Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har fået en regning for tyveri! :(

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 22. May 11
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er desværre havnet i den situation at da jeg lavede en webshop tilbage for et par år siden med en partner, kom vi til at bruge et tilfældigt billede fra nettet :O (som jeg ved mange andre også gør!)

For ikke så lang tid siden, fik jeg et brev fra UK med en regning, på 6.000 + Det er rigtig surt da billedet ikke engang har givet omsætning

(Billedet skulle bruges til at sælge en service)

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bide i det sure æble og betale eller kan jeg forhandle om prisen eller noget helt 3.?

Afsender er getty images hvis i i har oplevet det samme...

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,4 stjerner givet af 5 person

Det er almindeligt at fakturere folk, der stjæler ens indhold fra nettet, og tager de (Getty) den en tur forbi en domstol, skal du nok forvente at det bliver endnu dyrere.

Du kan jo forsøge at forhandle prisen ned, men det mest fornuftige er at betale for dit tyveri.

----

Niels Lund Hansen:
kom vi til at bruge et tilfældigt billede fra nettet :O (som jeg ved mange andre også gør!)

Niels Lund Hansen:
Det er rigtig surt da billedet ikke engang har givet omsætning!

Så du mener du ikke skal straffes for tyveri, fordi der findes andre der stjæler, eller fordi du ikke har haft udbytte af din kriminalitet?

Har jeg nød at skrive FJOLS med store bogstaver, eller kan du selv se den er gal.

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Lund Hansen:
For ikke så lang tid siden, fik jeg et brev fra UK med en regning, på 6.000

Størrelsen på kravet ligger nogenlunde på niveau med det jeg ville forlange, men prøv da at forhandle beløbet en smule ned.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

  Jeg håber virkelig at dit indlæg kan hjælpe mange andre med-Amino'er til at dette for alvor synker ind:

Hvad du end finder på nettet må du som udgangspunkt IKKE bruge, med mindre du direkte har fået lov til det!
Er du i tvivl, så regn med at du ikke må.

Jeg ved godt at det for mange er svært at gennemskue at billeder der ligger lige foran snuden på en, f.eks. noget man finder via Google, ikke bare må downloades og bruges. Set lidt firkantet, så ligger billederne jo allerede lige til at hive ned og det er også den begrundelse som mange bruger - eller netop den begrundelse som du selv lige har brugt: "jeg ved mange andre også gør".

At køre 140 på motorvejen gør det heller mindre ulovligt, bare fordi der også er andre som gør det...

MEN, ikke desto mindre, så vil jeg, som der er andre der har foreslået, vente med at betale, men i stedet med det samme skrive et meget pænt og velformuleret brev til Getty Images og undskylde mange gange for brugen af billedet og forklare at du ikke havde været klar over at billedet tilhørte dem.
Som et forsøg kan du prøve at spørge dem om de vil acceptere hvis du simpelthen betaler hvad brugen af billedet ville have kostet hvis du havde downloadet det, da du selvfølgelig gerne vil betale for billedet.
Det kan være det går - det kan være det ikke gør.

Det du for alt i verdenen ikke må gøre er at ignorere brevet. Du kan godt regne med at de mener det seriøst. Getty Images er et stort foretagende og de gør hvad de kan for at håndhæve deres rettigheder. Ellers vil det stikke helt af og alle og enhver vil bruge løs af deres billeder uden at betale.

/Jesper

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg kan se der bliver pirket til moralen i denne tråd, så derfor vil jeg da også lige give min viden på området lidt fokus.

Nogen skriver de vil sætte prisen på 6000.00 kr. som erstatning hvis de også fik stjålet deres billeder af andre, men hvor mange af jer har 100% kontrol med det flow jeres billeder har gennemgået indtil det er landet på jeres shop?

Vi har indtil nu haft en del sager hvor vi har fået konkrete krav om at vi bliver holdt økonomisk ansvarlig, hvis det viser sig vi ikke har orden i vores licenser.

Dermed sagt, at det er jeres eget ansvar, at dem / I som billedbehandler jeres billeder bruger lovligt software.
Er der brudt nogens ophavsret, hvis billederne som udgangspunkt slet ikke må offentliggøres digital eller på trykt på medie ?

Så derfor er moralen er man skal ikke kaste med sten hvis man bor i et glashus, så husk at jeres billeder skal holdes rene hele vejen gennem arbejdsprocessen og det er jeres eget ansvar at dem som laver billedbehandling, også er parate til at står til ansvar, at de holder billederne lovlige i hele flowet.

Sidste år havde vi kun få sager omkring dette krav, men i år er det sket en stor (påsætning) i de aftaler vi laver, omkring fritlægning og generelt billedbehandling, at vi kan påregne erstatningskrav hvis vi ikke leverer lovligt arbejde og det skyldes at der er stor fokus på hvad der er tyveri og hvad der er Upsss, i lande som USA, Australien, UK, Japan og Canada som de lande med mest opmærksomhed på problemet, så mon ikke det også er noget der snart komme til Europa, at man komme til at skal bevise, at man har såkaldte ”lovlige” billeder og dermed retmæssigt kan påberåbe sig brud på ophavsret.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)