Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er lageroptælling obligatorisk og hvordan gør vi?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har stukket snuden i en hvepserede. Af grunde som jeg vil redegøre for nedenstående, har jeg spurgt ind til hvornår der sidst er gjort status - altså foretaget en fysisk optælling af varer og afstemt med det der står i regnskabet. Vores situation er lidt kompliceret, men jeg håber et par stykker hænger på og læser det hele.

Vi har tre afdelinger, der har hver sit lager. De to er der styr på, men for 4 år siden købte vi en eksisterende butik, hvor vi fik installeret nyt kasseterminalsystem fra XP Detail. Det fungerer stadigvæk ikke optimalt og de har bl.a. skiftet fra varenummer til EAN-kode som unikt ID, men begge dele er lige dårligt, fordi det af og til forekommer, at en vare skifter EAN, eller at en leverandør har skrevet forkert i første omgang m.v. De har aldrig kunnet få lagertallet til at stemme bare nogenlunde.

I de fire år, har vi blot leveret lageropgørelsen fra systemet til revisoren ... UDEN at foretage en statusoptælling. Om revisoren er uvidende om dette, eller blot accepterer det, ved jeg ikke. Faktum er, at de bogførte lagertal ikke stemmer overens med virkeligheden.

Bl.a. derfor har jeg presset på for et nyt ERP-system med e-conomic som kernen + nye webshops i Magento og nyt kasseterminalsystem, der er integreret med e-conomic. Det er godkendt og vedtaget og vil blive sat i værk efter sommerferien.

At importere alle de fejlbehæftede data fra terminalsoftwarens database er for mig det glade vanvid. Jeg insisterer på, at der forinden skal gennemføres en optælling af de fysiske varer og dette er også godkendt og vedtaget.

Nu kommer vi så til de praktiske problemer. Vi handler med klassiske CD'er. I butikken, som er Europas næststørste af slagsen, står de i komponistorden ... hylde efter hylde, meter efter meter. Den eneste form for gruppering der findes i databasen er, at varerne er inddelt efter leverandør og så melder problemet sig jo:

Hvis vi printer en liste ud over varer fra en bestemt leverandør og går ud i butikken for at tælle op, må vi konstatere, at der jo er spredt ud over det hele, fordi de der står i komponistorden.

Nogen der har en idé til hvordan vi, med færreste ressourcer, kan foretage en lagerafstemning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ingen anelse om hvordan i gør - ud over at tage hver CD - og tælle og ha pris for hver - så I får en helt samlet pris for lageret - Det er helt klart, at I ikke må bruge et fejl computer system der ikke kan give korrekt lagerværdi -  for så bliver jeres skat jo gal, så svar på første del af din overskrift er nem  JA den er obligatorisk og skal stemme - hvordan I gør - kræver nok mere indsigt - men I skal jo bare ha det samlede antal og den samlede værdi - og svinger den fra leverandør til leverandør og CD til CD, så må man nok erkende det ikke er let uden et system indrettet til det - en simpel farvekode/plet af papir med tape - grøn = prisgruppe 1, rød, 2, gul 3 er en mulighed - hvis den monteres ved opsætning af jeres DC'er

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Webmaster:
Nogen der har en idé til hvordan vi, med færreste ressourcer, kan foretage en lagerafstemning?

Brug de resourcer der skal til for at lave en komplet lagerafstemning. Lav derefter jeres eget nummeringssystem med labels således at hver CD får deres eget unikke nummer så I ikke er afhængige af leverandørens luner.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Brug de resourcer der skal til for at lave en komplet lagerafstemning
Det har jeg fået håndslag på, så det gør vi snarest - dels af hensyn til regnskabet og dels fordi jeg, som tovholder på projektet, insisterer på, at udgangspunktet i det påtænkte ERP-system, skal være korrekte og opdaterede lagertal.

Niels Henriksen:
således at hver CD får deres eget unikke nummer så I ikke er afhængige af leverandørens luner.

Alle varer i butikken er forsynet med stregkoder. De er jo unikke så langt, at det identificerer varen og så er det vel kun en spørgsmål om hvor mange eksemplarer der er på hylden?

Jeg lurer på om ikke man kan skyde varerne med en EAN-gun? Jeg formoder at den er trådløs, men ved det ikke på stående fod, da jeg ikke kommer i butikken til dagligt. Er den ikke, må man jo tage en stak ad gangen hen til kassen og køre dem igennem. Det ville jo være smart, hvis der i terminalsoftwaren er en lageroptællingsregistrering. Det ved jeg ikke om der er og hvis der er, fungerer det sikkert heller ikke Super Angry

Der er (desværre ikke tale om standardsoftware, men noget XP Detail selv har udviklet. Det kan bore huller i væggene og ta' Sverige, men fejler på alle de basale funktioner og nu vil jeg altså ha' noget nyt!

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Webmaster:
Jeg lurer på om ikke man kan skyde varerne med en EAN-gun?

Jo sagtens. Jeg har selv lavet for mange år siden lavet et lagerscanningssystem for en kunde netop med sådanne håndscannere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv den simpleste håndscanner må kunne bruges, hvis ellers ledningen kan nå overalt i butikken. Kan sikkert også laves trådløst.

Jeg har tænkt lidt over det i mellemtiden og det må kunne gøres simpelt. Et script til Filemaker Pro og så bipper man ellers løs. Hvert bip opretter en ny post, men registreringerne kan jo organiseres/manipuleres - enten i FM eller i Excel. Det burde da være til at finde ud. Hvis ikke, er der sikkert hjælp at hente på Amino Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

den drønforkromede - men klart dyreste løsning stadigt - ville hedde RFID. En tag i hver CD kodet i princip som stregkode (men med flere muligheder) - og så enten læsere i reoler og hylder - eller en trådløs læser. Det bruges visse steder selv til så billige ting som herreunderbukser. De sidder i en rack - hver gang en buks fjernes tæller racken selv lageret ned, og lægges der nye i, tæller det selv lageret op - OG det er kodet, så hvis der bliver under xx antal i stribede str L - så SMS bestiller racket selv nye fra leverandøren.

I mange tøjbutikker, er mangel på ret størrelse langt alvorligere omkostningsmæssigt end butikstyveri. Mangler 32/36 i jeans, tabes kunden, og med alt RFID mærket, har man hele tiden mulighed for at vide hvad der er i butikken og undgå noget udgår

I alle fald er det jo fint at stregkoder allerede indgår hos jer, og alt nyt der sættes på lager, mærkes jo med stregkode som bør indeholde lagerinfo, så intet stilles på hylder uden at være scannet ind som nyt lager - og alt der sælges - scannes ind også via kassen og fragår fra lager ved den lejlighed.

I undgår ikke at skulle kunne kontrollere ind imellem, for selv det bedste system i de bedste hænder, vil lave fejl der akkumuleres under året - en trådløs læser vil der være en hjælp

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

den drønforkromede - men klart dyreste løsning stadigt - ville hedde RFID
Det lyder da interessant, men også lidt foruroligende m.h.t. prisen Wink

Jeg har googlet på "RFID", men det har ikke bragt mig i nærheden af en nærmere beskrivelse, endsige henvisninger til firmaer der forhandler det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er mange selskaber - checkpoint systems er et stor internationalt men der er også svenske og danske sælgere af RFID systemer - helt tilfældigt taget http://shop.pcsys.dk/default.aspx?skinid=11. Selv chippen falder i pris og koster idag nok ikke mere end 1 kr - Det som koster er opbygning af systemet - De kan kombineres med stregkoder også, så chippen "lades" med info sammen med print at stregkoden - i en RFID printer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)