Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er min investering god?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en virksomhed med et resultat efter skat på knap 2 mio. kr. og en egenkapital på 4 mio. kr. Det giver en egenkapitalforrentning på 0,48, men er det godt???

Fra København Ø
Tilmeldt 7. Sep 08
Indlæg ialt: 215
Fra  Europanet.dk Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Blandt det bedste i hele verden

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mariane:
Det giver en egenkapitalforrentning på 0,48, men er det godt???

Ja 48% er rigtig godt. Til sammenligning er A. P. Møller Maersk = 10,51%, Danske Bank = 3,44%, Coloplast = 36,31% og TDC = 16,70%. Hvilken branche befinder din virksomhed sig i?

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Men er det den rigtig måde at opgøre afkastet på? Hvad med EK i forhold til total indkomst er lidt usikker og skal have fremvise dokumenter til banken i denne uge...

Tak for svar!

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mariane:
Men er det den rigtig måde at opgøre afkastet på?

Egenkapitalforrentning før skat = resultat før skat * 100 / gennemsnitlige egenkapital.

Egenkapitalforrentning efter skat = årets resultat * 100 / gennemsnitlige egenkapital.

Husk at tage højde for evt. udbytte og kapitaludvidelser.

Med venlig hilsen

Simon Mark Nielsen

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar! :)

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Må man spørge, hvilken branche din virksomhed befinder sig i?

Tilmeldt 25. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skønhedssalon - men lokalerne er arvet så det hjalp en del..

Forrige år havde vi lidt udbytte skal jeg så bare lægge dem til egenkapitalen det år, også ved beregning af andre nøgletal eller hvordan er det nu lige....

Fra Kolding
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 1012
Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mariane:
Forrige år havde vi lidt udbytte skal jeg så bare lægge dem til egenkapitalen det år, også ved beregning af andre nøgletal eller hvordan er det nu lige....

Ja, så hvis du havde en egenkapital på 4 mio. kr. og havde taget et udbytte på 100.000 kr., bliver egenkapitalen 4,1 mio. kr.

Dette vil give nedenstående regnestyk.

Egenkapitalforrentning efter skat = 1.900.000 * 100 / 4.100.000 = 46,34

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Mark Nielsen:
Ja, så hvis du havde en egenkapital på 4 mio. kr. og havde taget et udbytte på 100.000 kr., bliver egenkapitalen 4,1 mio. kr.

Hej Mariane og hej Simon,

Udbytte kan ikke opskrives i egenkapitalen, da dette trækkes ud af selskabet. Udbytte posteres faktisk som gæld i selskabet for det år, hvor det udloddes.

Mariane, nu ønsker jeg dig tillykke med dit fine nøgletal - det er flot, men husk på! Alt er relativt! Din forretning kan således ikke sammenlignes med store børsmastodonter som Mærsk og TDC etc. 

Du har, med din endnu "lave" egenkapital, større mulighed for at skabe voldsomme nøgletal, der forskriver, at du nøgletalsbaseret har verdens bedste afkasts. Men du skal, med din lave kapital, kun realisere en lav indtjening for at skabe et højt afkast.

Tag Simons eks. med Hr. Møller og Co. Mærsks egenkapital er på ca. 350 mia. kr. De skal derfor ud at indtjene styrtede med penge for at højforrente egenkapitalen. Og en forretning på 10 % er meget flot for en virksomhed af denne størrelse!

Omvendt så har Sørensens VVS ApS en egenkapital på 80 t.kr. Sørensen knokler hele året og indtjerne 160 t.kr. til selskabet. Nøgletalsmæssigt har han forrentet egenkapitalen voldsomt i forhold til Mærsk. Men Sørensen har heller ikke så mange nuller at slåsse med:-)

Altså - det er meget muligt, du har lavet et godt afkast - men i forhold til hvad! Det afhænger som sagt af din historik! Hvor lang tid har du været om at skabe egenkapitalen, hvor stor er den og så videre. 

Håber man kan forstå min lidt indviklede forklaring:)

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)