Hej Aminoer, Jeg har i 3 år udviklet og drevet en online IT teleservice (så har jeg vist ikke sagt for meget:-), og det er ikke voip) med salg til hele/det-meste-af verden. Det er primært organisk salg (folk søger på nettet og finder siden). Da jeg dog stadig ikke kan leve af det skal jeg nu til at finde en investor til at financiere videre vækst (engel eller VC). Det skal siges at der er et meget meget stort potentiale/marked, men det hele kommer an på markedsføringen (det gør det vel altid:-) ). Så jeg skal skrive en forretningsplan, og til den tænker jeg det er en god ide med et fremtidigt budget (3-5 år) og en estimering af potentiel indtjening. Problemet er bare hvordan jeg estimerer fremtidigt salg? Investeringen skal primært bruges til markedsføring (inkl. evt. ansatte plus mig selv) men det er jo umuligt at sige om en kampagne vil være successfuld eller ej og i givet fald hvor meget salg den vil generere. Jeg tænker jeg har et af disse valg: 1) Lav et 3 års budget baseret på det nuværende salg, og hvis der ikke investeres og ikke vækstes (for at vise at virksomheden er sund). 2) Lav et 3 års budget baseret på nuværende vækst (over 100% pr. år) og bare kør den ud som om den vækst fortsættes. 3) Lav et 3 års budget baseret på tal grebet ud af luften (e.g. vi bruger X kr på en kampagne og så kommer der Y kunder). Jeg hælder mest til 1 eller 2. Men hvad syntes i? Er det overhovedet nødvendigt at finde på tal som ROI osv. for at overbevise en investor? Jeg mener, da Google startede fandt de 1 million $ hos en engel men der gik mange år før de overhovedet fandt ud af hvordan de skulle tjene på det. FB fik desuden VC uden at have en forretningsmodel. (ikke for ellers at sammenligne mig med dem). Noget andet er at estimere markedsstørrelsen. Det er også komplet umuligt. hmm. Mvh. |
Forretningsplan: Hvordan estimeres fremtidigt salg? og er det nødvendigt?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)