Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

21 årig tømrersvend leger med tanken om eget firma..

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen, jeg har altid vidst jeg sq ha mit eget tømrerfirma, dog ville jeg have ventet 1-2 år men i dec. 2012 røg jobbet da min mester desværre mistede 700.000 til typehusfirma der gik konkurs. (så der lærte jeg da man aldrig sq satste på en kunde alene eller så store kunder at man ikke har råd til at undvære dem..

-jeg ser mig selv som en særdeles erfaren og dygtig tømrer på trods af min unge alder, har altid haft noget kørende ved siden af og har også kunne mærke på tidligere kunder at de altid har været tilfredse med mit håndværk.

---

 

har et par spørgsmål ang opstart af enkeltmandsvirksomhed.

 

for det første, lønnen? jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg kan tage. Ved selv at kvaliteten bliver i top, så synes også jeg kan tillade mig at tage en god løn samtidigt skal jeg også kunne få kunder. har servicebil og værksted med alt værktøj der bliver nødvendigt, 

hvordan lyder 325+moms pr time og 90+moms pr time for servicebil. hva med værksted tager man også for det?

325+90 = 415 + moms pr time hvis man kan tillade sig det unden det er svine dyrt så kan jeg få en ret god virksomhed til at løbe rundt selv efter alle driftomkostninger er fratrukket..

overslag til årlig drift:

ting/personskade forsikring 4.000

bil forsikring/vægtafgift 6.000

brændstof/service 25.000

domæne til hjemmeside 50

danskbyggeri (byggaranti) medlemskab 7.000

genbrugsstation 8.000

revisor  20.000

erhverv a-kasse 5.460

div reklamer 20.000

total              96.850

hvordan lyder det i drift for enkeltmandsvirksomhed? noget jeg har glemt?

har ikke de store etableringsomkostning da jeg har købt firmabil 20.000 har købt værktøj 30.000 og har garage/værksted på hjemadressen

 

-hvordan med skat? man skal vel selvfølgelig trække de 25% fra alt omsætning i selskabsskat?                                                                         hvaså med de penge jeg vælger at hæve fra firmaet til at bruge privat, skal jeg så betale yderliger 37% skat af dem?(min egen trækprocent)        eller skal jeg bare betale de resterende 12% så jeg i alt har betalt 37%?

 

-angående markedetsføring:  jeg er jo på dagpenge nu, ligeså snart jeg opretter et cvr nummer kan jeg jo ikke få dagpenge mere så skal jeg kunne forsørge mig selv fuldstændigt, har også en opsparing på små 100.000 men så helst ikke den sq bruges på mælk og havergryn fordi jeg ikke havde nogle kunder. Må man begynde at reklamere rundt omkring med firmaets navn/logo på nettet / flyers i postkasser / opslag i forskellige butikker osv. uden at have oprettet firmaet? for ligesom lige at stikke en finger i jorden og se om jeg overhovedet kan få nogle kunder?

 

på forhånd tak .. mvh Arensbach.  

 

 

Tilmeldt 1. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Arensbach

Først og fremmest dejligt at du ved hvad du vil og gerne vil være på egne ben.

 

Men det være sagt så stiller du nogle spørgsmål som ikke bare kan gives et hurtigt svar på..

Lønnen:

- Hvad man kan tillade sig at tage pr. time for ens opgaver kommer an på hvor i landet man ligger, erfaringen man har, hvad tager de andre i branchen, hvad det er for en område at tømmerforretning du vil ind i(forskel på Langeland og Hellerup kundernes rådighedsbeløb).

Men ved du hvad din tidligere mester tog i timen for jer når i var hos kunderne? Evt. så har du måske kontakt med dem du arbejdet sammen med i det gamle firma. Prøv at spørg dem om hvad deres arbejdsgiver tager.

Bliver du helt desperat så er der altid muligheden for at ringe til en mester eller to og opdigte en lille opgave - så kan du jo udspørge om hvad prisen pr. time bliver... Brug dog ikke den hvis det kan undgåes - ikke noget værre end at spilde andre folks tid på ingen ting.

Så prøv dig frem til hvad gennemsnitsprisen ligger på i området. Jeg er dog bange for at du kommer til at sætte din timeløn lavt! Det begrunder jeg i at du er KUN og jeg vil gentage KUN 21 år..

Det kan være svært for kunderne at tage en så ung mand alvorligt hvis de evt. skal have skiftet tag som jo er en større investering. Så selv om du er kvalitets bevidst så sæt ikke forhåbningerne for højt til at starte med.. Et godt råd ville være få en med noget gråt hår til at være med på side linjen - evt. far eller mor. Jeg tvivler ikke på at dine tidligere kunder alle har været tilfreds - men skaf en stråmand du kan have med i starten. Har selv en klient der som 22 årig blev partner med en 74 årig mand. Selv om det er den unge der står for den daglige ledelse og arbejdet så henvender kunderne sig stadig til den gamle.

Driftbudget:

Men hensyn til dit budget så lyder det ikke helt hen i vejret - dog revisor kan man nok spare en del på. Det som du skal have hans hjælp med er vel egentligt kun at sørge for dokumenterne om oprettelse af selskabet er korrekt. Så der kan du nok spare en del.

Husk der er ingen revisionspligt for små selskaber - N.B misforstå ikke du skal stadig have lavet regnskab, bogføring etc. Men det kan du hyre en ekstern bogholder til at gøre. De er for det meste billigere end revisor firmaer. Husk at gøre meget opmærksom på du er i byggegaranti fonden. Kan evt. styrke din troværdighed med hensyn til alderen.

 

Med hensyn til at du arbejder hjemme fra - prøv at snakke med revisoren om du evt. kan trække noget fra i omkostninger nu når du bruger privat adresse til firma. Dog skal du ikke få forventningerne helt op for SKAT er meget restraktive på dette punkt.

Skatten:

Du skal både betale skat af overskudet - 25% og så skal du betale 37% + am med videre af det som du trækker ud.  

 

Marketing:

Altid godt med en opsparing - men ja du vil miste dagpenge hvis du kaster dig ud som selvstændig. Men som sagt hvis man vil ind og være selvstændig må man satse...

Det med at reklamere må man som udgangspunkt godt - men pas på. Lad være med at sende reklame ud udformet med firma logo etc. For bliver du snuppet her kan du risiker problemer - for SKAT kan så begynde at kigge meget kontant på "dit firma" og om du har snydt etc... Så intet i vejen med at "stikke fingeren" i jorden som privat person og se om du kan få arbejde for du kan altid selvangive en evt. indkomst som skulle komme ud af nogle opgaver du skulle kunne få fat i.

 

Et sidste spørgsmål:

- Du har en opsparing som du jo også kunne bruge til at købe dig ind i et eksisterende tømmerselskab. Der er sikkert en halvgammel mester et eller andet sted i området som gerne vil have en ung partner ind i firmaet. Så ville du allerede have et navn og omdømme hvis du køber dig ind.

 

Håber det kan hjælpe lidt.

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Arensbach.:
-hvordan med skat? man skal vel selvfølgelig trække de 25% fra alt omsætning i selskabsskat?  

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed drevet med virksomhedsordningen betaler men gangske rigtigt 25% i selskabsskat, men kun af den del du lader så i virksomheden, de penge du hæver privat betaler du b-skat af.Læs om virksomhedsordningen her

Arensbach.:
hvaså med de penge jeg vælger at hæve fra firmaet til at bruge privat, skal jeg så betale yderliger 37% skat af dem?(min egen trækprocent)        eller skal jeg bare betale de resterende 12% så jeg i alt har betalt 37%?

du skal lave din selvangivelse, hvor du anføre hvad du regner med at tjene i løbet af året, herefter sender skat dig B-Skat giro kort du skal betale.

Jeg tænkte på om det nu er klogt at starte det som en enkeltmandsvirksomhed, på grund af personlig hæftelse. Læs om enkeltmandsvirksomhed

Kunne det ikke betale sig og smide 50.000 kr i et ApS selvskab, du kunne jo komme ud for at du har renoveret et hus, som så derefter falder sammme (ved godt det sjændent sker, med overdrivelse fremmer forståelsen), i en enkeltmandsvirksomhed stå du selv med erstatnings ansvaret, hæfter jo med hus og opsparing. men det var blodt min tanke.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 10. Apr 13
Indlæg ialt: 31
Fra  Arensbach Tømrer, Snedker & Byggerådgivning Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg faldt tilfældigvis over dette gamle indlæg og tænkte jeg lige ville følge op på hvordan det gik..

Alderen viste sig heldigvis ikke at være et problem, jeg fik startet firmaet i 2014 og idag tæller vi 9 mand og 5 biler. 

Et forsinket tak for jeres hjælpsomme svar. 


Venlig hilsen Arensbach Tømrer, snedker & byggerådgivning ApS 

Fra Taastrup
Tilmeldt 30. May 16
Indlæg ialt: 47
Fra  OnSite Safety Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt at hører, og godt gået..

Håber du husker nogle af alle de regler der omkring kontrol og eftersyn af stiger, værktøj og APV m.m  så du ikke får problemer med den slags.

Jeg håber du vil foresætte din succes.

Danmaks bedste flexible overvågningsløsning for byggebranchen www.onsite-safety.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er bare stærkt.
Dit oprindelige indlæg sprudlede af iver og seriøsitet. Det har båret frugt.

God vind fremad.

Hans

Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Skønt med en opfølgning - og stærkt gået!
Synes også de oprindelige indlæg virker væsentlig mere velovervejet end gennemsnittet herinde, så lækkert at dine tanker også kunne udføres i praksis med succes :)

Fra København
Tilmeldt 28. Nov 16
Indlæg ialt: 87
Fra  PrimoFinans Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er inspirerende, at faglig dygtighed og en smule ihærdighed kan føre til så stor succes, på så kort tid.

Godt gået ! 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)