Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afvise kunde

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 09
Indlæg ialt: 186
Fra  Sportsbaren Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Må en forretning afvise en kunde uden yderligere begrundelse?

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, en forretning bestemmer selv hvem de vil sælge til.

Forretningen skal bare passe på med at forklare sig for hvorfor de ikke vil sælge til vedkommende, da det så kan gå ind under racismeparagrammen (forskelsbehandling) hvis de f.eks siger at han ikke må handle i butikken fordi han lugter (eksempel fra en kunde vi havde i det supermarked jeg arbejdede i for 5 år siden)

Men siger de, at de bare ikke har lyst til at handle med den pågældende person, uden at uddybe hvorfor, så er det helt lovligt.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som silversand nævner er det helt lovligt. For eksempel sidder vi da og holder øje med de kunder vi får om hvor stor sandsynlighed der er for de bruger stjålne kort. Og vælger de at bruge et stjålent kort, eller på anden måde at vi er så meget i tvivl om de er dem de giver sig ud for at være vil vi give dem deres penge tilbage (eller ikke tage imod dem), og ikke lave forretning med dem.

Det er ligesom når et mobilselskab skal sælge dig en telefon og du vælger at købe den på afbetaling - ja så tjekker de da også lige først de informationer de kan få fat i om dig før de vælger om de vil have dig som kunde eller ej.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 06:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som sagt er det helt lovligt.

Hvis mavefornemmelsen er helt skæv, så lad være.

Natasha

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 06:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Spinner:

Må en forretning afvise en kunde uden yderligere begrundelse?

Ja, men det er som oftest ikke nødvendigt at afvise en kunde. Hvis din forretning sælger ydelser, så kan du i stedet opstille betingelser, så kunden fravælger dig, hvilket som regel er en bedre løsning.

Du kan eksempelvis give et tilbud, som ligger over det kunden forventer, og du kan kræve fuld forudbetaling. I et sådant tilfælde vil kunden ofte takke nej, og hvis kunden takker ja, så er du sikker på at få betaling.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Ja, men det er som oftest ikke nødvendigt at afvise en kunde. Hvis din forretning sælger ydelser, så kan du i stedet opstille betingelser, så kunden fravælger dig, hvilket som regel er en bedre løsning.

Vi har gået med den, med forudbetaling nogle gange, hvis det har virket lidt "skummelt". Dog tror jeg aldrig at vi ville lave højere priser end det det koster. Jeg har ikke lyst til at vi pludselig har et ry som "Dem der er helt vildt dyre"

Vi har tilgengæld en del gange bedt om 40% forudbetaling til dækning af materialer. Det kan kunderne som regel godt forstå, så dem der er reelle forudbetaler gerne materialer, og dem der i virkeligheden ikke havde pengene, takker pænt nej.

Natasha

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Natasha:

Vi har gået med den, med forudbetaling nogle gange, hvis det har virket lidt "skummelt". Dog tror jeg aldrig at vi ville lave højere priser end det det koster. Jeg har ikke lyst til at vi pludselig har et ry som "Dem der er helt vildt dyre"

Vi har tilgengæld en del gange bedt om 40% forudbetaling til dækning af materialer. Det kan kunderne som regel godt forstå, så dem der er reelle forudbetaler gerne materialer, og dem der i virkeligheden ikke havde pengene, takker pænt nej.

Helt enig, og jeg tror du misforstår min intention med indlægget.

Sælger man varer (og ydelser med fast pris), så er der jo netop fastsat en pris på varen, og den kan man selvfølgelig ikke variere fra.

Når det handler om ydelser (eksempelvis rådgivning), så er det ofte sværere at sætte en fast pris, da ydelsen jo er individuel. Et tilbud vil altid være et prisoverslag, og i det prisoverslag kan man indregne de ekstra timer, som man frygter vil opstå, grundet "megen debat" med kunden.

I så fald bliver tilbuddet sat meget højt. Jeg er helt enig i, at hvis man afregner på timepris, så skal man ikke sætte timeprisen op til den specifikke kunde. Derimod kan man godt iberegne de ekstra timer, som man forventer vil opstå, som følge af "en træls kunde".

I bund og grund handler det om, hvorfor man ikke ønsker at handle med kunden. Hvis det er fordi det er en dårlig betaler, så skal der én løsning til, og hvis det er fordi kunden er træls eller irriterende på anden vis, så skal der en anden løsning til.

Fra Dragør
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 442
Fra  MD VVS Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin.

Vi er helt enige, mit indlæg var ikke ment som en modpost til dit, men en opbakning.

Kan godt, i bagklogskabens ulideligt klare lys, se at det var elendigt formuleret ;-)

Det var egentligt bare for at sige, at den kunde du "afviser" jo også taler videre, og hvis din baggrund for at afvise, om du gør det på den ene eller anden måde, ikke er helt iorden vil det sprede sig: "Dem skal du ikke bruge, de er helt vildt dyre", "De har nogle elendige forholdsregler" og den slags....så det er vigtigt at man gør det elegant.

Det er klart, at hvis man sælger et produkt, skal der en anden tilgang til, end dem der sælger en ydelse. Det gælder i bund og grund om at finde den metode der virker for ens virksomhed, uden at fornærme/Skræmme kunder, og så iøvrigt lytte til sin mavefornemmelse. Mange, fx. håndværkere, er gået ned på, ikke at lytte til mavefornemmelsen.

Natasha

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)