Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag, Skat, udlæg mv

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Blev afsagt konkursdekret over mit I/S i januar i år. En virksomhed med en del udlejningsejendomme. Nu overtaget af kreditforeningen og banken (FS).

Jeg er i tvivl om en del ting. Håber nogen kan svare.

1. Mistede mit skattefradrag fra dag 1. Havde et større fradrag fra tab på en del ejendomme. Er der mulighed for at få fradraget igen? Min revisor har den opfattelse at det bare afventer at kurrator har gjort boet op. Ender helt sikkert med en større gæld til kreditorer. Hvad er fakta omkring personligt skattefradrag og konkurs?

2. Hvad er mine muligheder fremadrettet? Jeg er klar over at jeg ikke kan blive selvstændig igen, men er der en forældelse på dette? Kan jeg starte igen om feks 10 år?

3. Udlæg. Hvad kan kreditorer gøre udlæg i? Jeg er berettiget til at tjene en løn fremadrettet som er "fredet". Sammen med min pensionsopsparring. Hvad hvis jeg eksempelvis kommer til et større pengebeløb - kan der gøres krav i det? I princippet kan jeg jo ikke administrere over min egen økonimi. Igen - er der en forældelsesfrist for kreditorer eller er det livsvarigt? Kan jeg eksempelvis nogensinde eje en bil igen?

Mvh

PH67

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vover mig ikke ud i pt 1 - andre ved mere.

Pt 2: Du kan godt starte virksomhed i princippet - det vil afhænge af om du får en gældssanering på et tidspunkt eller hvordan dine kreditorer uden gældssanering stiller sig til det spørgsmål, og hvis du skylder skat og moms fra din I/S konkurs i et vist omfang - af, at du kan stille sikkerhed for moms og skat i ny virksomhed -

Også pt 3 vil afhænge af, at du opnår en aftale med kreditorerne eller en egentlig gældssanering. Med en aftale er det jo muligt at aftale tidsforløb og andet, og med gældssanering er der er regulær tidsfrist, ofte omkring - men ikke altid - 5 år.

For 2 og 3 kan du måske ha glæde af at læse lidt jeg har samlet om KONKURS og om GÆLDSSANERING som der er ganske mange krav for at kunne opnå, men det vil fremgå af linket, men også der må kurator jo være færdig først.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Antag at jeg IKKE søger gældssanering og får aftale med kreditorerne.

Skylder ikke moms og skat.

Savner stadig præcise svar.

PH67

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter konkursen består din gæld stadigvæk og dine kreditorer kan i princippet holde den i live resten af dit liv eller indtil du har betalt dem.

Din løn fremadrettet er ikke fredet - det er kun nu den ikke indgår i konkursboet. Hvad der er "fredet" fremover er et vist rådighedsbeløb som afhænger af om du er alene eller gift.

/Henrik

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Din løn fremadrettet er ikke fredet - det er kun nu den ikke indgår i konkursboet. Hvad der er "fredet" fremover er et vist rådighedsbeløb som afhænger af om du er alene eller gift.

"et vist rådighedsbeløb" findes ikke. Der er intet beløb der er fredet, hverken hvis du er gift eller ej - har børn eller ej.

Det har der i hvert fald ikke været for mig ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bennie Larsen:
"et vist rådighedsbeløb" findes ikke.

For 2013 gælder at du efter at din husleje, vand, el og varme er betalt, skal du have kr. 5.740,- til rådighed. For ægtefæller er grænsen 9.740 kr. Satser for børn husker jeg....

/Henrik

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
For 2013 gælder at du efter at din husleje, vand, el og varme er betalt, skal du have kr. 5.740,- til rådighed. For ægtefæller er grænsen 9.740 kr. Satser for børn husker jeg....

Hvem skal opretholden denne regel? Hvor har du dette fra? Der er mange spørgsmål, der taler imod opretholdelse af en sådan bestemmelse Henrik Koudahl.

F.eks. holder den sikkert ikke stik, hvis huslejen er 19.600,- pr. måned, ligesom den heller ikke holder stik for de fleste arbejdsledige, kontanthjælpsmodtagere osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bennie Larsen:
Hvem skal opretholden denne regel?

Fogedretter, skifteretter, skattefogeder mv. Nej naturligvis gælder den ikke ved ubegrænset  udgifter, men ved rimelige. Google "rådighedsbeløb" og du vil finde massevis af hits om emnet - ligesom det har vendt 100 vis af gange på Amino tidligere.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvivler lidt på det Henrik - men du skal i hvert fald have tak for din vidensdeling (som du da ivrigt altid gerne deler herinde).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

PH67:
Mistede mit skattefradrag fra dag 1. Havde et større fradrag fra tab på en del ejendomme. Er der mulighed for at få fradraget igen? Min revisor har den opfattelse at det bare afventer at kurrator har gjort boet op. Ender helt sikkert med en større gæld til kreditorer. Hvad er fakta omkring personligt skattefradrag og konkurs?

Jeg synes du skal tage en snak med din revisor omkring konkursskatteloven og dens regler om underskudsbegrænsninger. Udgangspunktet er at der i tilfælde af konkurs vil ske begrænsninger i det underskud, som du efter de almindelige skatteregler kan fremføre. Blandt andet fremgår det af konkursskatteloven, at for det indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges og for senere indkomstår, kan underskud fra tidligere indkomstår kun fradrages i konkursindkomsten, og ikke i hverken din eller evt. ægtefælles indkomst.

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)