Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må banken det?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har overført nogle penge fra min private konto. De er kommet retur, da der var en fejl i kontonummeret.

Min bank har nu sat dem over på min firmakonto istedet for. Er det lovligt?

Johnny

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 07:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Når banken får nogle penge retur, fordi de ikke kan leveres til rette konto, ryger de på bankens fejlkonto.

Her forsøger man så at finde du af, hvilken transktion der ligger til grund. Derfor er det en manuel process at prøve at placere pengene rigtige.

Jeg tror du skal være glad, hvis du hurtigt har fået pengene ind på din konto i det hele taget! - Det er ikke noget de er pligtige til før du henvender dig.

Ja, banken rydder selvfølgelig op på fejlkontoen for deres egen skyld også... Ellers bliver den meget hurtig uoverskuelig. - Men havde den medarbejder der normalt gør det været på ferie (f.eks.) - Ja, så er det ikke noget du kan klantre banken for.

Tilmeldt 6. Apr 06
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Problemet er vel ikke større, end at du flytter dem tilbage på din egen konto?

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Johnny

Bankerne er ikke altid lige grundige og har ikke altid styr på konti.
Jeg har selv oplevet det samme og man skal virkelig holde øje med sine konti.
Ellers kan det give ekstra arbejde i den sidste ende ved at der står for meget eller for lidt på de forskellige kontoer.

Tror det handler om de enkelte ansatte. Hvor omhyggelige og dygtige de er.
Det er jo menneskeligt at fejle, men har som sagt selv oplevet små fejl (som jo er store fejl i vores øjne).

Jeg har oplevet bank har spærret for min konti og efterfølgende opdaget det var en fejl og en helt anden kunde de skulle have spærret!
Jeg har oplevet at modtage 80.000 i stedet for 8.000 kr. (Bank ansat fejl).
Jeg har oplevet at banken er kommet til at trække penge på seperat "spærret" konti netop fordi der ikke må trækkes på denne.
Har engang fået rykker på en større betaling som de skrev ikke var gået igennem (selvom det var den! (måneder forud, derfor de ikke kunne finde ud af det).
Fik efterfølgende en undskyldning og beklagelse pr. brev på at der var blevet udført en person fejl. 

Alle gangene har det været menneskelig fejl og ikke computerfejl.

Så tjeck ALTID konti for bankerne er altså ikke altid lige omhyggelige. Nogen gange går det lidt for stærkt.

De Bedste Hilsner
Ronni 

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, banken må gerne flytte penge rundt på dine konti (og her går jeg ud fra at der er tale om en enkeltmandsvirksomhed og ikke en konto som du har særskilt login til).

Det er nok bare en adm. fejl, men du kan da prøve at forhøre dig hvorfor de er røget hen på din firmakonto..? Og du kan da roligt flytte dem tilbage igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

MEN hvis du har en personlig konto som firma konto i en personlig virksomhed ja så må bankerne faktisk godt sågar tvangsflytte fra den ene konto til den anden -. forudsat den konto de flytter til er i minus uden man har overtræksret og tilhører en personligt. Det er generende, men udgangspunktet er, at man har brugt bankens penge ved at gå i minus og når det er samme juridiske person / personlig virksomhed - må de godt flytte indbyrdes mellem konti

Er det ikke fordi din virksomhedskonto var i minus, så er det jo bare at du flytter tilbage - men det virker ikke på mig som en fejl, men som en bevidst handling for at fylde en konto der var i minus op igen. Som personlig virksomhed og person, har det ikke nogen praktisk betydning for dig, for din virksomheds økonomi og du selv er samme person og det kan bare spare dig for udgift til overtræk og banken for at skulle afsætte på dig for det SKAL de efter nye regler for alle konti der går i minus uden aftale - i en længere periode tilmed. Det er en ny finanstilsynslov der gør at hvis en konto uden tilladelse går i minus skal denne i længere tid afsættes med et minus beløb også selv om den går i plus igen. Finanstilsynet vil ha bankerne til at afsætte for usikre engagementer.

Alternativet hvis den var i minus uden lov, at banken kunne lukke kontoen og spærre dine konti indtil du havde fyldt op, så det er nok en pragmatisk løsning¨

Undskyld gætteriet for hvis ikke din firmakonto var i minus, så er det garanteret en ren fejl.

Er det en ApS eller anden selskabskonto - så må banken ikke jonglere med pengene i forhold til dig som person efter min opfattelse.

Er der penge så den ikke går i minus, så bare flyt dem retur og bed banken om forklaring

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit altid, meget grundige svar.

Det skal siges det er ikke min hovedbank, heldigvis, har jeg lige set i nyhederne Zip it!

Der er tale om: Firmakonto: ApS. Den var i minus med kr. 6,00.

Der har i denne bank, på 2 år, været et cashflow på ca. 1 mio. Så der er ikke noget usikkert i det.

Men...... jeg har i dag efter ovenstående, oprettet konti i en 3. bank. Man skal jo aldrig lægge sine æg i samme rede.

VH

Johnny



Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni

Tak for dit svar.

Jeg tror det handler om, at banken "hænger" med sit næb
Det er heldigvis ikke min hovedbank... Og ja, jeg har oprettet konti i en anden bank.

Men: banken kan jo se, at de er hævet på en privat konto og returneret til en ApS konto !

Jeg kan så prøve igen fra den nye bank, da dette kun er privat konti og jeg finder en mere til firma konti.

Så kan disse ting ikke ske igen.

MVH

Johnny

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lucky

Tak for svaret.

Der er ikke tale om en enkeltmandsfirma, men et ApS.

Så jeg tror IKKE det er lovligt.

MVH

Johnny

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej hvor bliver jeg ked af at læse tråde som denne.

Hvis jeg sender penge fra mig (bank A) til en anden (bank B), så bliver de overført til bank B. - Derefter fordeler bank B pengene ud til kundens konto. Kan de ikke det, så sender de pengene tilbage til bank A med besked om, at den konto de har fået at vide pengene skal ind på er ugyldig.

Nu står min bank (bank A) så med en pose penge, de ikke ved at hvad de skal gøre med... Teknisk ryger de på fejlkonto... Der er så en eller anden bankmedarbejder der begynder at grave i hvilke transaktioner der har været til bank B, hvornår disse har været, hvor store de har været o.s.v.

Til sidst finder hun sikkert et navn eller et firma, og sætter så pengene ind på den konto.

Alt det her ser du ikke, det gør banken FOR DIG... Du startede jo med at overføre penge til et ikke eksisterende kontonummer!

Banken er i sin gode ret til, bare at lade pengene stå på fejlkontoen, og så først sætte gang i sporingsarbejdet når de får en henvendelse.... Og de må da gerne tage gebyr for dette arbejde (hvilket vel ikke er urimeligt, de skal vel ikke arbejde gratis fordi du overfører til et forkert kontonummer)?

Men havde de bare ladet pengene stå, så havde vi her haft en tråd der hed: Må banken det? - Lade mine penge stå på fejlkonto i en måned...

Der findes folk der aldrig er tilfredse. - Det er muligt at den bankmedarbejder der flyttede pengene fra fejlkontoen begik en fejl... Men hun prøvede faktisk at rette op på din fejl.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)