Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om at bo i / flytte til Tyskland

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg overvejer at flytte til Tyskland, i den sammenhæng har jeg en lang række spørgsmål.

1- Hvad skal der til før skat vurdere at jeg er skattepligtig i DE og ikke DK?

2- Vil det at jeg har firmaer i DK være nok til at jeg fortsat er skattepligtig i DK?

3- Mit firma lejer nogle lokaler i DK som jeg vil beholde, og have mulighed for at komme og benytte i perioder men jeg ønsker at bo fast i DE. Vil det betyde at SKAT betragter mig som skattepligtig i DK?

3- Hvordan er skattereglerne i Tyskland? Jeg kan ret nemt slå op og se at når man tjener f.eks. 100.000€ om året så betaler man 27-28% i skat (http://www.dantax.dk/indko2tx.htm) men så skal man vidst have sygeforsikring oveni?

4- Kan jeg beholde mit danske statsborgerskab samtidig med at jeg er flyttet til DE og betaler skat i DE (og kun i DE) eller skal jeg blive Tysk statsborger? Og hvor besværligt er det? Hvor besværligt er det at få mit danske tilbage hvis jeg fortryder? Bliver jeg sat i samme kø som alle andre der søger dansk statsborgerskab eller får jeg særbehandling fordi jeg er født dansker / har været det tidligere?

5- Jeg har hørt der er særregler omkring biler, hvis jeg køber en bil på tyske plader som tysk-boende dansker, så kan jeg risikere at det danske politi konfiskere bilen og kræver at jeg betaler de 180% i strafgebyr som man normalt gør i DK, hvordan undgår jeg det?

6- Hvad koster lejligheder i landet? Bruger man lejligheder som i DK eller er der noget smartere? Hvad med leve omkostninger såsom mad og tøj?

7- Hvordan er vilkårene hvis jeg vil ansætte nogen? Kan jeg personligt ansætte f.eks. en PA og / eller en rengøringsdame eller skal jeg stifte et selskab for det? Kan jeg stifte et selskab?

Håber i vil være rigtig søde og hjælpe mig her :-) Forresten er min far født som Tysk statsborger, og jeg har familie i Tyskland (men de har jo aldrig prøvet at flytte fra Danmark til Tyskland ... så de kan ikke rigtig hjælpe mig med de her spørgsmål) hvis det har indflydelse på nogen af ovenstående spørgsmål :-)

Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej har boet i Tyskland i 6 år nu, du er velkommen til at ringe skal nok svare på det jeg kan Smile

0049 4608973350

 

   Venlig Hilsen Erling

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Mikkel,

Et par stikord i grove træk i mangel af konkret viden om dine faktiske forhold.

1. I grove træk at du melder flytning på folkeregistreret, ikke råder over over fast bolig i Danmark og at du så og sige flytter dine livsinteresser til Tyskland (din hverdag mv.)

2. Afhængig af dine firmaers karakter så måske begrænset  skattepligtig. I forhold til dit aps er du lønmodtager og vil være skattepligtig til Danmark af den indkomst. Her kan du bruge reglerne om grænsegængerbeskatning. Det giver dig mulighed for at blive sidestillet på en række områder med danske skatteydere.

3. Igen afhængigt af hvadet er for lokaler og hvad du bruger dem til. Hvis det er dit ApS der lønner dig vil du stadigvæk  være skattepligtig til DK jf. ovenstående.

3.+4. Ingen grund til at skifte statsborgerskab. Hvis du har løn fra dansk virksomhed og iøvrigt opfykder grænsegængerreglerne vil du være underlagt dansk sygeforsikring og have den tyske uden omkostning.

5. Mest pludder. Hvis du opfylder bopælskrav i Tyskalnd, har politiet ingen sag. Men altid vigtigt at have dokumentation med i bilen - også leasingkontrakt hvis den løsning vælges.

6. Lejligheder - herunder ejendomme - er billigere end i Danmark. Det samme er leveomkostninger som nærmest er på linie med sydeuropa og oftes billigere.

7. Du kan godt ansætte personale uden virksomed men kræver registreringer., forsikringer  mv. Mere omsætindigt end i DK (synes jeg)....

Jeg kan ikke rigtig se om målet er at flytte din beskatning ud af Dk også eller om du. Det vil nok kræve at du etablerer virksomhed (selskab) i Tyskland. I grove træk kan du sige at der i tyskland gælder samme selskabsretlige regler som i DK.

 

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
2. Afhængig af dine firmaers karakter så måske begrænset  skattepligtig

Jeg ejer en anpart i et lyd/fotostudie som jeg gerne vil beholde og benytte når jeg kommer til DK, derudover har jeg Mikjaer ApS som jeg pt lever af og da de fleste af mine kunder er danske vil jeg gerne beholde det. Men hvis det betyder at jeg bliver skattepligtig i DK må jeg finde en anden løsning for det ønsker jeg ikke.

Henrik Koudahl:
Hvis det er dit ApS der lønner dig vil du stadigvæk  være skattepligtig til DK

Henrik Koudahl:
Ingen grund til at skifte statsborgerskab. Hvis du har løn fra dansk virksomhed og iøvrigt opfykder grænsegængerreglerne vil du være underlagt dansk sygeforsikring og have den tyske uden omkostning.

Så uanset hvad, hvis jeg modtager løn fra mit danske selskab så skal skattekronerne betales i DK? Så hvis jeg vil beholde mit danske ApS skal jeg have et tysk selskab for at kunne betale mig løn i DE?

Henrik Koudahl:
Mest pludder. Hvis du opfylder bopælskrav i Tyskalnd

Og hvordan gør man det? Handler det om at have lejet en lejlighed med officiel adresse og opholde sig der 80% af tiden? Jeg vil jo stadig gerne have mulighed for at kunne besøge familie og venner i DK uden at blive slået til plukfisk af told og skat.

Henrik Koudahl:
Jeg kan ikke rigtig se om målet er at flytte din beskatning ud af Dk også eller om du.

Formålet er at både min person og mine økonomiske aktiviteter skal til Tyskland, der er såmænd intet lyssky element i det - bare det at jeg gerne vil ud under fremmede himmelstrøg, måske for good måske kommer jeg tilbage om nogen år :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
derudover har jeg Mikjaer ApS som jeg pt lever af og da de fleste af mine kunder er danske vil jeg gerne beholde det. Men hvis det betyder at jeg bliver skattepligtig i DK må jeg finde en anden løsning for det ønsker jeg ikke.

Generelt  så har Danmark en grænsergængeraftale med Tyskland og Sverige, hvorefter man bliver beskattet i arbejdslandet. Et af kravene er at man mindst en nat om ugen skal være på sin bopæl (eller ude af Danmark).

Mikkel Mikjær Christensen:
Så uanset hvad, hvis jeg modtager løn fra mit danske selskab så skal skattekronerne betales i DK? Så hvis jeg vil beholde mit danske ApS skal jeg have et tysk selskab for at kunne betale mig løn i DE?

Det er opskriften.

Du kan evt. overveje at bibeholde (eller gøre) Mikjaer ApS til et salgsselskab. Det er muligt at have et salgsselskab i Danmark som alene har til formål at optage ordrer uden at det udløser fast driftssted - og dermed beskatning. Måden er at salgsfirmaet får ordrer ind og den egentlige behandling sker i Tyskland, her under fakturering mv.

Mikkel Mikjær Christensen:
Og hvordan gør man det? Handler det om at have lejet en lejlighed med officiel adresse og opholde sig der 80% af tiden? Jeg vil jo stadig gerne have mulighed for at kunne besøge familie og venner i DK uden at blive slået til plukfisk af told og skat.

Præcist - sørg for at være registreret med officiel adresse og at du står som udrejst i danske systemer. Ellers gælder de frie grænser og du kan tonse rundt i Danmark, som du vil. Hvis du har en restance hos SKAT og kører i leaset bil - så hav en kopi af leasingkontrakten med. Ellers kan du risikerer pludselig at stå på den jydske motorvej uden bil.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lovende, er der noget jeg ikke har tænkt på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du selv nævnte skal du have sygeforsikring, hvor prisen afhænger af din indkomst (vælter ikke noget budget).

I Tyskland er det stadigvæk omstændigt i forhold til det offentlige. Der er ikke et cvr-nr. men nyt nummer afhængig af om du henvender dig til Skat, moms, told etc.

Revisor- og adv.hjælp er dog foholdsvis rimeligt. Kan anbefales i en opstartsfase indtil alle runtiner er på plads.

Som altid når man flytter til et nyt land så er sproget meget godt at kunne eller at forstå. Specielt når du er i kontakt med offentlige myndigheder. Samtidig virker det som om at e-mail adresser er noget som ofte angives/oplyses men nødigt bruges.

/Henrik

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
/Henrik

Henrik, jeg har et spørgsmål til dig som jeg ville spørge om i en PB, men den funktion har du slået fra. Kan du evt. skrive en besked til mig jeg besvare hvis du vil se om du kan hjælpe?

/Jan

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 27. May 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej vil dog lige rette noget af det sludder er skrives i dette indlæg, eks Syge forsikring " vælter ikke noget buget " Min 500 Euro for den dårliste forsikring , ved selvfølgelig ikke hvad jeres buget er men hos os er 500 Euro en del, dertil kommer arbejdsløsheds fors- pleje fors- pens forsik mm, Advokater og revisorer koster faktisk en del mere her end i DK + du skal regne med lidt extra penge til de Tyske myndigheders kontrol af dig ( ca 1-2 gange pr år) extra udgift til advokat og revisor ca 1500 - 2000 Euro pr gang.   OK OK det skulle bare lige medBig Smile

held og lykke.  

Venlig Hilsen Erling Frederiksen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)