Selvfølgelig har en forretningsplan en værdi - alt andet er da nonsens. En forretningsplan behøver ikke være stor og kompliceret, men det er en god idé at lave en udgave, man benytter internt så der er styr på de basale ting. Og så man har en køreplan for sig selv og sin virksomhed.
Jeg vil anbefale dig først og fremmest at få styr på hvilke brands du vil handle med og så gå i dialog med dem om hvorvidt de vil handle med dig og på hvilke vilkår... få et overblik over deres handelsbetingelser, leveringstider osv.
I forbindelse med diskussionen om forretningsplan, så synes jeg faktisk at det er et ok sted at starte med at lave en form for plan. Det behøver ikke nødvendigvis være den store forkromede plan med nøjagtige budgetter osv. Men øvelsen med at lave noget research på din målgruppe, hvad det koster at få lavet en webshop, hvilke muligheder der er, hvilke leverandører der er på området osv. tror jeg er givet godt ud. At der så er en masse du overser og ikke kan forudse i den plan er ikke så vigtigt - og du skal ikke holde dig strengt til hvad du planlægger. Men du har en køreplan du kan gå tilbage til og bruge, når du mister overblikket.
Jeg kan godt lidt forstå jer - det er så pokkers fint et ord - men helt uden, løber mange mod muren. Det er jo lidt det flere skriver - start med at finde leverandører - find en hjemmeside/køb en - det behøver ikke være så forkromet, men ofte bruger man sin tid på de helt forkerte ting i en opstart, istedet for at få listet alt det man vil (forretningsplan eller to-do list eller hvad I vil)
Jeg taler ikke om de plan for år 1 eller 2 men for fra nu til opstart - sat i system
Det kan sikkert gøres på mange måder.
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg kunne aldrig drømme om at starte virksomhed uden at lave en forretningsplan. For mig er det et værktøj til at tænke hele konceptet igennem, definere hvad jeg vil, mine konkurrencefordele, hvem er kunderne, hvordan vil jeg nå dem, hvem er konkurrenterne, hvordan differentierer jeg mig, hvad er de vigtigste milestones, hvilke udgifter får jeg, hvordan skal jeg prissætte, hvornår når jeg break-even, hvordan ekspanderer jeg, hvordan udnytter jeg den kapital jeg har bedst etc.
Min forretningsplan sikrer at kursen er 100% klar, og at der ingen slinger er i valsen når der begynder at ske noget.
Jeg kigger sjældent på forretningsplanen når først den er skrevet. Det er processen at skrive den der giver noget. Den proces svarer for mig til at køre på motorvejen helt fra start, istedet for at tage de små veje, hvor fristen format tage en afstikker er stor.
Jeg kigger sjældent på forretningsplanen når først den er skrevet. Det er processen at skrive den der giver noget. Den proces svarer for mig til at køre på motorvejen helt fra start, istedet for at tage de små veje, hvor fristen format tage en afstikker er stor.
Dertil kan kun siges - du er en klog mand - Men vi må erkende, at mange finder det for tungt.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Fedt at se at jeg ikke er den eneste der tænker sådan! Forretningsplan bør komme i 2. række i det her tilfælde. Til det er trådstarter alt for grøn endnu.
For grøn??? Det er nok meget sundt lige at stoppe op engang og spørge hvor skal vi hen do? Hvis man stom trådstarter står med en bank som har sagt ja og stiller så banalt spørgsmål som trådstarter - så har man altså godt af at tænke sig om inden hun smider penge ud til højre og venstre på shop, seo, lager mv.