Hej Aminoer Det er efterhånden noget tid siden, jeg har været aktiv herinde, men håber I stadig vil hjælpe :) Jeg har overlevet halvandet år som selvstændig uden at rende i problemer med kundernes betaling. Og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for. Men, for en lille måneds tid siden blev jeg kontaktet (af en her fra Amino). Jeg havde tidligere hjulpet gratis med småting i WordPress installationer, men nu skulle der sættes en ny hjemmeside op. Jeg havde en dag ledig i kalenderen, så jeg gik med til en rigtig god pris for installation, opsætning af en række plugins, et designtweak af et genesis theme, så det matchede kundens ønsker, og derefter hjælp til at komme godt i gang med andre ting. Hele vejen igennem var tonen rigtig positiv og jeg løste alt som oprindeligt aftalt. Så langt så godt. Vi aftalte efterfølgende at jeg gratis ville integrere kundens sociale medier.. men jeg skulle så blot bruge en række oplysninger for at sætte det ordentligt op. Da opgaven var løst i henhold til den oprindelige aftale, så sendte jeg fakturaen afsted og blev lidt overrasket da jeg ikke modtog betalingen. Jeg skrev en venlig reminder lidt over en uge efter, og fik prompte svar om at når de sociale medier var tilknyttet ville jeg modtage betaling. Det var jeg ikke lige helt enig, men bad så igen om de nødvendige oplysninger for at kunne løse de sidste opgaver. Nå.. så blev der stille.. helt stille.. Jeg skrev igen og fik en mail om at jeg skam ikke skulle være nervøs for betaling, for den ville selvfølgelig komme. Ingen tvivl om det (klart!) Men stadig ingen oplysninger.. Siden har jeg ikke hørt et pip fra kunden Til gengæld har jeg hørt fra en tidligere leverandør, der heller ikke har modtaget betaling.. Så nu er jeg da faktisk rigtig nervøs for betalingen :) Siden er sat live på kundens domæne, og mit spørgsmål er nu: - Har jeg ret til at gå ind og pille siden ned (eventuelt bare med en 'coming soon' forside). Jeg har set eksempler på at kunden reklamerer for siden, og derfor bruger den aktivt til at sælge egne produkter. Det gør mig lidt harm. - Og så rent regnskabsteknisk: Er jeg bundet op på at betale moms af beløbet, nu hvor jeg har udskrevet faktura til kunden? Det er jeg vel... Det er ikke noget der vælter forretningen (heldigvis), men jeg synes af princip det er rigtig kedeligt ikke at betale! Og så skal vi slutte med noget mere positivt: Hurra for alle de gode kunder. Jeg er vild med jer! ;) / Mark |
Hej
Nej du kan ikke "bare" pille siden ned igen, det er selvtægt, du har leveret en vare, og den måde du ikke afhente igen,
i hvert fald uden at det er aftalt med kunden.
Hvis det er dig de har hosting igennem, så kan du lukke for det hvis de ikke har betalt.
Så er der er ikke andet end at tage det den slagne vej hvor du sender 3 rykkere med mindst 10 dages mellemrum,
Du kan så passende gøre opmærksom på at hvis betalingen ikke falder vil den blive kørt som små sag i fogedretten(under 50.000).
Jeg kan ikke forestille mig andet end at det sætter gang i tingene.