Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - føler mig godt snydt - hjælp!

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan bare ikke forstå der ikke er et eller andet i og med jeg har alle beviser og mails på alt samt at det er sendt - ved at fotografen henover en årrække har sendt billeder er det vel det samme som en aftale om at de skal offentliggøres. Her har jeg så læst mig til at man via en paragraf kan køre sag mod fotografen da han har lavet et brud på aftalen.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan altid køre sag på folk, der bryder aftaler.

Men igen spørger jeg: Hvilken aftale? og er noget brudt. Har du brudt noget? eller taget noget for givet, for umiddelbart har fotografen ikke brudt noget andet end din personlige forventning om at kunne bruge billederne.

.

Det vil måske hjælpe dig, hvis du kan få bevidnet, at der er konsensus om at billederne skal blive stående, at det var noget alle vidste at han fik tøj og du fik billeder.

Men det skal du så have beskrevet og bevidnet.

Og jeg tror ikke, du vinder.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lise.

Jeg tror jeg ville læne mig op ad Jens´ råd hvis jeg var dig! Tilbyd din tidligere fotograf en god belønning hvsi du kan få lov at bruge hans billeder på din hjemmeside i fremtiden - eller skynd dig at tage dem af siden!

Du har fået lov at låne hans billeder et stykke tid, og nu vil han altså godt have dem tilbage....

I skulle have haft en kontrakt hvis dette skulle undgåes.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Feb 08
Indlæg ialt: 1721
Fra  Boligadvokater.info Connect Media Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er altså klokke klar.

Jens har ret.

Når du ikke har en kontrakt hvor aftaleforholdet er på på plads, vil det helt sikkert kun blive en ophavsrets sag.

Du har ikke fået en release kontrakt, så du for evigt kan offentliggøre hans billeder, og det ligger jeres samarbejde heller ikke op til.
Derfor må du rette dig efter fotografen - havde du en underskrevet release, måtte han rette sig efter dig.

Så overvej at få lavet en simpel release kontrakt med alle dine fotografer, hvis du ikke vil have samme hovedpine igen.

17 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lise

Jeg kan på en måde godt forstå at du føler dig snydt, men desværre er der mange lignende sager, og mange af dem handler om at den ene part TROR at der er en aftale, og derfor har nogle forventninger til den anden part. Med tiden skifter folk sommetider mening, og i dit tilfælde, har fotografen set sig sur på dig, og måske oven i købet blevet "græskkatolsk" med hensyn til brug af billederne. Nogen gange har man måske en aftale...mundtligt ! Og i princippet er den lige så bindende, men måske umulig at bevise. Som det er blevet foreslået, synes jeg du skulle prøve at tilbyde fotografen en sum for at måtte anvende billederne, eller krybe til korset og fjerne dem.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Lise_Konradsen:
ved at fotografen henover en årrække har sendt billeder er det vel det samme som en aftale om at de skal offentliggøres. Her har jeg så læst mig til at man via en paragraf kan køre sag mod fotografen da han har lavet et brud på aftalen.

Men nu har I jo ikke nogen aftale. Du siger han har sendt billeder til dig til offentliggørelse, hvilket vi må antage er korrekt. Men har I specifikt aftalt at du har brugsretten til billederne fremover til evig tid?

Man kan sagtens aftale at offentliggøre nogle billeder, men det betyder ikke man har retten til at bruge billederne til tid og evighed, med mindre man har en kontrakt på det.

Ophavsretten tilhører fotografen, og du har haft en begrænset brugsret til billederne. Selvom det er skide ærgerligt, og det betyder meget for dig, så lyder det ikke til det retsligt er noget som helst at gøre.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

For din egen sindsro skyld ville jeg også følge Jens' råd. Du ender med at bruge en forfærdelig masse negativ energi på at føle dig vred og bitter. Desværre handler det ikke nødvendigvis om, hvad der er retfærdigt. Dét med, at en mundtlig aftale er ligeså gældende som en skriftlig ifl. Aftaleloven, har jeg personligt også altid undret mig over. Det burde den i mange henseender være, men de fleste ved jo godt inderst inde, at det er ord mod ord.

Om ikke andet, så har du lært en lektie: nemlig at du altid skal sørge for at lave en grundigt udført kontrakt.

Det kan fremstå uretfærdigt, men du får langt mere ud af at sætte dig ned med fotografen og spørge ham, hvad du evt. kan tilbyde ham til gengæld for fortsat at måtte bruge billederne. Hvem ved, måske er han ikke så krævende?

Held og lykke med det!

Thomas

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)