Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat årsopgørelse hjælp til felter - Billys billing

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jmvandsdal:

ngen tvivl om, at enkeltmandsvirksomheder skal aflægge årsrapport efter Årsregnskabslovens bestemmelser herom - vel at mærke, hvis de frivilligt vælger at aflægge en årsrapport, der ikke udelukkende er til virksomhedens eget brug.

Altså, hvis virksomheden ikke skal indsende årsrapport til SKAT, så kan den sagtens bruge en normal resultatopgørelse og balance som grundlag for sin selvangivelse, og undlade at udarbejde årsrapport efter Årsregnskabsloven

Jamen så står vi jo med to lidt modstridende - Jeg læser Tonny som, at man ikke bare kan køre direkte fra bogføringen  og indberette udvidet selvangivelse - og Jmvandsdal som at det kan man sagtens - i princip også fra en excel fil med en simpel håndlavet status 31/12 - 

Og hvad er så korrekt - det lyder jo naturligt nok, at man ikke skal så meget hvis man kun skal bruge overskuddet - men det var rart at vide det formelle krav i alle fald??

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jmvandsdal:

ngen tvivl om, at enkeltmandsvirksomheder skal aflægge årsrapport efter Årsregnskabslovens bestemmelser herom - vel at mærke, hvis de frivilligt vælger at aflægge en årsrapport, der ikke udelukkende er til virksomhedens eget brug.

Altså, hvis virksomheden ikke skal indsende årsrapport til SKAT, så kan den sagtens bruge en normal resultatopgørelse og balance som grundlag for sin selvangivelse, og undlade at udarbejde årsrapport efter Årsregnskabsloven

Jamen så står vi jo med to lidt modstridende - Jeg læser Tonny som, at man ikke bare kan køre direkte fra bogføringen  og indberette udvidet selvangivelse - og Jmvandsdal som at det kan man sagtens - i princip også fra en excel fil med en simpel håndlavet status 31/12 - 

Og hvad er så korrekt - det lyder jo naturligt nok, at man ikke skal så meget hvis man kun skal bruge overskuddet - men det var rart at vide det formelle krav i alle fald??

vh John

Hej John

Vi kan jo starte med årsregnskabslovens bestemmelser

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=136726#K1

Herefter har vi "Mindtekravsbekendtgørelsen for mindre virksomheder"

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2060311&vId=206519&search=mindstekravsbekendtg%F8relse*

Herudover kan jeg henvise til min blog "Årsregnskab eller Saldobalance", som måske er enklere at tilgå

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ja bloggen var nok den nemmeste men det er jo også klart at både § 20 og 21 jo specifikt nævner personligt ejede virksomheder så jeg kan heller ikke se andet, end de er omfattet og ikke kan fravælge.

Omvendt står der HER, at personlige virksomheder kun skal udarbejde skatteregnskab og ikke årsrapport? Lidt uklart er det vel stadigt for årsregnskabsloven taler klart om ALLE virksomhederSmile

Jeg tror dog ikke ret mange gør andet - end ser i regnskabet - forhåbentligt afslutter det og fører over til næste år, og så tager overskuddet direkte, og jeg tror også at mange - hvis de slet ikke tager hjælp, vil ha moms som enten slet ikke skulle fra eller måske 25% fra, ligesom der både kan være udgifter der ikke burde være fradraget OG udgifter som man har overset faktisk kunne være med

Ser man på skats fokusområder - KAN det være noget der er med i 2013. Fokus områderne er beskrevet her i DETTE LINK hvor det også fremgår, at der faktisk har været fundet fejl ved så meget som halvdelen af kontrol af 4000 små og mellemstore - her kort udpluk:

Skat forventer i år at afslutte en kontrol af 4.000 små – og mellemstore virksomheder, hvor man har fundet fejl ved halvdelen af virksomhederne. 

Det vil formentlig resultere i endnu mere fokus

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Cookie:
Omvendt står der HER, at personlige virksomheder kun skal udarbejde skatteregnskab og ikke årsrapport? Lidt uklart er det vel stadigt for årsregnskabsloven taler klart om ALLE virksomheder

Når der henses til "Bekendtgørelse om krav til det skattemæssige årsregnskab for mindre virksomheder (Mindstekravsbekendtgørelsen), så er det egentlig meget klart og helt ufravigeligt,

  • at årsregnskabslovens bestemmelser er gældende

  • at kravene jvf. bekendtgørelsen om mindstekrav ikke kan fraviges.

Tonny

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er slet ikke enig i de betragtninger. En saldobalance med en resultatopgørelse og en balance er hvad Skat betragter som et "årsregnskab" for selvstændige erhvervsdrivende, og den er fuldt ud dokumenterbar i forhold til skat og den udvidet selvangivelse. Jeg har flere gange skullet fremlægge "årsregnskab" for Skat for kunder, og jeg har aldrig sendt andet end saldobalancen og de specifikationer de har udbedt sig, og aldrig fået påtale om det. Jeg taler naturligvis ikke om ApS og A/S, men udelukkende selvstændige erhvervsdrivende.

Naturligvis skal bogføringen være i orden, der skal være afskrevet og hensat tilgodehavender og skyldige omkostninger, og optalt varelager osv osv, men det tager jeg som en selvfølge, når spørger har en bogholder til at klare ærterne.

Jeg synes også dette link til skat siger det samme:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1781657&vId=0&lang=DA

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne

SusanneK.nu:

Jeg synes også dette link til skat siger det samme:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1781657&vId=0&lang=DA

Dette link er vel nærmest at betragte som en slags ordforklaring, som ikke giver nogen som helst henvisning til de egentlige bestemmelser for udarbejdelsen af et korrekt årsregnskab og heraf et korrekt skatteregnskab.

Ydermere er det desværre også almindeligt, at SKAT ikke håndhæver bestemmelserne, hvilket også er baggrunden for min tidligere bemærkninger omkring SKAT's manglende kontrol og ligning af selvangivelser og årsregnskaber, som jeg personligt gerne så genindført i samme omfang, som det var gældende så sent som i 1990'erne.

Tonny

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er stadig ikke overbevist om, at du har ret Tonny. Det eneste regnskab den selvstændige erhvervsdrivende skal levere, er et skattemæssigt regnskab, og det kan så ganske udemærket været driftsregnskabet (resultatopgørelsen) fra saldobalancen, hvis ellers alt er bogført op og klargjort.

Hvis ikke dette er tilfældet, forstår jeg ganske enkelt ingenting længere, og slet ikke, at Skat-"him self" laver en guide med video til de selvstændige, hvor de viser hvordan man skal udfylde selvangivelsen, og på baggrund af hvilke data, hvor de viser en saldobalance:

http://video.skat.dk/?vn=62_2012030121335747269803590924

Eller StartVækst's beskrivelse af det her, hvor jeg også fandt videoen fra Skat:

http://www.startvaekst.dk/skatteregnskabet

Jeg hader at være påståelig, men jeg bliver mere og mere sikker i min sag i denne henseende.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

SusanneK.nu:

Hvis ikke dette er tilfældet, forstår jeg ganske enkelt ingenting længere, og slet ikke, at Skat-"him self" laver en guide med video til de selvstændige, hvor de viser hvordan man skal udfylde selvangivelsen, og på baggrund af hvilke data, hvor de viser en saldobalance:

http://video.skat.dk/?vn=62_2012030121335747269803590924

Hej Susanne

Personligt synes jeg da, at det er fint at få afklaret kravene m.v..

Imidlertid er det ufravigeligt, at det er Årsregnskabsloven og Mindstekravsbekendtgørelsen, som er afgørende for et korrekt årsregnskab og skatteregnskab.

Nu har jeg så brugt ca. 6 minutter på den linkede video fra SKAT, hvor jeg så kan konstatere følgende:

  • Rubrik 326 - Regnskabsmæssige afskrivninger
  • Rubrik 327 - Regnskabsmæssigt resultat
  • Rubrik 351-355 - Opgørelse af de skattemæssige afskrivninger
  • Herudover skal der tillige anføres skattemæssige korrektioner til det regnskabsmæssige resultat

Dette må vel alt andet lige forudsætte, at der er udarbejdet et årsregnskab efter Årsregnskabslovens bestemmelser - I modsat fald giver de anførte rubrikker næppe nogen mening.

Der er derfor ingen tvivl om, at en saldobalance (også når der kun henses til Mindstekravsbekendtgørelsen) aldrig vil være tilstrækkelig og kunne udgøre et årsregnskab.

Tonny

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Nu har jeg så brugt ca. 6 minutter på den linkede video fra SKAT, hvor jeg så kan konstatere følgende:

  • Rubrik 326 - Regnskabsmæssige afskrivninger
  • Rubrik 327 - Regnskabsmæssigt resultat
  • Rubrik 351-355 - Opgørelse af de skattemæssige afskrivninger
  • Herudover skal der tillige anføres skattemæssige korrektioner til det regnskabsmæssige resultat

Dette må vel alt andet lige forudsætte, at der er udarbejdet et årsregnskab efter Årsregnskabslovens bestemmelser - I modsat fald giver de anførte rubrikker næppe nogen mening.

Jeg ved ikke, hvilke saldobalancer du er vant til at modtage fra bogholdere, og fra hvilke bogføringssystemer, men i e-conomic, som jeg bogfører i, har jeg materiale til at udfylde de rubrikker du nævner, så det giver ganske god mening for mig. Det eneste jeg ikke har været ude for at skulle udfylde, er rubrikkerne 351-353 og 355, 358 og 359, men det udelukkende fordi jeg ikke har haft kunder med det behov. Hvis behovet havde været der, havde jeg snildt kunnet aflæse disse data af saldobalancen. De skattemæssige korrektioner, såsom private andele, fremgår også efter en korrekt bogføring. Det eneste punkt jeg vil mene, der er brug for et reelt årsregnskab, er hvis der benyttes virksomhedsskatteordningen.

Når det så er sagt, vil jeg godt sige, at såfremt en kunde har mere end helt almindelig bogføring, med afskrivninger, periodieringer, varelager osv, vil jeg henvise dem til en revisor, f.eks hvis de benytter virksomhedsskatteordningen, har ejendomme, kapitalandele, aktier m.v., da jeg absolut intet begreb har om disse ting, og ville risikere at snyde enten kunden eller skat. Men det synes jeg er et andet scenarie, end vi drøfter her.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

SusanneK.nu:
eg ved ikke, hvilke saldobalancer du er vant til at modtage fra bogholdere, og fra hvilke bogføringssystemer, men i e-conomic, som jeg bogfører i, har jeg materiale til at udfylde de rubrikker du nævner, så det giver ganske god mening for mig.

De saldobalancer som jeg modtager stammer fra stor set alle regnskabsprogrammer incl. economic, hvor alle er kendetegnet som det de er - Nemlig en saldobalance. Iøvrigt economic er så et af de påfaldende programmer, idet der i standardkontoplanen forefindes en konto 1310 "Direkte omkostninger", som ikke er et anerkendt begreb, og som jeg i hvert fald kan konstatere ikke anvendes korrekt, hvilket følgelig også kan være besværligt, da betegnelsen er misvisende.

M.h.t. rubrikkerne 326 og 327, så kunne det være interessant, hvad der skal skrives her, når man kun har et skatteregnskab?

SusanneK.nu:
De skattemæssige korrektioner, såsom private andele, fremgår også efter en korrekt bogføring.

De beløb der anføres i disse rubrikker korrigerer det regnskabsmæssige resultat jvf. rubrik 327, hvorfor der ved anførsel af korrektion af repræsentation, som tillige er medtaget i bogføringen vil give minimum en fejlmeddelelse hos SKAT.

Konklusionen må stadig være, at Årsregnskabslovens bestemmelser er udgangspunktet for årsregnskabet og skatteregnskabet er korrektion af de skattemæssige forhold i relation til årsregnskabet efter regnskabsmæssige principper.

Tonny

Side 3 ud af 4 (35 indlæg)