Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løsningsorienteret hustru søger gode råd, da mand er ved at gå konkurs

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoer

Til trods for jeg er helt grøn i dette forum, må jeg tilstå, jeg i længere tid har fulgt de mange gode svar, I giver vedr. iværksætteri og iværksættere i vanskeligheder. "Hvorfor", tænker du måske, men jeg har så mange gode ideer (synes jeg i hvert fald selv) til iværksætteri, så derfor har jeg "ligget på lur" her på portalen.

MEN jeg er ikke kommet i uføre, det er min mand, som har modtaget en begæring om konkurs og skal derfor i skifteretten om 2 uger. Da vi er gift og har en fælles ejendom, kan jeg jo ikke undgå at blive berørt af en forestående konkurs.

Jeg har ikke været en del af enkeltmandsvirksomheden og har ikke haft indsigt i virksomhedens økonomistruktur. Jeg må dog tilstå, jeg har opfordret min mand til at vende tilbage til sit oprindelig fag for at få en fast indtjening, da han stort set ikke har bidraget med noget herhjemme det sidste halve år.

Med fare for at virke illoyal over for min ægtefælle er det dog min holdning, at man i skal være proaktiv, når man ikke kan betale. Han er desværre gået i den modsatte grøft og lukker øjnene for de mange rudekuverter. Jeg synes jo, der skal laves nogle realistiske aftaler med kreditorerne, så de kan få deres penge igen. Min mand siger han skylder kr. 800.000. Desuden har han foreslået, at vi skal lade os skille, selv om vi elsker hinanden. Jeg har svaret, at jeg står ham bi, og at vi skal søge løsningerne i fællesskab, men jeg vil beholde mit hus. Dog vil jeg gerne være med til at acceptere et stramt budget, så gælden kan blive betalt ud, og vi atter kan være en familie (med 1 barn) uden økonomiske mavesår og flere søvnløse nætter.

Mit spørgsmål til jer er så:
hvordan kan vi få lov til at beholde vores hus (vurdering lyder på 2,5 mio. men der er ingen friværdi, da nogle af hans kreditorer har gjort udlæg), når/hvis min mand går konkurs.

Selvom jeg har en årlig indtægt på næsten kr. 500.000, tvivler jeg, banken vil lade lånet overgå til mig, så jeg står som eneejer af huset. Men ceteris paribus vil banken være mere sikret på denne måde, da kreditorerne ikke ville kunne sætte huset på tvang i forbindelse med hans konkurs. (Men det er jo min (risiko)vurdering). Desuden forventer jeg, min indtægt vil stige fremover, men vil banken mon tage dette med i deres overvejelser?

Jeg vil prøve at skrabe nogle penge sammen, så min mand kan få en advokat, der kan hjælpe med at få styr på denne triste situation. Forslag modtages derfor med kyshånd.

Jeg beklager, jeg fik brugt alt for mange ord, det må uden tvivl være mit kvindegen. Til de af jer, som endnu læser med: TAK for jeres interesse.

God søndag og gode hilsner
Vicsan

Fra Brenderup
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Broderi & Design Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Vicsan

På hjemmesiden startvaekst faldt jeg over nedenstående. Firmaet hedder Early Warning som hjælper virksomheder i krise. Du kan finde information, læse artikler og snakke med en af deres konsulenter.

http://www.startvaekst.dk/earlywarning.dk

Håber dette kan være en hjælp i den rigtige retning

Med venlig hilsen

Anne Schwalbe

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anne

Tusind tak for dit svar. Jeg vil bestemt kontakte Early Warning, men er dog også klar over, at min mands situation kræver akut handling, hvilket Early Warning måske ikke kan tilbyde. Dog skader det jo ikke at rette henvendelse.

Bedste hilsner
Vicsan
Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville få en advokat med ind over hurtigst muligt ..tror det i sidste ende vil koste jer meget mere at vente 

Tilmeldt 9. Mar 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jonas33, tak for dit svar, og det vil jeg også. Kan du evt. Anbefale en?

Hilsner
Vicsan

Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Early Warning er et bud, men du er meget, meget sent ude. Din allerførste gernings skal være at blive helt klar over, hvordan du kan udsætte turen i retten. Hvem er det, der kar stævnet ham? Har han en lang række af kreditorer eller kun ganske få? Har han haft en dialog med sine kreditorer?

Du skal bruge tid for at få undersøgt og eventuelt handlet diverse løsninger af. Hvis først din mand har været i retten og er erklæret konkurs er toget kørt. Hermed ikke sagt, at en konkurs og efterfølgende gældssanering ikke kan være den bedste løsning - det kan det godt - men jeg forstår dig sådan at der er en del overvejelser I ikke har gjort jer.

Hvis han går konkurs ryger du formentlig med i købet uanset alle dine gode intentioner - og huset ryger formentlig også. I hæfter solidarisk for huset. Og så skal du forberede dig på, at der ikke er noget der hedder fair play eller sund fornuft fra kerditorernes side. Det gliver grimt - rigtig grimt og ubehageligt. I bliver rippet for alt, og er heldige hvis i den pågældende dag har en liter mælk i køleskabet og et buskort. Jeres aktiver vil blive klattet væk - og alle omkostninger skal I betale.

Du skal bruge tid til at vurdere om en konkurs er den rigtige løsning. Hvordan får du det ?

Hvor i DK bor I?

M.v.h.

Kim K.

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Uden at vide det 100% kunne jeg ikke forestille mig at det skulle være muligt, at du overtog huset da der er lavet udlæg i det.

Uanset, så er I jo gift og hæfter solidarisk, da hans gæld også er din gæld.

Men når det er sagt så ville det jo ikke give mening at sætte er hus på tvang, hvor der ingen friværdi er og så længe I betaler terminerne tror jeg at I er sikre der.

Det bedste for jer ville helt sikkert være at få fat i en advokat og så vil han tage fat i kreditorerne.
Forhåbentligt vil de godtage en afdragsordning mod at sætte renterne i bero.

Husk at kreditorerne også er mennesker så vær ærlig omkring jeres situation og så hurtigt som muligt.

Håber det bedste for jer.


Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Viscan

Selvom i er gift hæfter du ikke for hans gæld medmindre du har skrevet under på noget. Da det er en enkeltmandsvirksomhed er låntagningen stort set den samme som hvis din mand havde købt en dyr motorcykel eller lign.

Hvis du og din mand ellers har haft ligestillede forhold tidligere - og derfor begge bidraget til husets betaling- så tilhører halvdelen af huset dig såfremt det skulle komme til en tvist omkring dette. Hvis du derfor ikke har underskrevet nogen form for pant i huset hos din mands kreditorer, - så vil en tvangsauktion næppe komme på tale som dagens boligmarked ser ud.

Det vigtigste er dog, at din mand tager beslutningen om at lukke sin virksomhed. Det betyder at alt der kan sælges, - skal sælges. Det gælder for så vidt også den bil din mand har kørt på arbejde i, - den bærbare computer og alt hvad der nu bliver "overflødigt" når han nu ikke længere skal passe forretningen. Pengene skal bruges til en revisor der kan dokumentere at forretningen vitterligt er ophørt, -det får din mand brug for både når det kommer til hans arbejdsløshedssituation og i forbindelse med skattevæsenet hvor noget af underskuddet jo kan overføres til din selvangivelse.

Der vil jo være masser af advokater på din mands kreditorers side og disse advokater vil jo -  trods at de repræsenterer jeres modpart - ikke kunne agere uden for retsmæssige krav, så den rådgivning i skal søge efter skal nok mere handle om hvad der skal ske efterfølgende. Hvis din mand står til at kunne få arbejde relativt hurtigt, kunne en såkaldt akkord komme på tale. Her får kreditorerne ikke alle deres penge tilbage, men til gengæld en aftale med jer om en fornuftig afvikling så at der spares en masse omkostninger på retsforfølgelse og sagsbehandling. Udgifter som kreditorerne jo i første omgang selv skal betale. 

Så i må tage snakken om jeres fremtidige liv først, - og så starte arbejdet helt konkret når det kommer til "afviklingen". Lige fra det lavpraktiske med annoncer i den blå avis og at få samling på alle papirer i ordnede ringbind - til så at kontakte revisoren og så iøvrigt bruge så meget tid på hjæp til selvhjælp som overhovedet muligt.

Held og lykke med det hele.

MIchael 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld fik lige overset det med at han allerede er begæret konkurs. :-(

Ring til en advokat i morgen!!

Tilmeldt 26. Sep 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommentar til Michael:

 

Hvis de ejer huset i lige sameje hæfter de solidarisk på gælden. Og som jeg forstår det er der taget pant i huset ved et ejerpantebrev. Så selvom konen ikke har skervet under på gældendokumentet i banken hæfter hun for det aktiv gælden har sikkerhed i. 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)