købt de øverste 4 cm på hver side i bogen over bykortene over samtlige oplandsbyer, det giver en stor synlighed og folk husker logoet til den dag de pludselig har behov for en i vores branche
Naturligvis en fornuftig SEO optimering m.m på hjemmesiden giver flere besøgende og større synlighed. Optimering på krak og de gule sider m.m. Radiospots har jeg kørt over en længere periode som et forsøg kørte jeg det i et område hvor vi ikke kørte andet markedsføring, det gav stort et intet. Bannerreklamer på diverse sider har heller ikke givet betydeligt afkast af sig. Et forsidebanner på degulesider.dk er den værste investering jeg nogensinde har gjort, det var penge lige ud af vinduet. TV spots kørende i diverse fitnesscentre m.m. giver synlighed men nok ikke det store afkast.
Målrettet markedsføring. blandt andet er jeg nået ud til en del sommerhusejere ved at annoncere igennem udlejningsbureauer's nyhedsbreve. Boligselvskaber er nået ved at indrykke en fangende helsidesannonce i bladet "andelsbolignyt". Husejere er nået igennem kvartsider i aviser som hus og have, den blå avis, gul og gratis, Jyllands posten m.m.
og så er der jo mund til mund løsningen som vi nu i høj grad lever godt af pga. tilfredse kunder. Det er uden tvivl den beddste markedsføring og så er den gratis. Tager dog nogle år at bygge op