Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forholdsregler ifb. indsigelse mod faktura

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 23. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ny på dette forum, håber nogle herinde kan bidrage mig med lidt nyttig viden omkring nedenstående "tvist" med en privatkunde

(beløb og datoer er ikke korrekte men tidsintervaal stemmer)

-Jeg driver et håndværkerfirma. I december udførte vi et stykke arbejde for omtalte kunde. Forudgående for arbejdet har kunden modtaget skriftligt tilbud, efterfølgende ordrebekræftelse som kunden bekræfter. Arbejdet består af to faser. Første fase er hovedentreprisen efterfølgende udføres fase 2 af en underleverandør (faktureret gennem os). Kunden modtager faktura nr. 1 for første fase på kr. 100.000 til forfald d. 20/1. Vi hører først fra kunden dagen før fakturaens forfald. Her nægter han at betale da han mener der er nogle ting der ikke er som aftalt. Jeg kontakter kunden og vi får løst disse bagateller. 14 dage senere har han endnu ikke betalt og vi sender første rykker. Kunden reagerer igen først dagen før denne forfalder. (imellemtiden har vi sendt faktura nr 2 for anden fase på kr. 35.000 til forfald 19/2) Kunden er stadig vanskelig (uden gyldig grund) Jeg kontakter ham telefonisk og efterfølgende mailkorresponddance, for at undgå at skulle bruge mere tid på sagen indgår vi et komprommis og jeg giver ham et afslag på kr. 5000 for et par mindre ubetydelige misforståelser ifb. første fase (fakt.1) på forudsætning af at han betaler samme dag, kunden indvilligere til dette og betaler det fulde beløb på faktura 1. Jeg sender ham så en kreditnota vedr. fakt.2 på kr. 5000. Vi høre ikke fra kunden før vi sender ham 1. rykker. Her meddeler han at han ikke har betalt da han har fundet et par mindre ridser i en loftplade og venter på vi kommer og udberde dette (han  har ikke orientret om dette før). Jeg sender en mand ud og kikke på sagen, ridserne er mikroskopiske men vi vælger at skifte en loftplade for at lukke munden på kunden, han nævner flere små ridser men de er så ubetydelige at vi ikke gør mere ved det. Kunden hører vi igen først fra efter at have sendt 2.rykker og inkassovarsel. Kunden ønsker nu (32. dage efter forfald af faktura nr. 1 og ca. 20 dage efter han har betalt denne) at gøre indsigelse mod fakturaen grundet de små ubetydelige ridser. faktura nr. 2 har han stadig ikke betalt trods denne vedrører en anden del af opgaven end den han vil gøre indsigelse imod.

Det skal siges at vi har udført opgaven 100% som lovet. Jeg har hele fasen igennem været flink over for kunden, hvorimod kunden decideret har truet os og været ubehagelig gennem det meste af projektet. Mit indtryk er at han forsøger at trække tiden idet han først reagerer på vores rykkerskrivelser dagen før fristen udløber.

Hvordan forholder jeg mig til denne sag. Kan jeg sende kunden til inkasso vedr. fakt. 2 når han efter at have betalt faktura 1. gør indsigelse mod en del af opgaven han allerede har betalt og skriftlig accepteret som udført korrekt?

Kan han gøre indsigelse mod en allerede betalt faktura eller er det så ikke en reklamation i stedet?

Håber nogle kloge hoveder kan hjælpe mig videre med denne

 

MVH

Bent Larsen

 

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som hovedregel er det sådan, at hvis en kunde har betalt hele eller dele af en faktura, så er den accepteret. Det lyder som om kunden generelt er en kværulant.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Indsigelse mod en betalt faktura er en raklamation og det er kunden der så skal hive dig i retten.

Du kan sende resten til inkasso, men hvis kunden så reagerer med at fremhæve at han HAR protesteret mod arbejdet, så ender sagen før eller siden af ligevel i retten.

Som DU fremlægger det, er kunden en rxx med ører og du har reageret som du kunne og udbedret som du kunne, så jeg synes du skal tage en advokat med det samme, og lade denne afgøre, om den skal til simpel inkasso for at sætte skub i en retssag. HVIS kunden har penge og din forklaring holder i retten, så betaler kunden din advokat. Det skal din advokat gøre klart for kunden, at det der sker nu med sikkerhed vil medføre yderligere omkostninger som alle vil blive belastet kunden - så kunden ser, at det er en skidt sag han er ude i, men belav dig på, at det her tager lidt tid - og når du har smidt den over til advokaten med al dokumentation, så læn dig tilbage og lad ham om resten

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis sagen forløber som beskrevet, så send den til inkasso - Kontakt din advokat (hvis har inkassovirksomhed tilknyttet sin praksis. Husk på, at mange mennesker reagerer, når de modtager en inkassovarsel fra en advokat - og ja, det er to forskellige ting. Reklamationesretten har han jo som bekendt i 2 år efter, men det betyder ikke, at han kan tilbageholde betalingen. Du har en valid fordring - bare få den afsted til din advokat... ;-) Du kan jo i din 3. rykker skrive, at du såfremt den ikke er betalt indenfor 10 dage, sender du fordringen videre til advokat med henblik på retslig inddrivelse. Mon så ikke, han får f*** ud og betaler fordringen. Hvem har lyst til udsigten til Stævning, møde for Fogedretten etc. ? - Med mindre han IKKE kan betale?

/ L. B.H.B.S.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

PS. HUSK RENTER JF. RENTELOVEN ;-)

/ L. B.H.B.S.

Tilmeldt 23. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for de hurtige svar. som i nævner, ja så er kunden uden tvivl en kværulant der benytter sig af alle "huller" til at trækker sagen i langdrag.

I vores mailkorrespondance skriver han blandt andet ting som "jeg har fundet fire skruer i mit blomsterbed, vil du sende en mand ud og afhente dem eller skal jeg sende dem med posten til dig pr. efterkrav"

 

Jeg har fået fyldestgørende svar på mine spørgsmål, tak for hjælpen

 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

bentlarsen:
Her meddeler han at han ikke har betalt da han har fundet et par mindre ridser i en loftplade og venter på vi kommer og udberde dette (han  har ikke orientret om dette før). Jeg sender en mand ud og kikke på sagen, ridserne er mikroskopiske men vi vælger at skifte en loftplade for at lukke munden på kunden, han nævner flere små ridser men de er så ubetydelige at vi ikke gør mere ved det. Kunden hører vi igen først fra efter at have sendt 2.rykker og inkassovarsel. Kunden ønsker nu (32. dage efter forfald af faktura nr. 1 og ca. 20 dage efter han har betalt denne) at gøre indsigelse mod fakturaen grundet de små ubetydelige ridser.

Her laver du første fejl. Du udbedrer noget af fejlen og erkender dermed at der er en fejl. Kunden har ret til at få syn og skøn på sagen. Og der er en god chance for at du kommer til at skifte resten.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

bentlarsen:
I vores mailkorrespondance skriver han blandt andet ting som "jeg har fundet fire skruer i mit blomsterbed, vil du sende en mand ud og afhente dem eller skal jeg sende dem med posten til dig pr. efterkrav"

Her laver du så fejl nummer 2. Hvis du ikke har 100% styr på oprydningen. Kan kunden forlange betaling for selv at skulle udføre dette job. Og det sender et signal om at du ikke har styr på tingene når i skal i retten.

Jeg holder ikke med din kunde. Og det er en af den slags man aldrig ønsker at møde. Men for din egen skyld, tror jeg det vil blive langt billigere for dig at indgå et forlig og se at komme videre.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael:
Jeg holder ikke med din kunde. Og det er en af den slags man aldrig ønsker at møde. Men for din egen skyld, tror jeg det vil blive langt billigere for dig at indgå et forlig og se at komme videre

Jeg synes det er svært at udtale sig om nu - eftersom der kommer flere oplysninger for dagen end fra start af.

Uagtet hvad, så mener jeg stadig ikke, at der skal indgås forlig - da der er en fordring som skal betales - hvis vi tager en ting ad gangen. Altså skal kunden betale fordringen.

Hvis det så viser sig, at der nu er problemer med oprydning etc. jamen så skal de komme og udbedre det - men det betyder altså ikke, at kunden ikke skal betale og bare kan tilbageholde eller fratrække beløb fra fakturaen som han lyster. 

TS skal selvfølgelig sørge for at ALT er som det skal være og han skal være mere end 110 % sikker - da forbrugeren er beskyttet i begge ender og 4 gange mere ;-) Er der ved nye informationer tvivl om, hvorvidt man (TS) har udført ALT efter bogen, så vil jeg måske overveje tanken om forlig - ellers ikke. - Det kommer vel også an på, hvor stor fordringen er?

/ L. B.H.B.S.

Tilmeldt 23. Mar 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

De 4 skruer han nævner at have fundet i blomsterbedet, vil jeg nu selv mene er en bagatel. opgaven har drejet sig om en større renovering på kundens adresse. Det var blot for at give jer et indtryk af hvor små sko kunden går i, han endevender alt hvor han kan se sit snit til at brokke sig.

 

Michael: Korrekt har vi erkendt der var en mindre fejl og udbedret denne hos kunden der herefter var tilfreds. flere dage senere henvender han sig med at han har fundet flere mindre ridser, disse er dog så ubetydelig og umulige at undgå og for den sag skyld se med det blotte øje.

Jeg har ikke umiddelbart lyst til at indgå et forlig da kunden for det første ikke er rimlig og for det andet i forvejen allerede har fået et afslag på grund af små bagateller. restbeløbet drejer sig om ca. 20.000 kr.

I øvrigt har kunden sammen med sin ordrebekræftelse modtaget vores salgs og leveringsbetingelser, der netop tager forbehold for mange af de ting han er i mod, kunden hævder dog at han ikke har modtaget disse btingelser fra os

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)