Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg i Sverige - skal vi momsregistreres mm. "deroppe" ?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg er lidt i tvivl, og håber der er nogen der kan hjælpe!

Vi sælger via webshop til Svenske privat kunder. Vi kan ganske nemt gøre dette da de er med i EU, så der er jo ingen told etc. etc.

Men spørgsmålet er; Skal vi momsregistreres ?

Er pt. i gang med at udvide til Norge. Her skal vi momsregistreres og alt mulig, da det er uden for EU, så alting skal igennem tolden osv. Men er det også tilfældet for Sverige ? Har læst nogle steder at der nævnes nogle beløbsgrænser for hvornår man skal momsregistreres i det pågældende land ?

Vi har jo åbne grænser ifbm. EU, varernes frie bevægelighed osv. osv. Så ville da mene vi kunne sende alt det vi vil over grænsen via vores Danske firma - men kan jo tage fejl ?

Hvis vi rent faktisk skal registreres deroppe, er der så nogen der har et godt råd til hvad man gør ? Vi har hverken tid eller overblik til at håndtere det Svenske Skattevæsen (det kræver sgu næsten en doktorgrad at holde trit med SKAT herhjemme, så tør ikke forestille mig hvordan det vil være at navigere alene i et fremmed lands skattesystem). Så ville meget gerne have nogen der stod for den del.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt skal i bare registreres med dansk (sorry - skrev for hurtigt  svensk og vil ikke bare rette hvis nogen så undrer sig dobbelt) moms til sverige hvis i sælger for over hvad der svarer til ca 280.000 dkk (nok i virkeligheden en euro grænse som så kunne være hvad der svarer til ca 40.000 euro for hvert EU land) - ,men det kan i jo læse ind på hvis I ligger deroppe

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

John har ret.

Grænsen er oppe omkring 300.000 kroner på et år. Omsætter I over det til svenske kunder, så skal i registreres hos Skatteverket.

De kræver også et certifikat fra Skat (i Danmark) på, at I ikke skylder penge til det offentlige.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:
Er pt. i gang med at udvide til Norge. Her skal vi momsregistreres og alt mulig, da det er uden for EU

Der er da ingen grund til at moms registrere dig i Norge. Du kan uden problem sælge til dine Norske kunder uden dansk moms, Kunderne står så selv for at betale Told og Norsk moms. 

Ravn

Fra Søborg
Tilmeldt 22. Nov 10
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Der er da ingen grund til at moms registrere dig i Norge. Du kan uden problem sælge til dine Norske kunder uden dansk moms, Kunderne står så selv for at betale Told og Norsk moms. 

Ravn

Det er vist en langt mere langsommelig proces, end hvis man registreres som selskab => længere leveringstid.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene.

Mht. Norge er vi nød til at være lokale og sælge med moms mm. af konkurrencemæssige årsager.

Cookie --> Hvad mener du med " dansk moms til sverige " ... ? Sådan som jeg forstår svarene her, skal vi registreres med Svensk Moms hos det Svenske skattevæsen hvis vi er over en vis omsætningsgrænse ?

Jeg ville ikke ane hvor jeg skulle starte ifht. at registrere sådan noget hos det Svenske Skattevæsen. Nogen som har en idé til hvem man kan få til at håndtere sådan noget ? Der skal jo vel så også laves momsindberetninger mm. ? Herhjemme er det jo nemt online osv - men har ingen idé om hvordan det fungerer i Sverige.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth R.J.:
Cookie --> Hvad mener du med " dansk moms til sverige " ... ? Sådan som jeg forstår svarene her, skal vi registreres med Svensk Moms hos det Svenske skattevæsen hvis vi er over en vis omsætningsgrænse
ja vist - byttede om på ordene Sad- ved over grænsen skal i registreres for svensk moms ved salg i sverige og ja så skal I jo håndtere det. Ingen tvivl om det fungerer på næsten samme måde i sverige som DK, enten nogen her ved det eller google via sverige

nogen i denne stil: http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/redovisabetalamoms.4.7459477810df5bccdd480006935.html 

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Okay - så giver det bedre mening :) Tak for forklaringen.

Er selvfølgelig godt med på det nok ikke er mere besværligt end i DK, og når det først er oppe og køre er det formentlig helt ligetil. Men aner sgu ikke hvor jeg skal starte rent lavpraktisk. Går det helt galt, må jeg jo finde en Svensk Revisor jeg kan hyre :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :

noget af det første må være at have forskellige salgs konti så du helt som du har med dansk momssats har med svensk moms sats og en kopiering af moms delen i status så du har en dansk afdeling der giver dig din afregning til DK og en svensk der giver den til Sverige, Jeg kan dog se at i Summasumarum kan jeg i momsspec vælge afdeling, og kun få momsen der tilhører f.eks. pre-production eller production eller post production og det kunne måske bruges så man kun havde en momsgruppe i status. Jeg tror dog jeg ville indrette en svensk moms nede i status også

Selve indberetningen tror jeg er let når bare regnskabet giver dig tallet - jeg ville tro der er instruktions videoer hos skattevärket helt som i Danmark

Få din revisor til lige at hjælpe med regnskabsopsætningen evt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Troels:
Det er vist en langt mere langsommelig proces, end hvis man registreres som selskab => længere leveringstid.

Sikke da nogen sluder, for med din løsning skal du både til at lave lave norsk momsregnskab og betale norsk SKAT - det kan man da kun kalde en krævende og besværlig løsning! 

Ravn

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)