Som vi ved alle, så har vi Reklamationsret på alle købte varer i Danmark. Men hvad i alverden indebær det ?
Lad os forstil os, at jeg sælger bil sædebetræk til en kunde og han kommer så tilbage efter 6 mrd og siger der er kommet små slid på betrækket. Er jeg her nød til betale penge tilbage til ham ?
Eller han siger der er kommet et lille hul i betrækket ...hvad gøre jeg?
Nu er der ikke taget højde for samtlige konkrete situationer i købeloven, så man er nød til at benytte sin sunde fornuft fra tid til anden.
I denne situation kommer det i høj grad an på om der er tale om en ny eller brugt bil. For en ny bil bør man mene at et sæde kan holde mere end seks måneder, om end det lille hul måske er en vurderingssag, da det nemt kunne have været opstået på grund af en cigaret eller lignende.
Hvis bilen er eksempelvis 10 eller 15 år gammel, bør slid være forventeligt på betræk og andet interiør. I dette tilfælde tror jeg ikke at din kunde vil vinde en eventuel klage.
Nu spørger du om du er nød til at betale penge tilbage. Det er du ikke. Du har som erhvervsdrivende lov til at udbedre fejlen hvis du ønsker det. En kunde har ikke mulighed jf. købeloven for at lade købet gå tilbage, selvom der er fundet en fejl på et produkt. Først hvis en reparation skønnes umuligt eller i høj grad er udført utilfredsstillende, kan dette komme på tale.
Det vil igen være en vurderingssag ud fra forskellige faktorer. Problemet omfang, forventet levetid mm.
Jeg vil umiddelbart vurdere at de to problemer bør dækkes af reklamationsretten. Medmindre der er tale om meget billige bukser, så bør man kunne forvente at de kan holde mere end tre måneder.
Jeg havde utvivlsomt benyttet min reklamationsret i disse tilfælde. Jeg har faktisk også fået repareret knapper og lignende i tøj, som har været ældre end tre måneder.
Reklamationsret betyder varen skal holde i 2 år.. også knappen på buksen osv..
Hvis varen byttes starter en ny reklamationsret på 2 år, og det gælder hele varen.. nogen forretninger forsøger at "snyde" kunderne ved at bilde dem ind at en del af varen ikke er omfattet af reklamationsretten, men det er ikke korrekt - man kan ikke som sælger selv bestemme hvad der skal omfatte denne ret, det er lovpligtigt.
Men ofte går man ikke ned i forretningen hvis knappen går af buksen med mindre man lige har købt den.. Selv ville jeg nok bare sy den i, det er hurtigere end at køre til forretningen og afvente at få dem retur igen - men det er kundens skøn og valg og ikke forretningens..
Man har som udgangspunkt 2-3 afhjælpningsforsøg, dvs reparation eller ombytning - herefter har kunden ret til at ophæve købet og få alle penge retur.
Lad os forstil os jeg solgte en ny jeans til en kunde. Den fejler intet.
Men efter 3 mrd kommer han og siger , den er ved miste farven...og at knappen er faldet mv
Knappen høre under reklamationsretten, mens den mistede farve kan skyldes fejlbrug eller fejlvaskning, og dermed er den ikke dækket af reklamationsretten...