Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan hæfter man i Aps

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 5. May 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har lige et kort spg.

Min Situation: 

Jeg skylder som privat person under 100.000 kr til SKAT da jeg havde et enkeltmandsfirma for nogle år tilbage.

Jeg skal så til at etablere et ApS hvor det primært er at exportere biler ud af DK.

Og som mange ved så får man jo afgiften tilbage fra SKAT.

Mit spg lyder så på om den afgift jeg får tilbage fra SKAT for export af biler bliver trukket fra den gæld jeg skylder som privat person til SKAT?

På forhånd tak

Mike

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej for det er jo ikke samme juridiske enhed.

Afhængig af gæld (mere end 50000 kr) og gældens alder (under 5 år) kan du blive mødt med et krav om sikkerhedsstillelse når du starter nyt firma .

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det burde de ikke kunne krydse hvis det er et ApS der får pengene tilbage for det er en helt anden juridisk person under alle andre omstændigheder  - men om skat kan stille krav om en sikkerhed hvis du som har skattegæld stifter selskab - se det aner jeg ikke, men en som Henrik Kousdahl og andre kan sikkert svare 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. May 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

ok men når man stifter et aps med et beløb på 80.000 kr ja så er det jo vel sikkerhed nok i sig selv ikke?

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cartrading2013:
ok men når man stifter et aps med et beløb på 80.000 kr ja så er det jo vel sikkerhed nok i sig selv ikke?

Eftersom du selv siger du skylder 100.000 i skat er det jo i princippet ikke dine penge du stifter selskabet for og det kan sandsynligvis give dig det problem at SKAT laver udlæg i dine anparter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

som nævnt af søren risikerer du jo at skat tager anparterne i yderste fald  - de vil vel mene du skulle ha betalt din skattegæld hvis du havde 80.000 kr at skyde i et ApS - men nej de 80.000 har ikke noget med skats sikkerhed at gøre - det er hvis man har skatte eller momsgæld på over 50.000 kr, så kan/vil skat kræve sikkerhed for fremtidig skat og moms ved nystiftelse  men jeg ved ikke hvordan de gør når det er et aps man stifter - men i alle fald ja, de vil vel undre sig over du har skattefrie 80.000 kr som du ikke bruger på skattegælden kunne jeg tro

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. May 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ok men bliver det et problem hvis de laver udlæg i mine anparter, jeg kan vel stadig stifte selskabet ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror faktisk skat er bedst til at sige hvordan de vil reagere - hvis ikke andre byder bedre ind - men det kan sagtens være et problem hvis din økonomi i selskabet kan låses - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke noget problem at stifte selskabet. Der sker følgende. Du stifter et selskab med 80.000 kr og pengene er indbetalt på selskabets konto.

Dernæst opdager SKAT at du har en gæld fra tidligere, der opfylder de betingelser som jeg nævnte tidligere. SKAT skriver til dit ApS at det skal stille sikkerhed for at blive momsregistreret. Det kan være alt fra 50.000 kr til 125.000 kr. som de kræver i sikkerhed. Typisk et beløb svarende til anpartskapitalen. Det vil sige at ApS ikke har nogle penge at arbejde med.

Der er så nogle regler for hvor stor en sikkerhed skat kan kræve. Men indtil du har fået forhandlet dette på plads kan du faktisk ikke drive virksomhed på lovlig vis....

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mike

Det bedste du kan gøre i denne situation er at tage kontakt til SKAT og en aftale om afvikling af dine restancer.

Når denne er på plads og du overholder aftalen, så burde der ikke være noget til hindring for stiftelse af et selskab.

Nu skriver du, at din gæld til SKAT er opstået i forbindelse med en enkeltmandsvirksomhed, hvilket betyder, at SKAT kan inddrive gælden hos dig personligt, hvorfor SKAT pt. endnu ikke har lidt et tab på din gæld.

Når et selskab stiftes kontant er det sjældent, at SKAT kræver sikkerhedsstillelse, idet der netop ved stiftelsen er kontante midler til selskabets drift og kapitalberedskab.

Kræves der en sikkerhedsstillelse, vil det normalt være 3 måneders momstilsvar (hvilket vil være til at overse med selskabets formål) og 3 måneders A-skat m.v.. I dette tilfælde vil der være mulighed for, at selskabet fremfor en kontant sikkerhedsstillelse vil kunne nøjes med en forkortet momsafregningsperiode, således moms angives og betales månedligt i stedet for kvartalsvis.

Jeg tvivler dog på, at der vil blive krævet sikkerhedsstillelse fra SKAT.

Tonny

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)