Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man offentliggøre en liste med allerede offentlige oplysninger?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Korsør
Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at lave en liste med nogle selvstændige personer og virksomheder inden for samme branche-kategori, alle informationer jeg finder er offentligt tilgængelige via deres egne hjemmesider, dgs, krak, cvr osv osv.

Denne liste viser sig at kunne drage fordel for andre, som f.eks. potientielle kunder o.l. til personerne/virksomhederne, i kraft af at listen er branche specifik og så behøver de ikke "lede" for at finde den de skal bruge.

Men er det lovligt for mig at vise denne liste uden personernes/virksomhedernes samtygge? Det ville kræve en vis mængde arbejde at kontakte hver og en.

Bemærk som nævnt, at alle de samlede informationer allerede er offentligt tilgængelige og at der ikke er nogensom helst personlige informationer imellem. Det er kun firma- /personnavn, arbejdsadresse, tlf, cvr, hjemmeside adr. m.v.

Er det lovligt, og er det noget at finde om det?

På forhånd tak

Marius 

Fra Aarhus
Tilmeldt 16. Sep 12
Indlæg ialt: 481
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på hvor du tager det fra. For eksempel må du normalt godt bruge data fra cvr.dk:

Brugsret

Myndigheden giver en verdensomspændende, gratis (bemærk det ikke er alle Erhvervsstyrelsens produkter, der stilles gratis tilrådighed), ikke-eksklusiv, og i øvrigt ubegrænset brugsret til data, som frit bl.a. kan:

  • kopieres, distribueres og offentliggøres
  • ændres og sammensættes med andet materiale
  • bruges kommercielt og ikke-kommercielt

Vilkår

Data må ikke bruges på en måde, så det kan fremstå som om, at myndigheden godkender, støtter, anbefaler eller markedsfører brugeren, brugerens produkter eller tjenester.

Det skal sikres, at brug af data er i overensstemmelse med dansk ret.

Kilde: http://cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=128

Men er virksomheden reklamebeskyttet gælder nogle strengere regler: http://cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=59

Jeg arbejder til daglig med wordpress webshops og driver mine egne affiliate sider.

Fra Korsør
Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Super godt, det hjalp mig et fint stykke hen ad vejen.

Hvad med hvis informationerne er hentet enten fra personens egen officielle hjemmeside, eller fra en anden liste af samme type?
Det kan f.eks. være én med en hobbyvirksomhed der ikke er registreret i cvr, men med navn, kontaktinfo og tjenesteydelser er nævnt flere offentlige steder på nettet, er det så ulovligt at liste disse kontaktinfo på sin egen offentligt tilgængelige liste? 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)