Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan hæfter man i Aps

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med dig Tonny i at man nok kan forhandle en sikkerhedsstillelse ned, men at den ikke bliver afkrævet beror nok mere på tilfældighed end forstand. Uden at være 100 sikker mener jeg at reglerne tilsiger sikkerhedsstillelse - en praksis som vi da også har set regelmæssigt brugt her på amino.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Jeg er enig med dig Tonny i at man nok kan forhandle en sikkerhedsstillelse ned, men at den ikke bliver afkrævet beror nok mere på tilfældighed end forstand. Uden at være 100 sikker mener jeg at reglerne tilsiger sikkerhedsstillelse - en praksis som vi da også har set regelmæssigt brugt her på amino.

Ja, der er afgjort en risiko for SKAT's krav.

Derfor var mit råd også at få indgået aftale om en afvikling af den "gamle" gæld inden stiftelsen.

Reglerne er jeg enig i, giver SKAT mulighed for at kræve en sikkerhedsstillelse, men det faktum at det er en personlig hæftelse og SKAT ikke har lidt eller konstateret et tab taler for, at der ikke kræves sikkerhedsstillelse.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Ja, der er afgjort en risiko for SKAT's krav.

Derfor var mit råd også at få indgået aftale om en afvikling af den "gamle" gæld inden stiftelsen.

Men er man ikke i en situation, at hvis man har 80.000 kr skattefrie i hånden, så skal de næsten være syet ind i madrassen medens man indgår aftale om den gamle gæld, for ikke at skat vil sætte sig på dem som led i afviklingen af den gamle gæld?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det behøves ikke at være konstateret tab. Insolvens eller ikke sikret tilgodehavender kan også række til sikkerhedsstillelse.

Betingelserne virker som om de er opfyldte - og om der stilles krav er jo reelt et lotteri der afhænger af en enkelt medarbejders lune.....

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det behøves ikke at være konstateret tab. Insolvens eller ikke sikret tilgodehavender kan også række til sikkerhedsstillelse.

Betingelserne virker som om de er opfyldte - og om der stilles krav er jo reelt et lotteri der afhænger af en enkelt medarbejders lune.....

Både og, men vi bør kigge lidt nærmere på Opkrævningslovens § 11 og her især stk. 2

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134265&#P2

Det fremgår af stk. 2 følgende:

Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en virksomhed, der anmeldes til registrering m.v. efter skatte- og afgiftslove, hvor opkrævningen reguleres efter denne lov, at stille sikkerhed. Pålæg kan dog kun gives, hvis en fysisk eller juridisk person, som er ejer af virksomheden, reelt driver virksomheden, er medlem af virksomhedens bestyrelse eller direktion, eller er filialbestyrer i virksomheden, er eller inden for de seneste 5 år har været ejer af eller filialbestyrer i en anden virksomhed eller medlem af bestyrelsen eller direktionen i en anden virksomhed, der er gået konkurs eller er blevet konstateret insolvent. Den anden virksomheds konkurs eller insolvens skal endvidere have ført til, at told- og skatteforvaltningen har et ikke fuldt sikret tilgodehavende, eller at staten er blevet påført et samlet tab på mere end 50.000 kr. vedrørende skatter og afgifter m.v., der opkræves efter denne lov, eller personskatter og bidrag, der hidrører fra driften af den anden virksomhed.

Når man i denne forbindelse taler om en restance til SKAT med en personlig hæftelse, så skal der faktisk meget til (eks. insolvenserklæring eller lignende) for at kunne statuere et ikke fuld sikret tilgodehavende.

Sikkerhedsstillelse er oprindeligt indført som et middel til at undgå de såkaldte "konkursryttere" i selskaber fra at kunne stifte nye selskaber, når de har medvirket til tidligere at påføre staten tab på indeholdelsespligtige beløb som moms, a-skat m.v., hvor det netop grundet hæftelsesbegrænsningerne ikke har været muligt at inddrive disse beløb.

Der er som, jeg opfatter og har erfaret det meget stor forskel på, hvilken form for restance der er til stede og hvordan denne er opstået.

Derfor, som det er nævnt flere gange i tråden:

  • Få en aftale på plads om afvikling af gælden

  • Stift selskabet kontant

Tonny

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)