Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udtrædelse af I/S med to interessanter

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folks,

Jeg ønsker at træde ud af et I/S jeg er med i. Vi er blevet enige om at jeg træder ud uden at kræve penge for min andel.. Men det er så poppet nogle spørgsmål op omkring hvordan man gør det rent teknisk..

Det jeg er nået frem til er følgende..

Min kompagnon, som ønsker at drive virksomheden videre, opretter en ny enkeltmandsvirksomhed.. Her efter overdrager vi I/S'et til den nye virksomhed. Er det korrekt?

Kunder og bank osv. underrettes om dette..

Men hvordan med regnskab og skat osv? Kan I/S,et overdrages sådan uden videre, med alt hvad det indebære, med inventar osv?

Med venlig hilsen

Charly Tyllesen

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil tro SKAT gerne vil have at i opgører en balance pr. overtagelsesdagen og at du så får den pris balancen giver anledning til.

Tilmeldt 29. Oct 06
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret...

Men er der ikke en venlig sjæl der vil prøve at beskrive hele processen med problemstillinger osv. ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - ja og nej. Når en person indtræder i eller udtræder af et I/S påvirker det de øvriges ejerandel, og er at betragte som hhv. et køb og et salg for dem hvilket vil have skattemæssige konsekvenser når der er penge med i det. I den situation du nævner overtager din kompagnon din andel og bliver derved en enkeltmandsvirksomhed. Dvs. der er ingen grund til at overdrage noget.

Du skriver at du ikke skal have noget. Hvorfor ikke ? Hvis det handler om at der også er noget gæld i interessentskabet som du bliver frigjort af vil der modsvarende være en værdi af aktiverne, hvor der kan blive tale om skat. Er du bare flink uden at få nogen modydelse kan Skat ikke gøre så meget ved det da I ikke er interesseforbundne.  

 

 

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg hopper lige på debatten et stykke tid senere...

Jeg er en trediepart i et IS, og ønsker at træde ud.

Virksomheden består af et kontant indskud, en gæld i form af en kassekredit brugt til indkøb af aktiver, samt afskrivninger af udstyr fra sidste skatteår.

Hvad er mine forpligtelser i forhold til udtrædelse af sådan et forhold?

Hvad skal jeg kræve og hvad kan de to andre parter kræve af mig?

Kan jeg kræve mit indskud tilbagebetalt?

Kan jeg med skattemæssig fordel udtræde pr 1/1 2010?

Håber du kan hjælpe mig.

På forhånd tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du udtræder, betragtes det som et salg, og du skal evt. betale skat......kommer lidt an på aktiver, goodwill mv.

Din kapital er registreret på din personlige kapitalkonto i I/S ´et............her er indskud, overskud/underskud og

resultatandel gennem årene også registreret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tyllesen...Luk I/S`et...opgør jeres respektive ejerandele, evt. skat mv. og start så op i nyt regi(enkeltmandsfirma)!

Tilmeldt 12. May 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad angår evt. gæld, er det ikke nok en underretning til kreditorerne. Her skal der dels en klar godkendelse for at den der overtager virksomheden også kan overtage evt. gæld og at du ikke længere hæfter.

Husk også at blive slettet fra brevpapir hvis du står på dette.

For en god ordens skyld ville jeg også sætte en annonce i statstidende om at du udtræder. Det er fint nok at han vedgår gæld osv., men i tilfælde af hans eventuelle konkurs eller insolvens bør du være sikret på alle måder i forhold til kreditorerne.

 

Tilmeldt 13. Oct 09
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker for så hurtig respons...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Panduro...I/S`et kan ikke overtages, idet der kun er een interessent tilbage, og han skal så starte op som

enkeltmandsfirma.

Jeg kan ikke se nogen grund til alle dine forholdsregler, idet disse ikke kan bruges til noget, når vi taler

en solvent lukning, hvor hver interessent hæfter for sin ideelle andel i I/S ´et!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)