Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Barsel som ApS Direktør

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Brønshøj
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Fra  Dansk El Rådgivning Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Min kæreste har et Tømre firma hvor hun er ansat som direktør. Da vi har valgt at få børn skal hun på barsel den 14/6 hvilket vi ikke kunne se nogen problemer med da vi overholdte alle krav fra www.borger.dk (selvstændige på barsel).

Grundet skiftende økonomi i virksomheden har hun ikke fået løn vær måned men kun 7 måneder inden for det sidste år inkl. den sidste måned inden barsel. 

Problemet er nu at Udbetaling Danmark, der står for dette, mener at hun skal behandles som lønmodtager, og der er der et krav om hun skal have arbejdet de sidste 13 uger inden barsel. Hvilket de kun kan se via lønsedler ergo vil hun ikke være berettiget.

Der er flere ting jeg håber i kan hjælpe mig med at forstå:

1:Hvordan kan det være at det ikke er nok at overholde de krav for selvstændige når man ejer et ApS?

2: Kravet siger man skal ha arbejdet de sidste 13 uger, men man må jo gerne arbejde gratis som direktør i ApS ikke?

3: Kan de virkeligt være rigtigt at man skal lukke et firma, (med 5 ansatte), for at være berettiget til barsel?

Håber der er nogen der kan hjælpe os.

Med venlig hilsen

Sune van der Loo

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Sune,

1. Når du er hovedaktionær, så er du ikke det samme som selvstændig i dén forstand. Så ryger du over i en anden box. Det er lidt kompliceret. Men man er heller ikke direkte bare lønmodtager.

2. Jo, du må gerne arbejde gratis, men barselspengene beregnes så nok af den gennemsnitlige løn de sidste 13 uger og så ser det lidt anderledes ud formentligt? Hun kan jo også via sin ansættelseskontrakt i ApS'et dokumentere at hun er ansat der, men blot ikke har fået løn.

3. Nej, hun skal ikke lukke firmaet, men overlade direktørposten til dig f.eks. Så har hun ikke noget at gøre med den daglige drift, men er blot aktionær i firmaet og så er den ikke længere end det. Hun skal simpelthen blot sige op i selskabet og gøre dig til direktør.

Jeg kan ikke se, hvorfor hun ikke skulle være berettiget til barsel, selv om hun er direktør i eget firma?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke enig med udbetaling danmark tal evt også med nemruffusion,dk. Hvis hun er hovedejer af ApS så skal hun i dagpengesammenhæng ses som selvstændig og ikke som ansat er jeg 99,928% sikker på - også forklaret sådan i dette tilfældige link der kom først http://ajks.dk/dagpenge/Selvstandig-virksomhed/ 

Så er der den anden problematik, hvor jeg ikke mener den med arbejde gratis holder desværrre. Man skal ha en indtjening at påvise som svarer helt til den som ansatte skal have, for at være berettiget til fulde dagpenge - så 13 uger inden skal man ha arbejdet, og lønnen må svinge, så den kan i princip være 0 - hvis hun f.eks. kun tager løn to gange om året - MEN - så skal hun i stedet bruge sidste års løn som selvstændig, og er den over de der (husker det ikke - ca 255.000 kr p.a.) så vil hun kunne bruge det tal som timeløn når hun opgiver til barsel - Det er kun selvstændige (jo netop med svingende indtægt) som må bruge sidste års indtægt til at opgive. Dagpenge satsen beregnes altså altid på baggrund af virksomhedens overskud/løn 

Har hun ikke haft 13 uger med løn OG ikke haft en beviselig indtægt der svarer til kravet for barselsdagpenge, så tror jeg det er op ad bakke.

Ved alm . arbejdsløshedsdagpenge, ser a kassen på kombination af overskud og løn og jeg ville ikke udelukke, at hvis hendes overskud OG løn tilsammen udgjorde de beløb der skal til for at være berettiget, så kunne det bruges til barsel. Jeg ved at en del selvstændige kasser siger 2 ud af de seneste 3 eller 5 år (husker ikke) skal som gennemsnit af løn og overskud være på de krævede ca 255.000 kr. Dette er for at bevise at man har en time/dags løn der berettiger til fulde dagpenge.

Kravet for selvstændige er - ud over at de skal bevise timeløn/månedsløn er høj nok, at man skal have drevet selvstændig virksomhed i mindst 18 timer om ugen i 6 måneder inden for de sidste 12 måneder og hele den seneste måned før orlovens begyndelse. Evt optjening via alm arbejde inden tæller med.

Det er klart at man ikke bare bliver berettiget vil at oprette ApS og ikke ha overskud og løn som bevis for at man arbejder fuldtids - ellers ville det jo være en fidus . ind med 80.000 til et ApS som ikke tjener noget - få fulde dagpenge eller barsel, og så luk det ApS og få de 80.000 ud igen. Barsel ville rigeligt dække omkostningerne, men den gør ikke - man skal bevise arbejdet via overskud og eller løn


Sune van der Loo:
3: Kan de virkeligt være rigtigt at man skal lukke et firma, (med 5 ansatte), for at være berettiget til barsel?
Nej det tror jeg heller ikke ville gøre forskel at lukke firmaet, barsel afhænger af indtjeningen der skal vise man har arbejdet. At lukke vil intet ændre-  For at være berettiget skal man ha arbejdet 13 uger (kan hun bevise) og haft indtægt eller overskud svarende til krav for barsel - Jeg ville dog tale med udbetaling DK for det med 5 ansatte viser jo aktivitet i selskabet - selv om det teoretisk jo kunne være de 5 der lavede alt arbejdet og din kone bare var ejer - hvilket ikke giver dagpenge - men aktiviteten og omsætningen ville jeg nævne for barsel i alle fald og se om der er en vej ud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Fra  Dansk El Rådgivning Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er et krav for selvstændige om at de skal ha tjent minimum 208.000 det har hun, men må lige regne på om virksomheden har haft så meget underskud at hun kommer under det krav.

Hvis hun går konkurs kan hun få barsel, syntes bare det virker underligt når man prøver at skabe arbejdspladser

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ok - det kan sagtens være 208.000 som er beløbet - sikkert resultat + løn for et ApS uden at jeg ved det, men jeg ville bestemt tro det, for det er det i alle fald i arbejdsløshedssammenhæng

Jeg tror ikke jeg er med på hvorfor hun kan få barsel hvis hun går konkurs - hvilke regler er det som træder ind så hun som konkurs IKKE skal overholde men skal overholde hvis hun ikke går konkurs - altså på hvilken indtægt eller arbejdsbevis base ville hun uden firma og arbejde, så kunne få barsel - bare for at lære

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Fra  Dansk El Rådgivning Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Så kommer hun på dagpenge og der skal man have barselspenge istedet hvilket udsætter ens dagpenge tid

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune van der Loo:
Så kommer hun på dagpenge og der skal man have barselspenge istedet hvilket udsætter ens dagpenge tid

jamen hvis hun kan bevise indtjening til dagpenge - som mig bekendt er lige over 250.000 kr for fulde dagpenge og tidsmæssigt endnu hårdere krav end barsel - er det så ikke noget hun kan bruge til barsel, eller ligger det fulde års fuld dagpenge indtjening så længe tilbage, at det ikke kan bruges til noget i barselssammenhæng? Har hun været selvstændig mindre end 6 mdr kan hun regne sin optjening som lønmodtager med så vidt jeg ved, men lad os i alle fald få slutningen så vi blir klogere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Fra  Dansk El Rådgivning Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun har været selvstændig i 2.5 år. Under konkurs kigger de bare på de sidste 3 lønsedler

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune van der Loo:
Under konkurs kigger de bare på de sidste 3 lønsedler
Ja ved konkurs er det korrekt at man som selvstændig kan få dagpenge efter 3 uger - som en ekstra forsikring - men det kræver jo ligefrem konkurs, man kan ikke få det hvis man bare lukker fordi man ser det ikke kan løbe rundt - og får lukket i god ro og orden - der skal man bevise beskæftigelse som for alle andre - og konkurs lyder som et lidt voldsomt alternativ, så sammenlign heller med - going concern eller - lukning i god ro og orden - som begge dele kræver optjening fuldt ud 52 uger inden for 3 år

Konkurs giver jo en lang række andre ubehagelige bivirkninger og ofte vil man jo i aps ha garanteret bank eller andet privat - så det ville jeg ikke se som alternativet men mindre det virkeligt brændte.

Et alternativ fremadrettet er forsikring som kan tegnes, men det er nok lidt sent her.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønshøj
Tilmeldt 23. Sep 11
Indlæg ialt: 9
Fra  Dansk El Rådgivning Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er desværre for sent, virker som om vi bare må låne flere penge eller sælge huset.

Kan ikke forstå det skal være så svært for folk der prøver atvskabe arbejdspladser men hvis man var ledig havde man fået det hele...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)