Hej Amino Jeg er ny på dette forum, håber nogle herinde kan bidrage mig med lidt nyttig viden omkring nedenstående "tvist" med en privatkunde (beløb og datoer er ikke korrekte men tidsintervaal stemmer) -Jeg driver et håndværkerfirma. I december udførte vi et stykke arbejde for omtalte kunde. Forudgående for arbejdet har kunden modtaget skriftligt tilbud, efterfølgende ordrebekræftelse som kunden bekræfter. Arbejdet består af to faser. Første fase er hovedentreprisen efterfølgende udføres fase 2 af en underleverandør (faktureret gennem os). Kunden modtager faktura nr. 1 for første fase på kr. 100.000 til forfald d. 20/1. Vi hører først fra kunden dagen før fakturaens forfald. Her nægter han at betale da han mener der er nogle ting der ikke er som aftalt. Jeg kontakter kunden og vi får løst disse bagateller. 14 dage senere har han endnu ikke betalt og vi sender første rykker. Kunden reagerer igen først dagen før denne forfalder. (imellemtiden har vi sendt faktura nr 2 for anden fase på kr. 35.000 til forfald 19/2) Kunden er stadig vanskelig (uden gyldig grund) Jeg kontakter ham telefonisk og efterfølgende mailkorresponddance, for at undgå at skulle bruge mere tid på sagen indgår vi et komprommis og jeg giver ham et afslag på kr. 5000 for et par mindre ubetydelige misforståelser ifb. første fase (fakt.1) på forudsætning af at han betaler samme dag, kunden indvilligere til dette og betaler det fulde beløb på faktura 1. Jeg sender ham så en kreditnota vedr. fakt.2 på kr. 5000. Vi høre ikke fra kunden før vi sender ham 1. rykker. Her meddeler han at han ikke har betalt da han har fundet et par mindre ridser i en loftplade og venter på vi kommer og udberde dette (han har ikke orientret om dette før). Jeg sender en mand ud og kikke på sagen, ridserne er mikroskopiske men vi vælger at skifte en loftplade for at lukke munden på kunden, han nævner flere små ridser men de er så ubetydelige at vi ikke gør mere ved det. Kunden hører vi igen først fra efter at have sendt 2.rykker og inkassovarsel. Kunden ønsker nu (32. dage efter forfald af faktura nr. 1 og ca. 20 dage efter han har betalt denne) at gøre indsigelse mod fakturaen grundet de små ubetydelige ridser. faktura nr. 2 har han stadig ikke betalt trods denne vedrører en anden del af opgaven end den han vil gøre indsigelse imod. Det skal siges at vi har udført opgaven 100% som lovet. Jeg har hele fasen igennem været flink over for kunden, hvorimod kunden decideret har truet os og været ubehagelig gennem det meste af projektet. Mit indtryk er at han forsøger at trække tiden idet han først reagerer på vores rykkerskrivelser dagen før fristen udløber. Hvordan forholder jeg mig til denne sag. Kan jeg sende kunden til inkasso vedr. fakt. 2 når han efter at have betalt faktura 1. gør indsigelse mod en del af opgaven han allerede har betalt og skriftlig accepteret som udført korrekt? Kan han gøre indsigelse mod en allerede betalt faktura eller er det så ikke en reklamation i stedet? Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig videre med denne
MVH Bent Larsen
|
Som hovedregel er det sådan, at hvis en kunde har betalt hele eller dele af en faktura, så er den accepteret. Det lyder som om kunden generelt er en kværulant.