Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæneloven er umulig læsning for mig. Kan nogen hjælpe med helt opdaterede regler for salg af domæne

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har forpagtet en restaurant i 20 år. Haft en hjemmeside i mindst 12 år. jeg ønsker at stoppe og ønsker at sælge mit domæne til den næste forpagter, Som vi alle ved tager det mange år at banke sin virksomhed op og som forpagter uden krav på goodwill ønsker jeg at få lidt med ud, altså vil jeg sælge mit domæne. Kan jeg sælge det efter ophør af virksomhed? Domænet står i mit navn, men jeg har selvfølgelig fratrukket udgiften i mit regnskab dengang for mange år siden. Er klar over, at der har været en debat omkring samme emne for 6 måneder siden, men da jeg er sådan én, der går med livrem og seler og under INGEN omstændigheder har energi og lyst til at beskæftige mig med noget som helst klagenævn, vil jeg bede om hjælp fra aller jer, som er meget klogere end mig.... Kan jeg uden videre sælge efter ophør og skal jeg beskattes af det? Skal jeg også nu vælge at sælge hele sitet - altså domænenavn med indhold? Superglad venter jeg på jeres kloge svar

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis den nye forpagter fortsat driver virksomheden under samme navn så koster det ham 500kr at få dig frataget domænet.

Hvis jeg var ejer af restauranten og så at min tidl. forpagter krævede penge af den nye forpagter for at få det overdraget ville jeg politianmelde ham for bedrageri og måske tyveri (det ville jeg lade min advokat afgøre) og gå til domæneklagenævnet og få mit domæne (som jo er _mit_ fordi det i sin tid blev betalt af virksomheden) tilbage.

Med andre ord, det du har gang i der er både umoralsk og ulovligt. _Skynd_ dig og få afleveret domænet med en undskyldning om at navnet var forkert så hurtigt som muligt!

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Med andre ord, det du har gang i der er både umoralsk og ulovligt. _Skynd_ dig og få afleveret domænet med en undskyldning om at navnet var forkert så hurtigt som muligt!

Det er vel kun noget du vil gøre hvis det er et DK domæne ikk? Jeg mener hvis det er .com eller andet er det jo ikke ulovligt som jeg har forstået det?

/allan

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel Mikjær Christensen:

Hvis den nye forpagter fortsat driver virksomheden under samme navn så koster det ham 500kr at få dig frataget domænet.

Hvis jeg var ejer af restauranten og så at min tidl. forpagter krævede penge af den nye forpagter for at få det overdraget ville jeg politianmelde ham for bedrageri og måske tyveri (det ville jeg lade min advokat afgøre) og gå til domæneklagenævnet og få mit domæne (som jo er _mit_ fordi det i sin tid blev betalt af virksomheden) tilbage.

Med andre ord, det du har gang i der er både umoralsk og ulovligt. _Skynd_ dig og få afleveret domænet med en undskyldning om at navnet var forkert så hurtigt som muligt!

Rolig nu Mikkel, bare halvdelen af det du skriver er ikke sandt i denne situation.

Vedkommende ejer domænet og kan mod betaling overdrage dette når de har fundet en pris.

Politiet beskæftiger sig ikke 5 min med den slags hvis ikke domænet indgår i forpagtningsaftalen. Og bedrageri er det aldrig.

@Trådstarter - Du kan roligt henvende dig til den nye forpagter og høre om han vil købe domænet, hvis og såfremt det ikke har været indgået i overdragelsen fra ham til dig.

Der kan dog være den mulighed at han siger han ikke vil betale for det eller det er så indarbejdet at det var underforstået at det fulgte med, men det er så en helt anden side af sagen og det er den slags tvister advokaterne tjener på at løse hvis ikke folk kan selv.

Køb ren argan olie her

Fra Søborg
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 327
Fra  Endorse IT Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu kender vi ikke domænet, så vi ved ikke om det har nogen reel værdi.

Hvis domænet har samme navn som restauranten, så er det næppe noget du kan få ret meget ud af at beholde selv.
Så hvis du er ublu og kræver en pris om er urimelig, risikere du bare at han laver en klagesag og så mister du det og får en masse besvær.

Hvis domænet kan bruges i andre sammenhænge og han laver en klagesag så er det igen dig der står med besværet og skal bevise at du har et formål med domænet, domænet er i brug nu til en restaurant som en anden overtager og du vil efterfølgende bruge det samme domæne til noget andet, det bliver også hurtigt op ad bakke med beviserne.

Er du overhovedet sikker på at han vil kalde restauranten det samme ?!

Som reglerne er omkring domæner nu, så er det forbudt at sælge domæner, så næsten uanset hvad du er gør er det hurtigt op ad bakke, det koster ham kun 500 kr og noget besvær for at få det hvis du ikke kan komme op med en RIGTIG god forklaring.

Så et eller andet sted, sælg domænet for 500 kr, og hvis hjemmesiden er okay, kan du lade den følge med for en merpris.

Hvis han er fiks nok, så siger han nej i første omgang, starter en klagesag, og i det at du har prøvet at malke ham først gør at du står skidt i klagesagen.

/Nicolay Høy
Endorse IT - http://www.endorseit.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej IA

Du afgør selv om du vil sælge og prisen og vilkårene. 

Jeg formoder din eventuelle goodwill-beskatning falde runder bagatelgrænsen men prøv

at ringe til SKAT og spørg dem - medarbejderne er som regel meget hjælpsomme.

Tilmeldt 15. May 13
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

et .dk domæne ejer man ikke selv, det lejer man hos dk-hostmaster for 45 kr.

Et .dk domæne har en værdi af 45 kr og må kun sælges for 45 kr.

Hvis man vil have en højere pris, så skal hjemmesiden sælges sammen med, og det er selve hjemmesiden/indholdet som kan prissættes som man selv vil.

Tilmeldt 5. Apr 13
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

BusinessMaroc:
Vedkommende ejer domænet og kan mod betaling overdrage dette når de har fundet en pris.

Som jeg husker det, ejer man brugsretten til et domæne, og ikke selve domænet.

I det store hele handler det vel om, hvem der i sin tid registrerede domænet. Hvis domænet blev registreret af firmaet / selskabet, så mener jeg at det vil være god skik at overføre domænet til den nye ejer, i stil med inventar osv.

Hvis domænet derimod blev personligt registreret, så har firmaet jo sådan set ikke haft domænet, og derved kan den nye ejer ikke kræve (uden en klagesag) domænet overdraget.

Men hvorom alting er, så vil jeg mene det vil være yderst god skik at overdrage domæne navnet til den nye ejer.

Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for alle svar, jeg synes nu nok at bedrageri, tyveri er voldsomme ord!! Sagen er, at den nye forpagter overhovedet ikke har udvist interesse for hverken domæne eller hjemmeside ved tidligere samtaler, men nu pludselig har fundet ud af, hvor vigtig siden er, da den altid har været meget besøgt og han tilsyneladende ikke kan komme "igennem" med sin egen side, som har et helt andet navn. Nu er han pludselig stærkt interesseret. Rent faktisk benytter jeg domænet til andet formål, som har relation til det jeg nu beskæftiger mig med, men ikke "direkte".

Tilmeldt 8. Apr 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej IA

Du afgør selv om du vil sælge og prisen og vilkårene. 

Jeg formoder din eventuelle goodwill-beskatning falde runder bagatelgrænsen men prøv

at ringe til SKAT og spørg dem - medarbejderne er som regel meget hjælpsomme.

Hej Jacob Berner Rue,

Det kan virkelilg være svært at hitte rede i disse svar, jeg har modtaget. Nogen kalder mig umoralsk og en bedrager, mens andre, som du selv påstår, at det er min egen afgørelse.

Vil det sige, at efter din mening kan den nye forpagter, som hidtil IKKE har vist nogen interesse for hverken domæne eller hjemmeside, men som pludselig har ændret mening, ikke "tvinge" mig til at afgive domæne? Han har selv lavet en ny hjemmeside med et andet domæne, men kan ikke komme "igennem" med sin side, da min gamle side (som jeg i øvrigt bruger til andet formå) stadig er den folk går ind på. 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)