Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken forsikring dækker?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken forsikring dækker, hvis man får stjålet nogle ting fra sit hjem? Og dækker den op til 100 %, dvs. hvis man får stjålet for 20-30.000 kr., så får man 20-30.000 kr. i erstatning?

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal dækkes af din indboforsikring. Hvor meget der dækkes afhænger af om du har tegnet den rigtige forsikring. Du skal sikre dig at du tegner en forsikring med den rette forsikringssum, som er værdien af ALT dit indbo. Hvis den er korrekt, så dækker forsikring fuldt ud minus en evt. selvrisiko. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

Din indboforsikring. Hos nogle selskaber hedder den også familieforsikring, basisforsikring mm.

Som udgangspunkt får du den erstatning som dine ting er værd. Dvs. at hvis du betalte 30.000 i 1980 for et 21" farvefjernsyn, så får du naturligvis ikke 30.000 kroner.

Hovedreglen er at din forsikring skal stille dig i samme situation som før dit uheld. Du må ikke stilles værre og sådan set heller ikke bedre.

De kan vælge at udbetale en kontant erstatning med et rimeligt værditab, eller de kan købe et tilsvarende produkt. Typisk har de også ret til at købe et brugt produkt, hvis en genstand har nået en hvis alder. Dette kan svinge afhængigt af hvilket produkt der er tale om, men alt dette står præcist beskrevet i dine forsikringsbetingelser.

Flere spørgsmål så fyr løs.

Hilsen en tidl. assurandør. Smile

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis ens forsikringssum er up to date, vil det så sige, at man dækkes fuldt ud minus en evt. selvrisiko? Hvis man fx får stjålet sin Fender-guitar til 20-30.000 kr., som man købte som ny, dækker de så hele denne værdi (minus eventuel selvrisiko), hvis den var en del af forsikringssummen, da den blev stjålet?

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvordan man beviser overfor dem, at tingen er blevet stjålet.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis tingene er blevet stjålet fra dit hus, skal der optages politirapport, før forsikringen går ind og dækker noget.

Er det dyre elektroniske ting der er blevet stjålet, kræver det ligeledes at du enten har faktura/kvittering for det, eller serienummeret på det, så de kan se præcis hvilken enhed det er (så man ikke bare siger man har haft en HP computer til 20.000kr, hvor man istedet havde en 15 år gammel pc.

Sidst jeg fik stjålet noget (i byen) fik jeg at vide af mit selskab dengang (GF) at hvis tingene havde en nuværdi på over 1000kr, så skulle der optages politirapport.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 2 person

De dækker den naturligvis, men du får ikke bare en kontant udbetaling svarende til nyprisen. Du får enten en kontant udbetaling som svarer til hvad det vil koste at købe et tilsvarende produkt i dag, eller også køber forsikringsselskabet selv produktet til dig. Det er op til dem om du får et nyt produkt eller kontant erstatning, men typisk er de dog til at snakke med. Dette kan også variere lidt alt efter dine betingelser.

Mht. at bevise at din ting er stjålet, så behøver du som sådan ikke kunne bevise det. Det er strafbart med fængsel at lyve om den slags, så man formoder naturligvis at folk fortæller sandheden. I tilfælde af indbrud skal du dog anmelde det til politiet også, det er et krav som selskaberne altid har.

Jeg kan i øvrigt atter kun henvise til dine forsikringsbetingelser, det er det eneste som kan fortælle dig 100% hvordan du er dækket. Der kan være masser af forbehold, fx ingen erstatning fra kælderrum, så ingen herinde kan fortælle dig med sikkerhed om du får dækket din guitar.

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Hvad koster en sådan politirapport? Og hvad skal der stå i den?

Tilmeldt 28. Feb 13
Indlæg ialt: 281
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ingen interesse i at lyve. Men en Fender-guitar taber jo ikke værdi. En kvalitetsguitar er noget af det eneste, der ikke taber værdi.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ringer til politiet og fortæller at du har haft indbrud. Så udarbejder de en politirapport som du kan få udleveret, og denne skal medsendes når du anmelder det til forsikringsselskabet.

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)