Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - Kan det virkelig passe?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Sagen er den jeg har opdaget min samarbejdspartner har taget en hel del af koden fra vores virksomhed og brugt det til en anden virksomhed - uden at nævne det.

Dette konfronterer jeg vedkommende med hvor jeg får af vide at vedkommende har ophavsretten til koden og dermed har jeg ikke noget at skulle have sagt.

Er det sandt at det hænger sådan sammen? 

Jeg ville umiddelbart tro at koden var en ejendom virksomheden havde ligesom stole, printere ect. 

Mai

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer vel an på, hvordan jeres kontrakt er. Men som udgangspunkt vil jeg da mene at, hvis koden er lavet til jeres virksomhed, så tilhører den virksomheden. Men som sagt kommer det helt an på, hvordan jeres kontrakt er..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej:-) nej det mener jeg bestemt ikke vedkommende kan tillade sig ! Det vil svare til at stjæle en anden kunstners sang ! Kontakt en advokat, hvis vedkommende ikke er samarbejdsvillig ?

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i jeres samarbejdsaftale?

/ L. B.H.B.S.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mai, du må gerne sende mig en kopi på info@beckogsommer.dk så kigger jeg på den i weekenden eller evt. Spørg advokat Jacob her på amino ;-)

/ L. B.H.B.S.

Fra København
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 56
Fra  Ulstrup & Kjær Trading I/S Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mai.

Ifølge ophavsretsloven paragraf 59:
"Ophavsretten til er edb program, der er frembragte af arbejdstager under udførelsen af dennes arbejde eller efter arbejdsgiverens anvisninger, overgår til arbejdsgiveren"

Altså bliver ophavsretten i virksomheden og ham må ikke tage det med uden dit samtykke.

Det er jeg ret sikker på :-)

Mvh
Mikkel Ulstrup

Fra København
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 56
Fra  Ulstrup & Kjær Trading I/S Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

* et edb-program

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Fedt :-)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mai Smidt:
Sagen er den jeg har opdaget min samarbejdspartner har taget en hel del af koden fra vores virksomhed og brugt det til en anden virksomhed - uden at nævne det.

Med mindre I har en helt klar aftale om at du har retten til alt kode, så er jeg ret sikker på skaberen af koden har ophavsretten til det, du har blot brugsretten.

For at tage et eksempel fik vi på et tidspunkt en forespørgsel om en WordPress multisite løsning, med nogle små variationer, og vi skulle så samtidig skrive under på vi ikke ville udvikle lignende løsninger. Dette afslog vi naturligvis da det ville betyde vi aldrig mere kunne lave en WordPress multisite for en kunde, så længe vi driver webbureau.

Hvis alle udviklere kun måtte lave et bestemt script eller en bestemt funktion en gang, så ville mange have problemer.

Som sagt kommer et an på jeres aftale, men som udgangspunkt så mener jeg at huske at skaberen af koden har ophavsretten, med mindre andet er aftalt.

Husk i øvrigt at man jo ikke kan se om koden, f.eks. noget PHP-kode, er kopieret eller skrevet igen, derfor er disse sager som regel ikke helt ligetil. Du har jo ikke købt den pågældende funktion til eje for tid og evighed, med mindre udvikleren har skrevet under på aldrig at måtte lave noget lignende.

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 09:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres svar :-)

Sagen er koden er direkte kopieret (design funktioner, alting! Vedkommende har selv sagt der er få rettelser men ellers er det identisk). Det er her jeg ser et problem. Jeg forventer ikke han aldrig skal lave disse funktioner igen.
Jeg undre mig blot over om en udvikler har lov til at tage al koden fra et projekt og smide direkte over i et andet.

Er det lovligt er det fint. Jeg ser måske blot et moralsk problem i dette. 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)