Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - føler mig godt snydt - hjælp!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er
Jeg har for noget tid siden lavet en hjemmeside med frivillige fotografer tilknyttet, som alle er en del af holdet og som går i sidens tøj, er en del af redaktionen og får al den tænkelige reklame fra deres gallerier til deres hjemmeside, facebookside osv. når de har været ude og tage billeder. Alle billeder sender de tíl mig, hvor jeg så lægger dem op på siden. Her bliver fotografen krediteret med billede, navn osv.

Nu står jeg så med en hovedpine, hvor én af fotograferne er stoppet og ser sig sur på mig - fotografen kræver alle gallerier/billeder fjernet fra siden som personen har taget. Jeg er med på fotografen har ophavsretten, men kan det virkelig være rigtigt at han/hun har ret til det eftersom der er blevet krediteret, fotografen har fået sin eksponeringsværdi og har selv sendt alle billeder med henblik på at de skal offentliggøres og har også med tiden fået solgt en hel masse billeder igennem min side?

Fotografens exit vil betyde rigtig meget for siden, hvis alle gallerier skal slettes - så mit spørgsmål går på om det virkelig kan være rigtigt at jeg intet har at skulle have sagt i den sag? Der er aldrig blevet underskrevet nogen kontrakt eller andet på, at ved et exit skal tingene forblive på siden, da jeg aldrig har haft dette problem, men i og med han har sendt alt med henblik på offentliggørelse må jeg da kunne sige noget?

Håber virkelig der er nogen sjæle derude som kan hjælpe.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotografen bestemmer, hvor hans billeder skal distribueres.

Det er meget uheldigt at I ikke har en kontrakt.

Hvis ikke I har en kontrakt, for jeres indbyrdes forhold og anvendelsen af billederne, så kan han forlange dem slettet, han kan måske endda gøre krav på dig.

Du siger så selv at billederne er af stor betydning for dig.

En "stor betydning" kan prissættes, og du kan tilbyde ham et eller andet, mod at skrive en kontrakt om at du må vise billederne.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens jeg forstår han har rettighederne på dem - men stadig har han sendt dem til mig da han var "ansat" på siden med henblik på offentliggørelse af dem. Man kan da så ikke bare efter lang tid komme og kræve dem slettet når han selv har sendt dem, han stadig efter sit exit får krediteringen og han har fået den reklame for dem som han skulle. Kan det så virkelig være rigtigt at man altid kan komme senere og kræve dem slettet?

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ansat?

Det kan måske have betydning om han var ansat og billederne er taget i arbejdstiden med firmaets materiel.

Det kommer igen an på hvilken kontrakt, du har lavet med dine ansatte vedrørende ophavsret.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan simpelthen ikke tro at det er rigtigt - jeg har læst mig frem til i markedføringsloven (mener jeg det var) at når man har lavet en aftale, som vi jo egentlig har så vil jeg kunne køre sag mod ham da han har brudt aftalen om offentliggørelsen. Så når jeg sletter hans billeder så er aftalen brudt også vil jeg kunne køre den videre.

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens, fotografen har ikke på papiret være "ansat" men har har jo været en del af siden/redaktionen som frivillig og har leveret billeder efter den aftale om at de skulle offentliggøres.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

"lavet en aftale, som vi jo egentlig har"...

Aftale, ordlyd, vidner?

Det handler altsammen om at du ikke har beskrevet jeres indbyrdes forhold i en kontrakt. Det kan koste dyrt.

Det er derfor man bruger kontrakter, folk skifter mening, fortryder eller bliver grådige.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens jeg har jo alle mails, beskeder og meget andet når billederne er blevet sendt, så jeg vil kunne til enhver en tid kunne bevise at de er blevet sendt med henblik på at skulle på siden. Derudover kan jeg bevise at fotografen har været en del af holdet, har gået i vores tøj osv. Vidner er der jo masser af, alle de andre fotografer kan jo bevidne at personen har været med og når fotografen sender tekster, billeder m.m. er det vel en aftale i sig selv

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bliver ved med at sige, at han var enig i at de skulle offentliggøres og var krediterede. Det er ikke vigtigt. Folk skifter mening.

Han var enig i distributionen i et tidsrum, og der havde du jo også billederne. Men nu vil han ikke mere stille dem til rådighed.

Det svarer til at du heller ikke er forpligtet til i al evighed at passe din fætters hund, selvom du accepterede at den var der i påsken.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)