Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktbilleder brugsret

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Nu spørger jeg bare....

Men hvad taber du ved at lade din kunde bruge billederne som hun lyster?

Taber vel intet hvis det er det fotografer normalt gør. Mangler stadig at hører hvad en prof. fotograf gør (om der evt. er en højere pris).

Hvis jeg laver et website til en kunde må de da heller ikke genbruge koden (altså modificere designet og sælge det videre som et template). Der taber jeg vel heller ikke noget, men det er mine "værktøjer" der er brugt i koden - fx slider plugins osv.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

NinjaPeter:

Simon Peter Langkilde Jakobsen:

Nu spørger jeg bare....

Men hvad taber du ved at lade din kunde bruge billederne som hun lyster?

Taber vel intet hvis det er det fotografer normalt gør. Mangler stadig at hører hvad en prof. fotograf gør (om der evt. er en højere pris).

Hvis jeg laver et website til en kunde må de da heller ikke genbruge koden (altså modificere designet og sælge det videre som et template). Der taber jeg vel heller ikke noget, men det er mine "værktøjer" der er brugt i koden - fx slider plugins osv.

Men de må vel gerne sælge hjemmesiden videre, hvis de vil?

Tilmeldt 1. Feb 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter min mening er det fint da den kun bliver brugt et sted. Men ville gerne vide om der er nogle regler på det område også.

På Envarto netværket som sælger stock billeder og website templates er der også forskellige licenser.

Regular License

Our most popular license, the Regular License allows use of the item in one single end product which end users are not charged to access or use. You can do this directly or, if you're a freelancer, you can create the end product for one client to distribute free to its end users. You can charge your client to produce the single end product. Distribution of source files is not permitted.

Extended License

Our Extended License allows use of the item in one single end product, which you or one client may sell to end users (charge end users to access or use the end product). Distribution of source files is not permitted.

Der er meget forskel på prisen her.

Et Wordpress theme koster :

Regular : $50

Extended license: $2500

Hvis jeg køber en hjemmeside gennem en herinde, kan jeg vel heller ikke bare smide den op på Themeforest. Eller ?

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har arbejdet som reklamefotograf i 8 år og har aldrig i min tid set hverken fotograf eller mester, nægte at kunden måtte bruge billederne som han / hun ville.

De har altid arbejdet ud fra total buyout princip og det regner man ind i sin time / dagspris.

Jeg har lidt på fornemmelsen at du måske bare lugter nemme penge og derfor kommer lidt på barikaderne, men du må også tænke længere end det. Hvis du bare lader hende bruge billederne som hun vil, så kan det være hun kommer igen. Hvis du stiller dig på bagbenene så ryger hun sikkert som kunde.

De eneste tidspunkter hvor jeg har oplevet at der var tale om helt specifikke aftaler om brugsret og løbetid er hvis der bliver brugt en meget kendt model, hvis det er en højprofil kunde osv osv. Men oftest vil disse alligevel købe blllederne helt ud. Og helt ærligt... gider sgu ikke alt det administrations bøvl der følger med i at holde øje med om kunderne bruger billederne hist og her.

Så bid i det sure æble og lav dine aftaler på forhånd. Som udgangspunkt her, så har hun betalt for billederne og har dermed brugsretten. Det du ikke kan miste er din egen ret til at bruge billederne hvor du har lyst, med mindre I har aftalt andet. Men husk nu at bevar respekten for kunden.

Fra København
Tilmeldt 17. Aug 10
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NinjaPeter:

Efter min mening er det fint da den kun bliver brugt et sted. Men ville gerne vide om der er nogle regler på det område også.

På Envarto netværket som sælger stock billeder og website templates er der også forskellige licenser.

Regular License

Men du kan slet ikke sammenligne deres situation og din, det er to helt forskellige præmisser.

Hvis du valgte den tilgang til kunder og jeg var kunder.... så valgte jeg at få mine billeder taget et andet sted.

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)