Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat årsopgørelse hjælp til felter - Billys billing

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
I og med en enkeltmandsvirksomhed er omfattet af Årsregnskabslovens §1

Enkeltmandsvirksomhed er omfattet af Årsregnskabslovens §1 - Det kan vi godt blive enige om.

Tonny Skov Pedersen:
og ikke fritages jvf. Årsregnskabslovens § 4-6

Enkeltmandsvirksomheder er ikke fritaget jf. §4-6 kan vi også blive enige om.

Jeg vil tilladede mig at henvises til Årsregnskabslovens § 3 stk. 1 igen:

"§ 3.Følgende erhvervsdrivende virksomheder skal aflægge årsrapport efter reglerne i denne lov, medmindre de er undtaget herfra efter reglerne i §§ 4-6:"

§3 stk 1 er således en udtømmende liste over virksomheder som skal udarbejder en årsrapport og omfatter bl.a. aktie- og anpartsselskaber, Selvstændig erhvervsdrivende er dog ikke nævnt, og skal dermed heller ikke udarbejde en årsrapport. I sætningen "medmindre de er undtaget herfra efter reglerne i §§ 4-6:" henviser "de" til virksomhederne som er nævnt i § 3 stk 1, ad 1-5, og dermed sagen uvedkommende når vi snakker om en personlig virksomhed, da den som nævnt ikke fremgår ad 1-5.

Tonny Skov Pedersen:

Jo, enkeltmandsvirksomheder er netop omfattet jvf. § 3 stk. 2

hansiboy:
Stk. 2. Vælger en af loven omfattet virksomhed, som ikke er forpligtet til at aflægge årsrapport efter stk. 1, frivilligt at aflægge en årsrapport, der ikke udelukkende anvendes til virksomhedens eget brug, skal den i det mindste følge reglerne for regnskabsklasse A, jf. § 7, stk. 1, nr. 1."

Her bør det springe lige i øjnene at der står "vælger" og "frivilligt".

Stk. 2 er således ikke et lovkrav om at man skal udarbejde en årsrapport, men kun at hvis man frivilligt vælger at udarbejde en årsrapport som skal bruges af andre end virksomhedens selv, f.eks til at aflevere i banken, så skal den følge regnskabsklasse A.

Herudover er der følgende som også er uenige med dig

KPMG - Indsigt i årsregnskabsloven side 532

http://www.kpmg.com/DK/da/nyheder-og-indsigt/nyhedsbreve-og-publikationer/publikationer/audit/regnskab/Documents/Indsigt-i-aarsregnskabsloven-7-%20udgave-2012-13-PDF.pdf#page=532

KPMG:

Frivilligt for virksomheder i regnskabsklasse A at udarbejde årsrapport

Virksomheder med personligt ansvar og meget små virksomheder med begrænset ansvar omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder er omfattet af lovens regnskabsklasse A.

Virksomheder i regnskabsklasse A kan undlade at udarbejde årsrapport efter loven, hvis årsrapporten ikke skal offentlig
gøres

BDO - Årsrapport 2012 - Modelregnskab

BDO:
Personligt ejede virksomheder
Selv om personligt ejede virksomheder er omfattet af loven, er sådanne virksomheder under visse forudsætninger slet ikke pligtige til at aflægge årsrapport. Skal regnskabet kun anvendes internt og af skattevæsenet, er det ifølge loven tilstrækkeligt kun at udarbejde et "skatteregnskab".

Skal regnskabet bruges eksternt (fx afleveres i en bank), og/eller vælger virksomheden at aflægge årsrapport efter loven, skal årsregnskabet udarbejdes i overensstemmelse med de grundlæggende bestemmelser og bestemmelserne for klasse A. Disse bestemmelser omfatter ledelsespåtegning, resultaopgørelse, balance, anvendt regnskabspraksis, egenkapitalnote og visse andre noter.

PwC - http://www.pwc.dk/da/nyt/finance/regnskab/nyt-lovforslag-regnskabsklasse-b.jhtml

PwC:
Enkeltmandsvirksomheder, interessentselskaber og kommanditselskaber er ikke forpligtet til at aflægge årsrapport...

IVÆKST - Årsregnskab

http://ivaekst.dk/opstart/igang/4/0/1/aarsregnskab

IVÆKST:

Alle virksomheder har pligt til at bogføre deres indtægter og udgifter og udarbejde et regnskab. Regnskabet skal være sikret mod tyveri, brand o.l. og opbevares i fem år.

Kravene til årsregnskabet er forskellige for personligt ejede virksomheder og selskaber. Personligt ejede virksomheder har kun pligt til at aflægge et skattemæssigt regnskab, mens selskaber skal aflægge en årsrapport.

I denne henseende er en saldobalance evt. med et A4 ark med korrektioner til afskrivninger, repræsentation mv. som bilag tilstrækkeligt som et skattemæssigt regnskab.

Beierholm - Årsregnskabsloven Klasse A - Virksomheder i klasse A

http://www.beierholm.dk/publikationer/regnskab/aarsregnskabsloven/klasse-a.html

Beierholm:

Virksomheder i klasse A består af personligt drevne virksomheder samt meget små virksomheder drevet i foreninger og andelsselskaber med begrænset ansvar..... Der er ikke krav om, at virksomheder i klasse A udarbejder og indsender deres årsrapport efter reglerne i årsregnskabsloven.

Startvækst - Regnskab

http://www.startvaekst.dk/intro-til-regnskab

Startvækst:

Klasse A kan nøjes med skatteregnskab
Hvis du er indehaver af en personligt ejet virksomhed, har du kun pligt til at indgive et skatteregnskab. Et skatteregnskab bygger på de skattemæssige regler, der gælder for afskrivninger og indkomstopgørelser. I et skattemæssigt regnskab kan du benytte de afskrivnings- og fradragsregler, skatteloven giver dig mulighed for.

Årsrapport
Hvis du vælger at udarbejde en årsrapport, skal du følge reglerne på området. Dem kan du se i Årsregnskabsloven. Klasse B-D skal aflægge rapport. Hvis du er indehaver eller medejer af en virksomhed i regnskabsklasserne B - D, har du pligt til at aflægge en årsrapport.

Hvis du stadig mener at personligt ejede virksomheder skal udarbejde et årsregnskab syntes jeg at du bør tage fat i KPMG, PwC, BDO mf.l. - Jeg er sikker på at deres faglige afdelinger vil blive yderst glad for at du retter dem :)

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke flere indvendinger - hansiboy har fuldført researchen med glamour - kan ikke være mere enig.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Dianalund
Tilmeldt 5. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Døde denne debat helt?

I dag er det jo et krav med en Nemkonto og dermed et engagement med et pengeinstitut i Danmark. Det følger herefter af hvidvaskningsloven, at pengeinstituttet løbende skal overvåge kundeforholdet. Det betyder for de fleste pengeinstitutter, at de beder om årsregnskabet. Derfor træder årsregnskabslovens §3 stk 2 i kraft:

Vælger en af loven omfattet virksomhed, som ikke er forpligtet til at aflægge årsrapport efter stk. 1, frivilligt at aflægge en årsrapport, der ikke udelukkende anvendes til virksomhedens eget brug, skal den i det mindste følge reglerne for regnskabsklasse A, jf. § 7, stk. 1, nr. 1.

hvor vægten skal lægges på sætningen "der ikke udelukkende anvendes til eget brug". Frivilligheden er i forhold til årsregnskabslovens krav og ikke anden lovgivning eller en banks krav.

Dermed er de personligt ejede virksomheder jo alligevel i praksis omfattet af årsregnskabsloven, hvorefter der skal laves et fuldt regnskab med skattemæssige korrektioner. Jeg er helt med på, at Skat ser igennem fingre med det i mange tilfælde, og det gør de fleste banker nok også, men som rådgiver/bogholder/revisor kan det jo i sidste ende være os, der har problemet, hvis ikke årsrapporten er lavet, hvor fx eventualforpligtelser kan være det, der afgør, om en bank yder et lån eller en kredit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja debatter er jo 1,5 år gammel? men udmærket point Økonomimand Per

Du har sikkert ret i at selskabsstyrelsen ikke blander sig og banken ofte er tilfreds med udskrift fra et regnskabsprogram i enkeltmandsvirksomheder og rækker det til deres overvågning sammen med evt en samtale, så tror jeg det kan siges som, at loven er overholdt

Du har givet ret i, at det da er uheldigt hvis der mangler evt. forpligtelser og andet for så er lovens krav ikke opfyldt når regnskabet bruges eksternt og det KAN vel i enkelte tilfælde gi problemer.

I alle fald en godt point at ha med i overvejelsen -

Jeg tror regnskabsprogrammets alm. årsrapport godkendes, hvis man husker at få tilføjet evt. forpligtelser f.eks. leasing forpligtelser og andet i noter trods alt, d.v.s. bare bruger ens regnskab som det spyttes ud og har andet i noter til regnskabet.

Jeg tror i øvrigt at mange af disse personlige virksomheder så rent faktisk kan ha større problemer med at få lavet alle evt. skattereguleringer til det som programmet spytter ud. Det passer jo desværre også med skats kontroller der viser en meget stor fejlmængde i netop de små firmaers regnskaber. Jeg tror en del revisorer kan få nok at lave når de nye IVS skal til at aflevere årsrapporter Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Dianalund
Tilmeldt 5. Sep 07
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, John - vi er enige - som vi oftest er Smile

Jeg syntes bare, at holdningerne stod lidt stejlt overfor hinanden i tråden, og derfor undrede det mig, at debatten bare var død.

Jeg er ved at lave en test af Billy's Billing, som jeg har hørt nogle påstå kan bruges direkte som skatteregnskab. Den påstand ville jeg i den sammenhæng teste. Min konklusion er, at på det punkt er Billy's Billing ikke længere, end de øvrige regnskabsprogrammer på markedet.

Vi er enige i, at de skattemæssige korrektioner ofte mangler. Dertil kommer, at de fleste virksomheder, der foretrækker do-it-yourself bogføring ofte har en del momsfejl, og at nogle måske glemmer at få periodiseret indtægter og omkostninger korrekt, og dermed potentielt betaler forkert skat eller træffer forkerte beslutninger.

Side 4 ud af 4 (35 indlæg)