Hvordan forholder jeg mig mht. Returret på online produkter som ebøger og online kurser. Jeg er ved at skrive betingelser og vilkår til min nye shop, der bl.a. Sælger ebøger. Kan jeg skrive at man fraskriver sig returretten når ebogen er downloadet. Må jeg det?
Der er ingen returret på produkter solgt online, hvor produktet er en service, ydelse eller f.eks e-bog. Så snart kunden modtager bogen, så frafalder returretten, hvilket du også kan læse på samtlige af dine konkurrenters hjemmeside...
Selvom du har ret til at undlade at give dine kunder returret, kan det nu stadig vise sig, at være en god idé at give dine kunder retur-/fortrydelsesret.
Du kan stikke ud fra mængden. "Du er i gode hænder, for du får ikke returret hos vores konkurrenter. Det gør du hos os."
Din konverteringsrate går i hvert fald ikke ned på at tilbyde returret. Den går sandsynligvis op.
Det er begrænset hvor mange penge det koster dig at refundere pengene til kunden. Det koster dig tiden med selve tilbagebetalingen og gebyret til din betalingsindløser.
En returneret ebog fylder ikke op på lageret eller er svær at komme af med igen.
Hvis du vælger at give returret, kan du tilbyde folk at få et tilgodebevis, de kan bruge i din shop, i stedet for pengene tilbage. På den måde har du givet dine kunder god service med mere end hvad de er berettiget til og du får stadig lov til at beholde deres penge.
Du vil få en højere kundetilfredshed og et bedre omdømme på f.eks. TrustPilot.
Så der er gode grunde til i hvert fald at overveje, at give dine kunder returret.
e-bogen bliver jo ikke returneret. Den bliver læst og hvis modtageren så ikke syntes om indholdet, skal de så have ret til at få pengene retur?
Vi snakker tilfredshedsgaranti her. Rigtigt mange benytter sig aldrig af tilfredshedsgaranti, men nogen gør - også selv om de var tilfredse.
Man skal passe på, men det kunne måske være smart at prøve af og se hvor mange der rent faktisk benyttede den og så selvfølgelig begrænse tiden til 24 timer eller andet, så man ikke kan nå at læse alt, men straks man finder ud af, at det alligevel ikke var interessant, så kunne de få pengene igen og købe anden bog?
Jeg ville nok i dit tilfælde vælge: 24 timers tilfredshedsgaranti og hvis den claimes, så giv en voucher på et andet tilsvarende produkt rent prismæssigt, så deres penge ikke er tabt.
Tak for nogle fantastiske gode svar. Jeg havde luret konkurrenterne af, men jeg ville lige være sikker på at det var ok. Den med tilfredshedsgarantien er jo fantastisk.