Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er Getty Images en mafia-organisation?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Faaborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 26
Fra  helseudsalg.dk Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fik for nylig et længere brev fra Getty Images, der tilbyder fotos på nettet. Brevet var en opkrævning på over 6000 kr. for ulovlig brug af et billede i min netbutik. Billedet forestillede en plante, og jeg brugte det som produktbillede for en urte-te med denne plante. Jeg havde hentet dette produktbillede fra te-producentens website med dennes tilladelse. Nu hævder Gette Images at de har rettighederne til billedet. Jeg fjernede straks billedet og gjorde producenten opmærksom på problemet. Producenten fjernede derpå også billedet fra sin website, men skrev tilbage til mig at jeg ikke skulle betale opkrævningen eftersom de oprindelig havde hentet billedet uden at blive gjort opmærksom på at der var rettigheder forbundet med billedet.

Har Getty Images ret til at opkræve sådanne dummebøder? Hvad kan konsekvenserne blive, hvis jeg nægter at betale?

 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels Christensen:
Har Getty Images ret til at opkræve sådanne dummebøder?

Ja det har de, ligesom alle andre har. Bruger man billeder man ikke har ret til, kan man komme til at betale for det.

Niels Christensen:
Producenten fjernede derpå også billedet fra sin website, men skrev tilbage til mig at jeg ikke skulle betale opkrævningen eftersom de oprindelig havde hentet billedet uden at blive gjort opmærksom på at der var rettigheder forbundet med billedet.

Nu fungerer det jo omvendt. Altså man skal sikre sig at man HAR tilladelse til at bruge andres billeder. Det nytter ikke noget at regne med man har tilladelse, blot fordi der ikke står specifikt at man ikke må bruge et billede.

Det ser ud til producenten har sat dig i en rigtig dårlig situation, ved at hente billeder på nettet som de ikke har rettighed til at bruge, og så endda har givet dig indtrykket af du gerne må bruge dem.

Niels Christensen:
Hvad kan konsekvenserne blive, hvis jeg nægter at betale?

Spørgsmålet er om de reelt ønsker at føre en sag hvis ikke du betaler. Jeg ved der er mange i DK der har fået disse breve, men jeg ved ikke om det har ført til nogle sager endnu.

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja de er kendte for at skyde med spredhagl. Jeg får selv breve fra dem og de bliver smidt ud.

Det er ikke en opkrævning de har sendt dig, det er et forslag til en betaling.

Fede malerier en blog om malerier

Fra Faaborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 26
Fra  helseudsalg.dk Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Jeg tror, jeg vil ignorere deres breve fremover.

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 24
Fra  Nguyen.it Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har også fået sådan et brev hvor de kræver knap 30.000 fra mig. Jeg vil gerne høre om andre har oplevet noget lignende og hvad man skal gøre?
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Niels Christensen:

Tak for svar. Jeg tror, jeg vil ignorere deres breve fremover.

Hvis du stjæler mine billeder (eller tekster) og efterfølgende ignorerer mine breve, kommer der en politimand og beder dig om at sætte dig ind i bilen, så han kan køre dig i retten.

Jeg tror nok, jeg ville tage det mere alvorligt.
Jeg ville formentlig skrive til Getty Image, at jeg har tilladelsen fra min leverandør xx og så dokumentere dette med den oprindelige mail.
Hvis du er bange for, at dit forhold til leverandøren lider skade af dette, bør du overveje hvad der er vigtigst for dig: adgang til denne leverandør eller det beløb, som du kan få forhandlet prisen ned til.
Venlig hilsen

Hans 
Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sige at vi har fået samme brev flere gange. De skyder med spredhagl, begge gange har det været billeder vi selv har taget af egne produkter. De går ganske simpelt efter billeder der ligner og sender så en opkrævning.

Det har ihvertfald været tilfældet hos os, men fremover ville jeg sørge for at du har tilladelse til at bruge alle billeder du bruger, eller får taget dine egne. 

Fra Faaborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 26
Fra  helseudsalg.dk Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de sender opkrævninger for billeder, som de ikke ejer, så tyder det på, at de er gemene svindlere. Hvad med at anmelde dem på steder som trustpilot, hvis man har været udsat for den slags? Lige nu kan jeg ikke se nogen anmeldelser af dem på trustpilot, men der findes en del indlægdiverse blogs om getty images beskidte metoder.

Tilmeldt 25. Jun 09
Indlæg ialt: 24
Fra  Nguyen.it Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Er I blevet kontaktet af Getty Images direkte eller / og også kontaktet af deres danske advokat?

Fra Faaborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 26
Fra  helseudsalg.dk Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kun blevet kontaktet direkte.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)