Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amerikaner påstår han har patent i DK - kan det passe?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Hej Amino'er

Jeg har netop startet en design virksomhed, ideen til det første produkt, har jeg fra en amerikansk designer

Umiddelbart går jeg ikke ind for at stjæle andres designs, men dette design var unikt fedt og ham som har fundet på designet, er blot hobby designer og han har ikke forsøgt at sætte sit produkt i produktion, eller forsøgt at tjene penge på det (og slet ikke i Danmark). Derfor tillod jeg mig at 'låne' hans design.

Men efter at jeg har lanceret mit produkt, har jeg selvfølgelig modtaget en mail fra ham, hvori han truer med advokat osv. Han har åbenbart et patent i USA, som han linker til. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt han har patent på sit produkt i DK, og hvad hans muligheder er for at sagsøge mig.

Jeg har prøvet at læse om patenter på nettet, men det er svært at finde noget helt konkret ift. denne sag. Patentrettigheder er en jungle!

Så vidt jeg kan læse mig frem til er det meget dyrt og omkostningstungt at få et verdenspatent?

Er der nogen som kan hjælpe - måske bare sige noget generelt om US vs DK ift. patenter?

Vil desværre ikke oplyse min virksomheds eller hans virksomheds navn, da jeg blot frygter endnu mere påstyr. 

Fra Taastrup
Tilmeldt 2. May 05
Indlæg ialt: 269
Fra  C S Data Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er lidt svært at vide præcist, hvilke rettigheder han har, når vi ikke kan få at vide hvilket produkt det er.

Kan du evt. løfte sløret lidt for hvilken _slags_ produkt, vi taler om?

Generelt er det sådan, at et patent gælder det i det land, det er udstedt i. Hvis han har patent, så har han også et patentnr. han kan henvise til.

MEN! Jeg tror måske både du og han er lidt uerfarne i det med patenter og rettigheder. Han mener nok nærmere, at han har ophavsretten til sit design.

Eksempel: Han er tegner, og du bruger hans tegning eller en del af den på t-shirt, som du sælger. Det er ulovligt, han har ophavsretten til sit værk - over hele verden helt automatisk.

Leg og hobby til store drenge og piger hos Onkel Carsten, hvor du bl.a. kan købe HAMA miniperler

Tilmeldt 13. Sep 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du kan vel prøve om du kan patentere produktet i dk?

En anden mulighed kunne være at lave en lukrativaftale med ham der har patentet om at du får eneret på forhandlingen i eks europa hvor han så til gengæld får procenter af salget.

Preben

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

NielsenNielsen:
Umiddelbart går jeg ikke ind for at stjæle andres designs, men dette design var unikt fedt

NielsenNielsen:
Derfor tillod jeg mig at 'låne' hans design.

Hmmm du vidste hvist godt at du var på afveje!!! og da det er noget han har opdaget forholdsvist nemt, så tror jeg du har et problem.

Hvis ikke juridisk, så moralsk.

Teddy 

Fra Ølgod
Tilmeldt 28. Aug 06
Indlæg ialt: 92
Fra  Astina.dk A/S Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Uanset hvad er det din moralske forpligtelse at indgå en aftale med ham, du skriver selv du har tyvstjålet hans design, at du så ikke engang overvejer at give ham credit for det, er i mine øjne forkasteligt!

Enig med Teddy Smile

Jeg ville skrive og finde en løsning med ham, du er jo udemærket klar over du har gjort noget forkert...

astina.dk alt i styling unikt biludstyr

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du har stjålet mandens patenterede design. Udover idé og arbejde har han brugt penge på at få det patenteret og du håber han kun har haft råd til US. Din forklaring er, at du normalt ikke stjæler, men han har lavet noget unikt. Du laver så en forretning baseret udlukkende på hans arbejde.

Og nu vil du gerne have hjælp til at undgå selv at betale en advokat. Er det korrekt forstået?

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja man kan lade være med at stjæle andres arbejde.
Og måske har ikke patent.
Men han sikkert komme efter dig med ophovsrettsloven.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jamen det har intet med patent at gøre selv om nogen taler om det som sådan. Alt design er automatisk beskyttet de første 3 år og derefter ofte bare designbeskyttet og det har ikke rigtigt noget med patent at gøre. Dette gælder for EU men jeg er sten sikker på, at det også gælder alle andre steder via den såkaldte Geneveaftale. Laver du et design i Danmark må INGEN i hele verden kopiere det uden din tilladelse, også selv om du ikke registrer det. Man kan tilføje, at designbeskyttelse - hvis man vælger at officielt designbeskytte for at tydeligøre en ret, er laaaaangt billigere end patent og intet har med verdens patent at gøre. Det er den store forskel mellem design/udseende - og patent på funktion

Amerikaneren kan også ha valgt at direkte designbeskytte det, hvilket forstærker hans sag, det kan jeg ikke se af dit indlæg.

Du har stjålet og han vil kunne vinde en sag så let som intet - han har set tyveriet og du hænger helt enkelt på den. Det bedste du kan gøre er, at søge en aftale med ham, men jeg tror det bliver ganske dyrt. Man må¨ALDRIG tage andres design, der er specielt i tøjbranchen masser af den slags sager, og selv om der laves lidt om på knapper og farver, tabes de næsten altid af den der kopierer.

Man vil blive dømt i forhold til ens omsætning af det stjålne, idet det som svarer til fortjenesten amerikaneren kunne ha haft på den omsætning som minimum vil være kravet + ofte dobbelt op mindst.

Se at komme i dialog og vær ydmyg - 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Apple og Samsung,

Behøves man at sige mere?

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej NielsenNielsen

Dit tyveri af en anden mands design er en overtrædelse af markedsførings- og varemærkeretten. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)