Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. udlejning af værelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Apr 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ejer en to værelsesejerlejlighed, og har tænkt mig at udleje det ene værelse. Jeg har undersøgt de seneste afgørelser i husleje- og beboerklagenævnet, og er kommet frem til at jeg kan sætte huslejen mellem 700-1200 kr/kvm afhængig af lejligheden stand mv..

Lejligheden er på i alt 100 kvm, og det værelse jeg påtænker at udleje er på 40 kvm. Fællesarealerne udgør 20 kvm og deles ligeligt mellem lejer og jeg.

Spøgsmål:

Skal kvm prisen ganges med 40 kvm eller 40+10 kvm (50kvm)? - dvs fællesareal medregnes.

Jeg håber I vil være behjælpelig med at besvare mit spørgsmål.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du kan nok næsten fastsætte prisen til det du vil. Når det er værelsesudleje og du selv bor i lejligheden, så er opsigelsesvarslet en måned fra begge sider og dermed vil en lejer aldrig få noget ud af at gå til huslejenævnet.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er andre regler der gælder for udlejning af værelser - end ved udlejning af lejligheder. Huslejen skal naturligvis være rimelig - men ellers er du mere fri ift. både husleje og opsigelse.

Ift. lejen kan du gange med både faktor 40 - og en faktor 50. Det handler grundlæggende om hvad lignende værelser koster i området.

NB. Husk skattereglerne

Tilmeldt 16. Apr 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar.

Jeg mener at have læst et sted at, på trods af at der er en gensidig opsigelsesvarsle på 1 måned kan lejer stadig kræve "uberettiget" husleje tilbagebetalt med tilbagevirkende kraft såfremt det bliver meldt til huslejenævnet senest et år efter første husleje. Derfor er jeg meget interesseret i at vide hvad der er en rimelig husleje.

Hvis jeg må udvide mit spørgsmål.

Det kan ikke udelukkes at jeg på et tidspunkt finder en større lejlighed sammen med kæresten. Boligen vil jeg nu udleje til to uafhængig personer - dvs. to klubværelser (det tror jeg det betegnes som). Hvad må jeg tage i husleje? lad os for nemhedens skyld antage at lejligheden er 100 kvm med to værelse på 15 kvm.

Må jeg så tage 700kr/kvm*15kvm eller 700kr/kvm*50kvm?

Jeg synes selvfølgelig det giver mest mening at se på lejligheden som helhed og sætte en samlet husleje ud fra det, for herefter at splitte det i 2 dele.

Fra Ringsted
Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 84
Fra  Erhvervsraadgiver.dk Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Iværksætter2013

I det øjeblik du udlejer hele lejlighed - og ikke kun et værelse (reglerne for værelsesudlejning), så mener jeg det er en anden sag. Så gælder de almindelige regler i boligreguleringsloven. Det første spørgsmål er om lejligheden er af nyere dato eller ej. Er ejendommen opført efter 1991 kan du fastsætte lejen til det du ønsker - og vel at mærke kan få (fri markedsleje). Er ejendommen fra 1991 eller tidligere - så afhænger lejen af områdeniveau m.m..

Tilmeldt 16. Apr 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker

 

Lejligheden er desværre fra før 1991.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)