Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sende delvis ubetalt faktura til inkasso?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle Aminoer!

Jeg er i en lidt ærgerlig situation, som jeg håber der er nogle herinde der kan rådgive mig om, så jeg kan komme videre.

Jeg har tidligere været ansat som lønmodtager i en privat virksomhed. Efter manglende og forsinkede lønudbetalinger endte jeg med at opsige min stilling. Af ren barmhjertighed tilbød jeg dog min arbejdskraft, som selvstændig konsulent. I den forbindelse oprettede jeg et firma som blev momsregistreret. Min naivitet har så medført, at jeg nu er i en situation hvor min tidligere arbejdsgiver ikke betaler den faktura jeg har sendt - hvilket jo er ganske klart i bagklogsskabens ulideligt klare skær...

Arbejdet blev udført før jul, og fakturaen havde forfald d. 19. februar. Indtil nu har jeg kun fået et beløb der svarer til momsen fra kunden. Jeg pressede dem, og bad om i det mindste at få udbetalt dette, så jeg ikke selv skulle have penge ude og svæve.

Nu er min tålmodighed efterhånden ved at være opbrugt, og jeg overvejer derfor kraftigt at sende dem til inkasso - men hvordan foregår dette? Jeg har desværre intet på skrift om vores aftale - vil det give mig problemer?

Hvis det har betydning, så er restbeløbet for fakturaen på omkring 15.000 kr.

På forhånd mange mange tak for jeres hjælp.

God weekend.

Mvh.
Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det vil jo kunne betyder, at de benægter at skylde dig beløbet, men har du noget hvor du klart kan bevise, at de har anerkendt gælden - måske ved at betale momsen - så kan det jo bevise aftalen og du kan sende rest beløbet til inkasso - men det forudsætter de ikke kan påstår, at der ikke har været en aftale og at din faktura er grebet ud af luften. Det synes jeg de kan ha svært ved når de har betalt dig momsen - men det er vist også alt jeg lige kan byde ind med.

Du bør naturligvis skrive til dem, at sagen overgår til retslig inkasso hvis ikke der er betalt inden 8 dage f.eks.  - beskrive beløbets fremkomst og at alle omkostninger der tilkommer ved inkasso og retslig behandling, vil blive påført skyldneren

Overordnet set, skal man i øvrigt ikke fakturere arbejde som rent faktisk var som ansat som du beskriver det, da det vil være mod skattelovene- men det tror jeg slet ikke vil spille ind her

Skattemæssigt hører dette i alle fald for dig til 2013 - men må du opgive beløbet grundet kunden evt går konkurs - så skal der jo korrigeres i skat og moms 2013 - så bare mas på (og da jeg er eneste svarer til nu - vil jeg bare sige at det ikke er mig der uddelte en enkelt stjerne for det ?)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skulle begrunde at det vedrører skatteåret 2013?

Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Tak for svaret! Jeg har samme opfattelse som dig, men det kunne være rart at få bekræftet 100% at hvis de har betalt momsen, så svarer det til at de har accepteret fakturaen.

Arbejdet blev ikke udført da jeg var ansat i firmaet. Jeg sagde op, og efter noget tid kontaktede de mig. I den forbindelse oprettede jeg et konsulentfirma med den tanke at firmaet efterfølgende skulle bruges når jeg blev tilbudt div. småopgaver fra andre kunder. Jeg tror derfor ikke at der er problemer rent skatteteknisk.

Vh
Mads

P.S. Helt ok med den ene stjerne - ved alligevel ikke lige hvad den betyder? :-)

Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Hvad skulle begrunde at det vedrører skatteåret 2013?

Jeg vil tro, at det faktum at fakturaen er udsted i 2013 gør det. Jeg har jo allerede skulle afholde moms for det arbejde jeg har udført og faktureret.

Vh
Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsKB:

Henrik Koudahl:
Hvad skulle begrunde at det vedrører skatteåret 2013?

Jeg vil tro, at det faktum at fakturaen er udsted i 2013 gør det. Jeg har jo allerede skulle afholde moms for det arbejde jeg har udført og faktureret.

Vh
Mads

Skrivefejl - fra mig (og nok også Mads) fakturaen er fra 2012 og arbejdet er 2012 så naturligvis er det 2012 - jeg tror jeg en kort tid lige må ha befundet mig i 2014 da jeg skrev Sad

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsKB:

Henrik Koudahl:
Hvad skulle begrunde at det vedrører skatteåret 2013?

Jeg vil tro, at det faktum at fakturaen er udsted i 2013 gør det. Jeg har jo allerede skulle afholde moms for det arbejde jeg har udført og faktureret.

Vh
Mads

Henrik har faktisk en god pointe.

Skattereglerne kræver faktisk, at der skal udskrives faktura, når arbejdet er afsluttet og fakturamodent, som i dette tilfælde så 2012.

Som minimum skal beløbet excl. moms faktisk medtages som igangværende arbejde ultimo 2012, således dette indgår i selvangivelsen og årsregnskabet for 2012.

Man kan ikke "bare skubbe" en faktura henover et årsskifte med henblik på at undgå betaling af moms og skat.

Tonny

Tilmeldt 22. Dec 08
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad menes med 'Fakturamodnet'? I ovenstående tilfælde blev det sidste arbejde udført lige inden jul, men der var tvivl om der skulle udføres yderligere arbejde. Derfor blev fakturaen først udstedt i feb. 2013.

Jeg går dog ikke ud fra, at dette har stor indflydelse i forhold til det oprindelige spørgsmål: Hvordan inkassoen fungerer og om jeg har behov for yderligere dokumentation?

Vh
Mads

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsKB:
Arbejdet blev udført før jul, og fakturaen havde forfald d. 19. februar. Indtil nu har jeg kun fået et beløb der svarer til momsen fra kunden. Jeg pressede dem, og bad om i det mindste at få udbetalt dette, så jeg ikke selv skulle have penge ude og svæve.

Nu er min tålmodighed efterhånden ved at være opbrugt, og jeg overvejer derfor kraftigt at sende dem til inkasso - men hvordan foregår dette? Jeg har desværre intet på skrift om vores aftale - vil det give mig problemer?

Hvis det har betydning, så er restbeløbet for fakturaen på omkring 15.000 kr.

Hej Mads

Jeg vil anbefale dig at bruge et par timer på en god advokat, idet der er flere forhold, som skal afklares:

  1. Inkassosag for kr. 15000 - Måske, men undgå i givet fald en retssag, som kunne blive resultatet, hvis modparten her indsigelser. Beløbet er simpelthen for lille.
  2. Spørgsmålet er om dette konsulentarbejde i realiteten ikke bare er en fortsættelse af din tidligere ansættelse - I dette tilfælde vil der være tale om et lønmodtagerkrav, hvilket vil stille dig meget stærkere - Hvis du er medlem af en fagforening (ikke en A-kasse) så tag kort drøftelse med dem om forholdet.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

MadsKB:

Hvad menes med 'Fakturamodnet'? I ovenstående tilfælde blev det sidste arbejde udført lige inden jul, men der var tvivl om der skulle udføres yderligere arbejde. Derfor blev fakturaen først udstedt i feb. 2013.

Jeg går dog ikke ud fra, at dette har stor indflydelse i forhold til det oprindelige spørgsmål: Hvordan inkassoen fungerer og om jeg har behov for yderligere dokumentation?

Vh
Mads

Hej Mads

Du skriver netop, at arbejdet blev udført inden jul - Ergo er fakturaen klar til at blive udskrevet!

Nu er fakturaen udskrevet i 2013, men du skal stadig medtage fakturabeløbet excl. moms i dit årsregnskab og selvangivelse for 2012 som igangværende arbejde.

Tonny

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)