Vi har gået med den, med forudbetaling nogle gange, hvis det har virket lidt "skummelt". Dog tror jeg aldrig at vi ville lave højere priser end det det koster. Jeg har ikke lyst til at vi pludselig har et ry som "Dem der er helt vildt dyre"
Vi har tilgengæld en del gange bedt om 40% forudbetaling til dækning af materialer. Det kan kunderne som regel godt forstå, så dem der er reelle forudbetaler gerne materialer, og dem der i virkeligheden ikke havde pengene, takker pænt nej.
Helt enig, og jeg tror du misforstår min intention med indlægget.
Sælger man varer (og ydelser med fast pris), så er der jo netop fastsat en pris på varen, og den kan man selvfølgelig ikke variere fra.
Når det handler om ydelser (eksempelvis rådgivning), så er det ofte sværere at sætte en fast pris, da ydelsen jo er individuel. Et tilbud vil altid være et prisoverslag, og i det prisoverslag kan man indregne de ekstra timer, som man frygter vil opstå, grundet "megen debat" med kunden.
I så fald bliver tilbuddet sat meget højt. Jeg er helt enig i, at hvis man afregner på timepris, så skal man ikke sætte timeprisen op til den specifikke kunde. Derimod kan man godt iberegne de ekstra timer, som man forventer vil opstå, som følge af "en træls kunde".
I bund og grund handler det om, hvorfor man ikke ønsker at handle med kunden. Hvis det er fordi det er en dårlig betaler, så skal der én løsning til, og hvis det er fordi kunden er træls eller irriterende på anden vis, så skal der en anden løsning til.