Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

"Stjålet design"

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 53
Fra  RitterDesign.dk Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg fik en kontakt til et designfirma som skulle lave en ny hjemmeside for et firma hvor min kammerat arbejder. De skulle have hjælp til at få designet til at spille sammen med Joomla.

Jeg modtager oplæget på PDF, og ser hurtigt at der er nogle ting, som ikke er brugervenlige. Jeg laver så et oplæg, og fortæller klienten at jeg ikke vil have, at vi fjerner brugervenligheden, men selvfølgelig holder fast i de gode ting, som de har designet. Laver oplægget så det er tilgængeligt under mit domænenavn. Vi taler frem og tilbage, og efterfølgende vender de tilbage, at de ikke vil have at jeg kommenter på brugervenlighed etc. på deres designs. Jeg skal bare lave det som de vil have. Det beslutter jeg mig så for, at det vil jeg ikke ligge navn til.

Nu efter ca. 3 måneder, så har de fået ny hjemmeside. Og denne ligner 99% af det jeg har lavet. Og alt hvad jeg påpegede til dem, er lavet om!!!

Hvordan skal jeg forholde mig i denne situation? Jeg mener klart det er "tyveri" af mit design, og sidder med en rigtig dårlig smag i munden over, at være taget med "bukserne nede" for gratis bistand!!!

Hvad siger i?

Micki

www.ritterdesign.dk - Speciale i Joomla CMS system - www.hurlumleg.dk -Legetøj & trælegetøj

Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 53
Fra  RitterDesign.dk Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

bonusinfo: klienten har brugt et andet firma til opgaven kan jeg se! Og denne er nu lavet i ren HTML, så igen, dårligere brugerflade, men denne gang for kunden:)

Micki

www.ritterdesign.dk - Speciale i Joomla CMS system - www.hurlumleg.dk -Legetøj & trælegetøj

Fra Strib
Tilmeldt 26. Aug 08
Indlæg ialt: 22
Fra  NonsensMedia Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Har selv været ude for det samme. Så lærer man at ikke sende udkast før man har en kontrakt til en anden gang. Jeg ved ikke om der er noget juridisk at gøre, men i disse situationer er det som regel nemmere at tage det som en lektie. Desværre er mange mennesker bare trælse typer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

RitterDK:
men selvfølgelig holder fast i de gode ting, som de har designet

Hvis det du har lavet er ændringer til et eksisterende design, som "kunden" har leveret, så er der ikke noget at komme efter, da "kunden" har rettighederne til designet.

Hvis du har lavet et nyt design fra bunden, som kunden har brugt, kan du fakturere kunden for designet og evt. kræve at de ophører med at bruge dit design. Hvis "kunden" ikke betaler, kan du køre en småsag (under 50.000 kr.) uden brug af advokat.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/smaasager/Pages/default.aspx

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er desværre nogle typer, som ikke har den bedste forretnings plig. Juridisk er der nok ikke meget at gøre, med mindre der er en form for kontrakt på samarbejdet, ligeledes hvor godt, du kan bevise din copyright. Derefter er det at vurdere om en sådan sagsøgning kan betale sig kontra opgavens størrelse. 

Jeg vil dog tilføje at, der (heldigvis) findes FLERE med god plig og som er fantastiske at arbejde sammen med.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Lennart Christensen:
Derefter er det at vurdere om en sådan sagsøgning kan betale sig kontra opgavens størrelse

Hvis trådstarter har arbejdsfiler og eventuelle e-mails m.m. som dokumentation, så burde han kunne bevise at det er hans arbejde/design, der er blevet stjålet.

Fordelen ved en småsag, er at du selv kan køre sagen uden advokat og til et lille retsgebyr (typisk 500 kr.). Du kan yderligere skrive at du har udgifter til arbejdsløn og transport i forbindelse med sagen. Så får man normalt et mindre beløb oven i hovedstolen, som dækker disse omkostninger.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

RitterDK:
Jeg modtager oplæget på PDF, og ser hurtigt at der er nogle ting, som ikke er brugervenlige. Jeg laver så et oplæg, og fortæller klienten at jeg ikke vil have, at vi fjerner brugervenligheden, men selvfølgelig holder fast i de gode ting, som de har designet.

Så du er blevet hyret til at sætte et design op i Joomla, du mener så at du kan bidrage med noget brugervenlighed, det ønsker kunden ikke, og så vil du ikke løfte opgaven ? nu mener du så at du evt. kan havde noget at komme efter hos kunden fordi de har forbedret det design du så ?

Jeg syntes det lyder helt ude i hampen, hvis jeg var kunde i det tilfælde havde jeg sendt dig faktura på alle de timer der bliver brugt ekstra på at du kaster håndklædet i ringen. Du er sikkert ikke klar over det, men det er en alvorlig sag rent jurdisk at indvillige i at løse en opgave, og dernæst springe fra, specielt hvis begrundelsen er at du ikke kan få tingene som du vil havde dem.

Tilmeldt 17. May 10
Indlæg ialt: 53
Fra  RitterDesign.dk Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Lundsby:

Det var mere mht. menu placering at den skiftede position, fra venstre til højre, header str. skiftede på alle sider, facebook logo skiftede placering.... Ingen kant på designet, og generelt meget rodet. Derfor lavede jeg "min version" ud fra deres skitse.

Så ikke noget med at vi ikke kunne løfte opgaven, for det kunne vi! Men jeg vil simpelthen ikke ligge navn til sådan en gang rod! Og vi havde ingen kontrakt, så ikke noget "slemt" juridisk for mig og heller ej en "efterregning" til undertegnede.

Jeg føler bare når man har lagt sjæl i en opgave, og man faktisk er godt tilfreds, samt kunden var det. Så mener jeg det er forkert af klienten, at komme med disse argumenter. Og efterfølgende har jeg fundet ud af, at de så har brugt et andet web firma. Og der er de pudsigt nok, listet op under samarbejdspartnere. Så hvad den dårlige undskyldning var for at ikke bruge os, da alt hvad vi havde talt om mht. rettelser og mit oplæg ligner 99% af det kunden har fået idag, ja det leder jeg stadig efter.

Micki

www.ritterdesign.dk - Speciale i Joomla CMS system - www.hurlumleg.dk -Legetøj & trælegetøj

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste af os bliver røvrendt på et eller andet tidspunkt. Ja jeg er selv blevet snydt, du kan ikke rigtig sidde og græde over spildt mælk, tag det som erfaring og kom videre. Næste gang ved du bedre.

Held og lykke fremover :)

Og god påske til alle.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

RitterDK:
Så ikke noget med at vi ikke kunne løfte opgaven, for det kunne vi! Men jeg vil simpelthen ikke ligge navn til sådan en gang rod! Og vi havde ingen kontrakt, så ikke noget "slemt" juridisk for mig og heller ej en "efterregning" til undertegnede.

Det er vigtigt at forstå at en mundtlig aftale i princippet er ligeså bindende som en skriftlig, den er bare svære at bevise. Så rent juridisk kan du ser det ikke godt ud, medmindre du har is i maven til at lyve om forløbet, hvilket jeg vil tro de færreste har.
Selvom vi ikke havde haft en kontrakt, med den situation du beskriver, ja så havde jeg hvis jeg havde været kunden sendt en faktura for den tid, jeg havde brugt på dig.

Ud fra dit indlæg ses det tydeligt at du føler dig fagligt markant mere kompetent end det firma der har hyret dig, endda på et område der burde høre under dem. MEN det er faktisk ligemeget, når man har sagt at man vil hjælpe en kunde med at sætte et design op i Joomla, så er det totalt uprofessionelt at sige at det vil man ikke fordi man ikke syntes om brugervenligheden i designet, den slags gør man bare ikke!!!

RitterDK:
Jeg føler bare når man har lagt sjæl i en opgave, og man faktisk er godt tilfreds, samt kunden var det. Så mener jeg det er forkert af klienten, at komme med disse argumenter.

Hvis ham der skal betale din regning ikke er tilfreds, så har man ikke gjort et godt stykke arbejde. Du ville også blive sur hvis din frisør, havde klippet dit hår som din mor ville havde det, istedet for som du ville, også selvom klipningen i sidste ende blev betalt af din mor.

Nu kan det lyde rimeligt hårdt det jeg skriver, men du får virkeligt en meget bedre forretning, når du lærer at tage ansvaret for at samarbejdet med dem der betaler gildet, glider glat. Helt ærligt den snak om at det vil du ikke lægge navn til midt i et samarbejde, det er bare ikke en gyldig grund til at løbe fra en aftale, du kan jo bare lade vær med at skrive det på din reference liste.

 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)