Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afvikling af virksomhed, stor gæld, husejer og alenemor...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg afviklede min virksomhed den 15/12- 2013 efter 8 år. Jeg havde 4 butikker, da jeg blev ramt af krisen for et år sidenSad

Jeg tænker at jeg skal i en helt anden retning og tage en uddannelse. Så jeg overvejer at sælge mit hus...Efter hus salg vil jeg nok ca. have en gæld på 200000.- Men vil rigtig gerne beholde huset, så tænker på, om jeg kan/må leje det ud? Og så vil jeg leje en lejlighed til min datter og mig. Hvis jeg lejer det ud, kan jeg så få dobbelt SU og boligsikring? Er der nogen som ved det, eller ved hvor jeg kan finde ud af det?

Har prøvet at spørge kommunen, men de vidste det ikke...

Som det er nu og jeg beholder huset, så skylder jeg kreditforening 525000.- Banken 400000.- Skat 150000.- Min mor 35000.-

Det eneste jeg kan afdrage på pt. er kreditforeningen, og kan mærke at det stresser mig meget at have banken til at ånde mig i nakken, og have den gæld hængendeSad

Gode råd modtages med kys håndSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De råd du kan få her kan være OK MEN .- jeg tror slet ikke den kan løses via Amino. Du skal ha en advokat/revisor på direkte. Du skylder over en mio og af dem er skat de 150.000 kr - og de er hårde i indkrævningen. Jeg forstår ikke helt hvordan afviklingen foregik? Du skiver 15/12-2013 men må nok mene samme dag 2012.

Hvordan afviklede? Har virksomheden betalt en hver sig eller hvor meget af gælden kommer fra lukningen af virksomheden og hvor meget lå uden for - det kan ha lidt opklarende effekt at vide?

Dine spørgsmål om dobbelt SU og boligsikring, vil kræve meget mere indgående viden om hele situationen - er der mulighed for gældssanering - og meget andet, og du vil opleve, at hvis kreditforeningen er det eneste du kan afdrage nu, ja så vil de andre - banken, og SKAT IKKE MINDST være efter dig om helt kort tid. Derfor:

Reager nu ved at få fat i en advokat eller revisor med viden i dette område - om ikke andet - så Advokatvagten. - start evt men at få en sagsbehandler i kommunen, men en sådan vil ikke kunne guide dig hele vejen godt nok - Du har ikke penge til en sådan måske, men har du noget som helst du råder over, og finder du den rette, så vil det være de bedste penge du kan komme af med,

Lad være med at låne mere af din mor uden at gøre hende klart, at hun har meget stor risiko for at tabe pengene. At miste penge er en sag, men man skal ikke miste familie af samme grund

Man kan ikke klippe håret af en skaldet - HAR du ikke penge skal det offentlige give dig et sted at bo og er din datter under xx år (ved ikke vil tro 18) så skal der være plads til hende og til dine basale udgifter i de penge du får til overs. Du kan være personlig konkurs og skal gå den vej, men det vil kræve meget mere at vide det, og som sagt - vi lever i et velfærdssamfund - man kan ikke klippe håret af en skaldet - uddannelse er noget det offentlige ser positivt på, så se at kom videre med lidt ekstern hjælp. 

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Jeg mente selvfølgelig 2012Smile

Min virksomhed var på forpagterbasis og min gæld derfra er de 200000.- til banken og de 150000.- til SKAT.

Jeg har ikke råd til advokat, men må da hellere få mig en sagsbehandler og få fat i advokatvagten...

Min bank holder mig heldigvis ovenvande, de har jo penge i klemme, og jeg troede SKAT kun ville gøre udlæg i mit hus, hvis ikke jeg kan betale? Sådan har jeg forstået det...Altså når man har afviklet virksomheden...OG ikke kan betale...

Der er mange ting at tage fat i stadig...Sad

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så er verden da heller ikke mere kompliceret. Med en nettogæld på ca. 200.000 kr. kommer hverken gældssanering eller konkurs på tale. Ligesom udgift til både revisor og advokat næppe kan betale sig her.

Problemstillingen er skåret ind til benet jo egentlig ganske banalt. Er der råd til at beholde huset og samtidigt læse? Hænger økonomien sammen eller er det mest fornuftige at finde et job fremfor at begynde at læse?

Det er kommunen som administrer reglerne om boligsikring. Naturligvis kan de reglerne. Opgaven er at finde den rigtige medarbejder .
Omkring SU kan du forvente at en lejeindtægt vil indgå i beregningen af din SU. Effekten afhænger af lejens størrelse. Her kan du få hjælp af SU til at lave en konkret beregning.

Få nogle tal på bordet, som du kan lege med og se om det er realistisk at leve med de forudsætninger.

Ud fra dine tal tyder det på en hvis friværdi i din lejlighed. En løsning kunne være at få indfriet SKAT til en begyndelse, da de nok vil være de tungeste at danse med. Deres regler for opkrævning er meget firkantet, hvorimod gæld til bank bedre kan forhandles.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Med en nettogæld på ca. 200.000 kr. kommer hverken gældssanering eller konkurs på tale. Ligesom udgift til både revisor og advokat næppe kan betale sig her.

du kan sagtens ha ret - men jeg synes ikke det er så helt klart- trådstarter skriver: 

så skylder jeg kreditforening 525000.- Banken 400000.- Skat 150000.- Min mor 35000.-

Det får jeg til mere end 200.000 men det afhænger helt af husets pris og selv om det var 1.3 Mio er gædssenring sikker ikke helt aktuelt - og personlig konkurs i forbindelse med lukningen af virksomheden ville jeg ikke turde sige noget skråsikkert om

Hvis vores trådstarteres fremtid men en hjemmeboende datter (kender ikke alder) er en indtægt på efter skat fra dagpenge eller kontanthjælp på at for lidt til at dække gælden, så er indfrielse af skat til en begyndelse nok slet ikke muligt - og så er banken nok ikke venligt stillet derfra

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@Cookie,

Læser vi samme tråd? Trådstarter oplyser selv at forventet gæld efter hussalg er 200.000 kr.

Tilmeldt 19. Sep 10
Indlæg ialt: 78
Fra  Mester.dk Skrevet kl. 07:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis gælden efter salg af hus er 200000 vil det nok primært være bank og mor der har penge tilgode. Mor kan nok overtales, banken ved jeg ikke.

Jeg tvivler på at skat vil nøjes med udlæg i hus, mener kun det er ved restancer som for eks ejendoms skat de gør udlæg i hus.  Ellers er det helt andre boller på suppen og udlæg i aktive vil kun være i let omsættelige og forventet omsatte aktiver.  De vil ihvertfald meget snart komme på banen og det er en af de kreditorer man skal holde sig på allerbedste fod med.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 229
Fra  B & S Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Læser vi samme tråd? Trådstarter oplyser selv at forventet gæld efter hussalg er 200.000 kr.

Dét gør I, men tillægger forskellige elementer betydning?

Ja, TS har en forventet gæld på 200 K efter hussalg. Problemet er bare, om huset kan sælges til den forventet salgspris, om Banken vil vente med at se pengene. Hvis ja, så har hun derefter en gæld på 200 K.

TS skriver videre, at hun gerne vil beholde huset, leje det ud og gå på SU så har hun en gæld på  1.110.000 kr. (525 K + 400 K + 35 K + 150 K= 1.110.000 kr)

SU satsen er pt. 5.753 kr. (70 klip + 12)  som MAX.

enlig forsørger till. 5.753 kr.

Skatten fratrækkes af 11.506 kr.

Studielån: 2.943 kr.

Supp. lån til enlig forsørger: 1.473 kr. - skattefrit - men skal tilbagebetales.

 Du må tjene nogle 40 K + x antal K pr. barn ved siden af inden de modregner det i din SU. 

Boligstøtte: Du kan udregne din boligstøtte på borger.dk - vær opm. på at du får fuld boligsikring til en lejebolig således: 65 m2 (for dig) + 20 m2 pr. barn Der udover må huslejen ikke overstige en vis % af din indtægt - men få fat i din sagsbehandler ved kommunen - Alle har en - det er bare ikke alle som ved det eller bruger sin.

Jeg er enlig mor og har været det i mange år. Jeg slæbte mig selv gennem uddannelser, arbejde og med to børn. Det er ikke en fest hverken at få tid til ungerne, job, studie - da økonomien ikke levner plads til meget sjov på en SU  uden en gæld (hvilket er som det skal været). Jeg kan ikke se, hvordan du skal kunne betale både kreditforeningen og banken - med mindre de er villige til at nedsætte din ydelse, så du kun betaler af på dine renterbankgælden, mens du læser og samtidig betale boligudgifter, fasteomkostninger, mad m.m. - men det ved du selv bedst.

Tror du ikke, at banken vil kræve huset solgt?

Jeg synes, at du skal finde en gratis gældsrådgiver og kontakte din sagsbehandler hos kommunen som kan hjælpe dig videre. (eftersom du afviklede din virksomhed i december - er du vel ikke mere at betragte som selvstændig ?)

MVH

Lene

/ L. B.H.B.S.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cleopatra

Du befinder dig i kviksand og vil ikke kunne få nogen økonomisk ender til at mødes før du

træffer den eneste mulige og nødvendige beslutning; sælg huset.

Hvis dit hjerte hænger ved huset, så sælg det på reelle markedsvilkår til en der kan købe det og

sørg for at få en lejlighed i huset - på reelle markedsvilkår. 

Tilmeldt 15. Mar 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle indlæggene!

Ja, jeg føler meget at jeg befinder mig i kviksand lige nu. Jeg er også kommet frem til at huset skal sælges, heldigvis gjorde jeg en god handel da jeg købte det...Men har et stuegulv med råd, som skal laves inden jeg kan sælgeSad Det har jeg af gode grunde ikke råd til...

Jeg startede som daglig leder i en butik den 1/3 (efter at have lagt med hjernerystelse i over en måned). Så tænkte at alt var ok, og kunne komme videre. Men måtte bede om opsigelse igår, da jeg kan mærke at jeg er så tæt på at knække (det har været et meget hårdt år...Ikke kun økonomisk).

Jeg tror at det er eftervirkninger efter den langvarige stress jeg har været/ er under der viser sig nu, har slet ikke haft tid til at sunde mig efter afviklingen af virksomheden...

Så nu regner jeg med at blive sygemeldt, så jeg kan komme til hægterne og passe på mig selv. MEN det var godt nok en angstfyldt beslutning, men jeg ved at det er den rigtige beslutning. 

Sååå jeg må igang med skovlen, når bliver lidt varmere, få lavet det gulv på billigste vis. Derefter få sat huset til salg...Må håbe at bank stadig bakker lidt op. Min bankrådgiver er erhvervskundechef og hun lavede en fejl, da hun lånte mig penge til huset. Derfor kæmper hun også, for at det ikke skal ryge...Det vil jo sætte hende i dårligt lys...Det lyder til at det er værre med SKAT? 

Samtidig skylder firmaet jeg havde samarbejde med mig ca. 30000.- og fordi jeg ikke vil godkende, at de vil have det skal ende i et rundt 0.- beholder de mine bankgarantier på 75000.- Dem betaler jeg renter på stadig og banken ser jo også det som gæld...

Ja, der er mange ting...

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)