Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Jura vs pengeinstitut

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino brugere!
Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal starte eller hvor. Eller om der overhovedet er belæg for at jeg skriver herinde, men nu giver jeg den et forsøg.
Forhistorie:
Min kone og jeg åbnede for 8 måneder siden en lille cafe i provinsen. Vi tog dengang alt hvad vi havde af opsparet likvider og smed ind i cafeen, som er skabt fra bunden.
Vi skiftede dengang over til xxx bank og åbnede en lille kassekredit på 25.000,-
Et par måneder efter fik vi hævet den til permanent 50.000,- på en mundtlig aftale med vores rådgiver, som i øvrigt aldrig var tilstede eller sønderligt engageret i vores drift og opstart.
I slutningen af Maj 2013 fik vi igen hævet den til 75.000,- da vi valgte at satse på gårdhave op til sommeren med henblik på mersalg i samme periode igen fik vi en tilladelse mundtligt og som en permanent løsning. Vi snakkede frem og tilbage herefter omkring ny hjemmeside og synes vores vækst var interessant nok til at kunne få sat nogle nye tiltag igang. Vi fik at vide at vi kunne få 100.000 mere, såfremt at vi kunne få vores svigerforældre til at kautionere. Det fik vi dem så til og de havde møder med filial direktøren fra xxxxxx lokalt og ingen problemer der . vi kunne imellem tiden bare hæve det vi skulle bruge til lånet var på plads. ( svigerforældrene havde en meget sund økonomi og var bestemt interesant for xxxxxx at få over i samme moment ).
ca 7 dage efter den 12/06 bliver vi ringet op af vores rådgiver, som siger at xxxxxx ikke ønsker at engarere sig ydeligere i vores drift og kaution ikke er en mulighed mere. Årsag at banken ikke synes vi havde overskud nok. De havde fulgt os fra opstart undervejs og det eneste kvartalregnskab de havde fået var at efter 5 måneder havde vi allerede ramt nul punkt og med vækst ydeligere derfra i alle måneder, så det gav ingen mening.
Det springende punkt er at vi i samme samtale for at vide, at vi øjeblikkeligt, skal betale vore overtræk og kassekredit ned fra 105,000,- til 25.000 til den 01/07 ( 18 dage ). Uanset hvad vi snakkede med ham om, sagde han at der ikke var nogen anden mulighed og at sådan var det også selvom konsekvensen blev at lukke. Endvidere stoppede de vores betaling til medarbejdere på sølle 3000,- for 14 dage selvom vi har en ubegrænset aftale lavet af banken og PBS imellem.
Jeg skyndte mig at hive den originale kassekredit aftale frem og der står , at banken kan indrive deres kredit på 3 måneder, således at man i det mindste havde tid til at få et andet engagement i en evt anden bank eller låne igennem et andet sted.
Vi har IKKE misligeholdt nogle aftaler med xxxxxx på nogen måde og det har de heller ikke nævnt som årsag.
Jeg måtte i går vælge at tage den beslutning, at lukke vores cafe ned her den 01/07 og har meldt dette op til vores kundegruppe og personale, da jeg ikke kan se anden udvej pt end at betale mine forpligtelser til drift og personale.
Mit spørgmål er:
Har jeg en sag her i, at xxxxxx misligholder deres egen terms ( 3 måneder regel )
Får jeg nået ud af at køre sagen hos Pengeinstituternes ankenævn?
Kan jeg stille et økonomisk krav til xxxxxx nu da de har været så flinke, at trække tæppet væk under os
Vi er mand og kone og vil vi anses som firma eller privatpersoner hos PA, som kun tager private og i nogle tilfælde erhver
Bør vi gå til en advokat i stedet ?
Håber på noget hurtigt hjælp har alligevel intet at tabe mere.
Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lassur:
at efter 5 måneder havde vi allerede ramt nul punkt og med vækst ydeligere derfra i alle måneder

For lige at starte bag fra så forstår jeg ikke hvorfor du griber til at lukke, hvis cafeen giver overskud og du samtidig fortæller at svigerfam. var villig til at kautioner! Hvor så ikke blot låne det beløb pengeinstituttet har udlånt, sandsynligt til en høj rente at, af svigerfam. og derefter køre videre i en lidt mindre hastigt tempo uden direkte lån hos banken!

Hvis sagen forholder sig præcist som du beskriver ville jeg køre en sag ankenævnet, da der da helt klart er tale om manglen rådgivning. Du er velkommen til at vende sagen med mig via tlf. 98311022.

Mvh.
Bertil V. Thomsen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ankenævnet tager kun sager for private, så I vil være nødsaget til at stævne banken. Jeg har svært ved at se, hvad banken får ud af lukke Jer. Mon ikke det er muligt, at snakke med dem, og finde en løsning.

Angående juraen, så har jeg forstået det sådan, at kasskreditten kun var aftalt op til kr. 25.000, og herefter havde banken gang på gang givet bevilliget overtræk.

Når banken gang på gang og over en periode bevilliger overtræk, så taler det naturligvis for, at der ikke længere er tale om et bevilligt overtræk, men hvad gælder der så. Hvis der ikke er aftalt andet, så kan kreditor afgiver et påkrav på 30 dage, så det er rent faktisk det man har.

Spørgsmålet som du selv nævner det er, om banken ikke også er bundet af de 3 mdr. som gjaldte op til de kr. 25.000, og det kan man naturliogvis argumentere for, men jeg tror det bliver svært, da der jo var en grund til, at I ikke fik en ny aftale.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Da I ikke har aftaler om OK for over de første 25.000, tror jeg det er op ad bakke, selv om jeg kun bare lytter til jeres version. Jeg har også svært ved at forstå, at hvis svigerfamillen ville kautionere, hvorfor låner i så ikke pengene hos dem til en fornuftig rente (det er tosset at kautionere hvis man ikke faktisk har pengene - og derfor oftest tosset at kautionere)

  Hvis jeres virksomhed kører pænt så er det givet løsningen at låne af svigerfamilien - det andet er en lang og besværlig vej og hvis ikke I har aftale om overtræk ud over de skriftligt bevilgede 25.000, så tror jeg banken vil vinde en sag, om betaling inden for 30 dage

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 05:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej L.

Har tidligere selv oplevet dårlig & manglefuld rådgivning fra en lokal filial i xxxxxxx.
En rådgivning der kostede os X tusind kr. (privat)

Rådgiveren & hans chef (filialdirektøren) erkendte at de havde begået en fejl, men mente ikke vi havde et tab.
Vi klagede telefonisk & skriftligt (via mail) til xxxxx´s egen klage afdeling (hovedkontor), der 2 timer senere ringede tilbage og dybt beklagede den dårlige rådgivning, og meddelte at vi fik samtlige penge retur.

Kan derfor anbefale at du tager kontakt til deres klage afdeling, og fremlægger dem sagen. Forhåbentligt kan i komme frem til en løsning, så du/i hverken skal lukke eller bruge tid og kræfter på advokater og retssager.

Ps: Husk at dokumenterer så meget du kan.

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lassur

Juridisk set har I desværre en håbløs sag, med mindre jeres kreditkontrakt er tilsidesat af banken.

Du skriver at banken kan "inddrive" sin kredit på 3 måneder og har jeg ret i an antage at du mener, at kreditten kan "opsiges" med 3 måneders varsel ?

Hvis banken har forkortet det pågældende opsigelsesvarsel under på beråbelse af at I har misligholdt kreditaftalen, har I måske en sag: ikke for ankenævnet men for en domstol -hvis I kan dokumentere/sandsynliggøre aftaleforløbet med banken - hvis ikke, har I ingen sag.

Da I er erhvervsdrivende kan I ikke få fri proces og I har formentlig ikke retshjælpsdækning.

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Først vil jeg gerne takke for alle de positive feedbacks der har været og det er en ubeskrivelig stor hjælp, at kunne få så mange gode råd når man som undertegnet ikke har den store erfaring på dette område! Jeg har fået en del henvendelser og har taget kontakt til et par advokater- Pengeinstitutetsankenævn mv. Der er dog en del blandet meninger omkring sagen, men den fællesnævner som kommer frem er "dårlig rådgivning".

Jeg er blevet indkaldt til et hastemøde nu på tirsdag med filialdirektøren, da jeg har fremlagt jeg vil gå til Pengeinstituternes ankenævn, såfremt der ikke findes en acceptabel løsning i sagen. Jeg har klaget korrekt via bankens egen klageafdeling og til direktøren og herefter vil næste stop blive PA, som selv har sagt at de vil råde mig til det i denne sag, da de mener banken ikke har behandlet mig korrekt, såfremt mine synspunker holder vand. De forklarede mig, at vi er mand og kone og ikke anses som Erhverv og vores kassekredit vil blive anset som en privat sag eller en af de sager som vil blive kørt igennem. Der er ingen garanti, men er kommet frem til at det er vores eneste vej.

 

Vores firma ramte 0 punktet ved måned 5 og har vækstet siden. Dermed er det ikke ensbetydende med at vores mange timer vi bruger er godt betalt. Vi arbejder begge 10-12 timer dagligt og med 2 børn, som alt fokus går på når vi ikke arbejder. Så vi står i en situation hvor vi ikke taber en butik der peaker, men en butik der kræver 100% engagement og ting der flasker sig for at man kan nå op på en ønsket drift. Bankens handling kan slet ikke overskues og med den korte tidsfrist og med en seneste handling at stoppe lønnningerne, da de nu har lukket ned for at man kan trække som aftalt. Har dette medført, at Jeg har truffet den beslutning, at fortsætte ikke vil være en option.

Til spørgsmål hvorfor mine svigerforældre ikke dækker os ind og vi kan lave et lån hos dem. Kan blive en mulighed, men vil aldrig være et ønske fra vores side, da penge direkte lånt ikke altid er en sund familie ting. At kautionere der tror forældre på ens butik, men er klar til at tage et tab, såfremt det ikke lykkes uden noget modkrav. At låne direkte kræver indblik og der kan nemt opstå problemer om hvordan man disponere over likviditeten.

Endvidere har de bundet deres likviditet i andre institut'er og mursten og kan ikke på så kort tid frigøre eller har lysten til at bruge deres kontant beholdning på denne måde.

Tilbage står jeg med følgende spørgsmål og synspunkt.

1. Banken har et lån på 25.000,- men i mine øjne kan de ikke løbe fra en mundligt aftale på hævning til 50.000 - 75.000 og til sidst give grønt lys il at udvide og trække op til 105.000 til kaution er faldet på plads.

1.1 Hvis de vil prøve at stikke afsted med, at alt over 25K er bevilliget overtræk. Så burde de da have råbt vagt i gevær og bedt om at vi skulle indbring et overtræk da vi ex ramte 30.000,- man kan vel ikke øge et bevilliget overtræk uendeligt og lade det vokse i 6 måneder, så mener ikke at den kan forsvares, men istedet styrker de mundlige ord som vores rådgiver gav os med at det var permanent hævning og skulle vi til sidst øge dette, så skulle der kaution til.

1.2 Hvorfor beder man folk kautionere og beder om årsopgørelser tager møder mv og giver lys til at trække yderligere til det går i orden. Hvorefter man annullere aftalen og løber fra samme. Man kunne vel ulejlige sig til at ringe til KBH og kreditafdelingen inden og så få et nej før man giver ja i en filial. Det er dårlig rådgivning, men i min verden er det profesionele folk, som bør stå fuldt ud til ansvar for deres manglende kompetence.

1.3 Jeg har lånt i god tro og den gæld og kassekredit vi har lån har jeg lån på samme terms som det første oprindelige lån ( også samme rente ), men bagerst under vilkår står der "banken kan opsige lånet kreditten med 3 mdr varsel og forlange hele gælden betalt hvis der foreligger en saglig grund" og i dette tilfælde er det en saglig grund?, som i øvrigt ikke engang er fremsat skrifteligt, men mundtligt og bekræftet / understreget flere gange! grunden er " Banken ikke mener vi har tjent nok" efter 8 måneder med vækst og stigende profit... come on !! Vi har 18 dage til at betale og det mener jeg klart er at løbe fra deres egne "almindelige betingelser"

Nu er jeg blevet indkaldt til et møde, men acceptere jeg bare, at de siger undskyld og evt. låser min kredit på 75.000,- , så har jeg "bare" mistet min butik imellem tiden!

1.4 De vælger at annullere betalingerne af mine medarbejdere pga. et overtræk de selv har bevilliget og jeg har gjort opmærksom på, at det kan en fagforening til at bede om at få os erklæret konkurs! Dermed har jeg ingen interesse i samarbejde med banken eller tillid til samme og dermed har det været en årsag til lukning ligeledes.

Jeg mener i dette tilfælde at banken bør hæfte økonomisk for deres manglende evne, som har medført en øjeblikkelig lukning af en lille nyopstart'et virksomhed. Hvis ikke der sker noget i dette tilfælde, så kan banken fortsætte med at destruere små iværksættere som ikke har samme indblik eller erfaring i Jura, som åbenbart skal være årsagen til at man kan optage en kassekredit til at starte en virksomhed op med.

Jeg vender tilbage med svar på tirsdag omkring udfaldet, såfremt jeg må udtale mig. Jeg ved at hvis jeg finder en løsning med dem, så kan jeg ikke klage videre, så man skal tænke sig om hvad man siger. Hvis nogen er nået helt her ned til, så må i meget gerne rådgive hvad jeg bør sige eller forholde mig. Jeg tager i hvert fald op med en mappe jeg bruger hele søndagen på at samle omkring alt i denne sag og fremviser hvad mit tab og forventet tab er i denne sag UDEN at stille krav, men i stedet gøre opmærksom på at kommer der ikke en løsning på dette, så vil jeg bringe det videre til PA, som koster mig 200,- at køre.

Mvh

 

 

 

Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jeg skrev, at jeg ville vende tilbage med sagens forløb efter vi havde været til møde med banken her den 18/06.
Vi kom ind med filialchefen for erhverv og vores daglige bank rådgiver.
Direktøren fremlagde hurtigt, at de ikke ønskede at vi skulle ende med en klage i PA og at de selv ønskede, at vi fandt en hurtig løsning.
Han erkendete til at starte med, at vores kontakt person ikke havde håndteret sagen korrekt og at vedkommende havde fået en reprimande.

Samtalen udviklede sig herfra til, at vi ikke vil fået noget ud af at gå til PA
At hvis vi ikke kunne finde en løsning fremsat fra deres side på, at lave kassekreditterne om til et lån, så
ville de bede os indbetale kassekreditten den 01/07 og derfra eftersom eller hvis vi ikke kunne klare det, så
ville det være fogedretten og inkasso derfra.

Til spørgsmålet om hvorfor de giver grønt lys til at hæve og bevillige overtræk mod kaution og så trække den tilbage,
sagde de at det var normal kotume og forretningsgang i banken.
De afviste at de ikke havde givet en mundtlig aftale på en permanet aftale på de 75.000,- men at de så det som et bevilligt overtræk.
De mente at vi havede valgt at lukke butikken pga manglende likviditet nu da vi ikke kunne betale regninger og lønningerne, som
de havde tilbageført. ( her var det påstand mod påstand om, at vi havde fået grønt lys til at betale regningerne, til vores kaution var i orden
og dermed et midlertidigt overtræk fra 75.000 - 105.000 med henblik på ekstra engagement ).
De erkendte at vi ikke havde misligeholdt noget igennem de 9 måneder.
At vi havde possitiv vækst.
At de havde hævet fra 25k-50K-75K og til de 105.000K med henblik på kaution, som så var blevet stoppet af deres "kredit afdeling "

Banken mente ikke at de var skyld til at vi måte lukke og at deres handlinger ikke kunne være årsag til det.
Banken mente vi var selvforskyldt i ikke at have fået det som lån og at vi havde hævet op til de 105.000,-
Banken mener at det er normal proces, at give grønt lys til ekstra lån og kaution og at man så kan hive det tilbage igen, såfremt at deres kreditafdeling afviser muligheden.
Banken er ikke et rådgivende sted og mener ikke, at de skal interresere sig for driften løbende eller udtale sig om samme. Det har vi vores revisor til. 
Mundtlige aftaler er kotume i banken, men er en del af en normal bank hverdag og man kan ændre disse aftaler, såfremt der ikke er belæg for engagement.

Løsningsforslag fremsat af banken.

De vil gerne lave vores kredit om til lån og beholde dem på 105.000 eller 75.000, såfremt vi ønsker at fjerne vores klage, men vil ikke gøre det hvis ikke vi dropper vores sag.
De ønsker ikke, at kompensere os økonomisk.

Vi har meldt lukning af cafeen op og kan ikke overskue situationen med banken pt og hvad konsekvenser det kan få. Vi ved at vi ikke kan betale 75.000,-
inden den første og vi ønsker, at gå videre til PA med denne sag som det ser ud nu, da vi virkelig føler os ført bag lyset med aftaler og misligeholdelse af samme.
Vi har et hus som vi pt lejer ud, da vi bor oven på vores cafe i en lejlighed. Kan vi miste denne såfremt vi havner i fogedretten og inkasso?

Bør vi droppe sagen og tage en løsning med dem og acceptere, at de lukkede vores cafe ned og gav os selv skylden?
Kan vi få noget ud af at klage og evt ved at få ret hos PA ?

Mvh

Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

selvom det sikkert ikke er det som du ønsker at høre, så tror jeg det er bedst at du giver slip - glem alt om retsager, ankenævn osv. det får du jo ikke cafeen tilbage. Det kan godt være at I har haft positiv fremgang de sidste mange måneder, men du skriver også at I skriver at I arbejder i 12 timer og bruger alt tid på at tænke på det - og grunden til en kassekredit er vel også at I ikke har tjent nok ellers har man jo ikke brug for kassekreditten.

Jeg har selv været i lign. situation tidligere, og selvom det var mit livs hårdeste beslutning, så 3-4 måneder efter fandt jeg ud af at banken havde gjort mig en kæmpe tjeneste fordi jeg knoklede altid og alligevel var der aldrig helt penge nok og så kom jeg også ud i det bevilligede overtræk, hele tiden lidt mere og lidt mere indtil jeg skyldte over 250.000 i bevilligede overtræk.

Så glem alt om retsager osv. få dit underskud opgjort og begyndt at få betalt af med at få et job....

Om 6 måneder er du klar igen til et nyt eventyr og meget klogere ;-)

Håber du kommer videre hurtigt i stedet for at bruge år på at drive retssager, ankenævn osv. fordi det kræver en helt masse ...og husk nu at banker er ligesom folk der låner sin paraply ud i godt vejr men vil have den igen når det regner.

Op på hesten og kom videre :-)

mvh,

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Som fra start tror jeg ikke i har noget at gøre i PA. At man får bevilget overtræk - som de vil kunne hævde, betyder ikke at man så har fået lov til det for evigt. Kassekreditter er generelt med helt kort opsigelse fra banken - modsat egentlige lån, som kan aftales til bestemt tidsforløb men som jo i sagens natur også ofte har en vis tilbagebetaling - når de ikke er på anfordring = kan opsiges uden - eller med meget kort varsel.

At vinde en sag om et mundtligt helt usikret lån, i en situation hvor en kassekredit er gået fra 25.000 var det vel og endt i 105.000, som noget banken ikke med rimeligt kort varsel kan trække tilbage, tror jeg er udsigtløst. Mundtlige tilsagn om overtræk eller lofter i kassekredit, vil som standard kunne ændres hvis ikke banken finder det sikkert - der er kun skriftlige lån med bestemt løbetid der kan fungere anderledes.

Det virker ikke smart, at banken ikke har sagt, at et lån med kaution først skulle kreditgodkendes, men det er standard, for hvis kautionisten ikke har flot økonomi bliver det hele jo bare langt mere rodet fremadrettet. Samtidigt er I en del af en risiko branche (om jeg læste Café rigtigt) og har jo måtte hæve jeres kassekredit løbende, hvilket også gør banken nervøs, ligesom beløb på 75.000 faktisk ikke ret gerne skal betyde, at man ikke kan betale sine lønninger og må lukke helt ned.

Vi ved ikke om I har andre kreditorer, f.eks. om moms og skat er 100% med eller leverandører - ligesom lønmodtagernes garantifond, hvis de har skullet ind over og betale lønninger, jo også vil stå i køen der vil ha penge.

Det hus i ejer og lejer ud vil kunne indgå i forsøget på at skaffe kreditorerne, inkl. banken, penge ved en tur i fogedretten, som jo, afhængigt af om banken er eneste kreditor eller skat/moms/lønmodtagerne/kreditorer også kan ende i en konkurssituation.

Jeg ved ikke hvad I ser som den store forskel, hvis banken vil lave jeres kassekredit om til fast lå på 75 eller 105.000, det gir jeg jo i alle fald lidt tid, og for banken betyder det en fast aftale og formentlig noget afdrag og sikkerhed for størrelsen MEN hvis i dels har fyret og er lukket, så gavner det vel intet her og nu, det skulle I så ha haft aftalt fra start OG rækker disse 75 eller 105 eller er det en stakket frist, fordi i måske trods vækst ikke kan følge med likviditetsmæssigt - det synes jeg er et stort spørgsmål som I må løse med jer selv, inden I siger nej og prøver lykken i PA

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)