Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra familievirksomhed til privat andelsbolighandel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har fulgt forsigtigt med fra sidelinjen et stykke tid og håber vil hjælpe med at belyse et emne for mig.

Min farfar har solgt en række ejendomme og tjent, hvad han skulle på det. Problemet er at han har oprettet et selskab, grundene hertil er jeg ikke helt bekendt med. Direktør i selskabet er min far og spørgsmålet er nu om dette selskab må låne mig penge til køb af en andelslejlighed. Jeg er ikke stolt af at skulle låne 7-800.000 i banken til en rente, der kan gøre som den vil. Derfor tænkte vi, at der kunne laves en aftale om f.eks. 20 år/ 2-3 pct i rente fast, men spørgsmålet er så om dette er lovligt?

Det skal siges at jeg ingen uddannelse/erfaring har med selskaber samt boligkøb, så enhver form for hjælp og belysning af emnet er varmt velkommen.

Mvh 

Lasse

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså, din far må i hvert fald ikke tage et lån i firmaet, for at hjælpe dig.

Men om et aps som sådan må fungere som udlåns-institution? Tja. Kan firmaets revisor ikke svare på det?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Snup et famillie lån, og afdrag det med 67.500 om året, i arveforskud

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu nævnte Lasse jo ikke, at han forventede, at hans far (privat) ville finansiere hans huskøb Smile

Han vil låne pengene til en rimelig rente.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

lassees:

Hej Alle,

Jeg har fulgt forsigtigt med fra sidelinjen et stykke tid og håber vil hjælpe med at belyse et emne for mig.

Min farfar har solgt en række ejendomme og tjent, hvad han skulle på det. Problemet er at han har oprettet et selskab, grundene hertil er jeg ikke helt bekendt med. Direktør i selskabet er min far og spørgsmålet er nu om dette selskab må låne mig penge til køb af en andelslejlighed. Jeg er ikke stolt af at skulle låne 7-800.000 i banken til en rente, der kan gøre som den vil. Derfor tænkte vi, at der kunne laves en aftale om f.eks. 20 år/ 2-3 pct i rente fast, men spørgsmålet er så om dette er lovligt?

Det skal siges at jeg ingen uddannelse/erfaring har med selskaber samt boligkøb, så enhver form for hjælp og belysning af emnet er varmt velkommen.

Mvh 

Lasse

Dette vil blive betragtet som et ulovligt aktionærlån.

Tonny

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Dette vil blive betragtet som et ulovligt aktionærlån

Hej Tonny

Er det fordi Lasse er i familie med direktøren/ejeren af ApS'et eller må et ApS ALDRIG beskæftige sig med udlån?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Birte

Birte Andersen:

Tonny Skov Pedersen:
Dette vil blive betragtet som et ulovligt aktionærlån

Hej Tonny

Er det fordi Lasse er i familie med direktøren/ejeren af ApS'et eller må et ApS ALDRIG beskæftige sig med udlån?

Det er ganske enkelt fordi, en kapitalejers søn er omfattet af begrebet "nærtstående" ligesom der vil være en overvejende sandsynlighed for eller mistanke om, at kapitalejeren plejer egne private interesser med risiko for selskabet.

Begrebet nærtstående parter eller rettere nærtstående familiemedlemmer fremgår af dette link til Deloitte http://www.deloitte.com/assets/Dcom-Denmark/Local%20Assets/Documents/Udgivelser/Publikationer/Regnskab/hjaelpevaerktoej%20til%20ias%2024_1211.pdf

Her fremgår det bl.a. på side følgende:

Nærtstående familiemedlemmer
er familiemedlemmer, som må forventes at kunne påvirke eller blive påvirket af den pågældende person i
deres transaktioner med virksomheden og omfatter:
a) den pågældendes børn og ægtefælle eller partner
b) den pågældendes ægtefælles eller partners børn og

c) øvrige som den pågældende eller den pågældendes ægtefælle eller partner står i et afhængighedsforhold til

Normalt er der intet til hinder for, at selskaber investerer i fast ejendom eller indgår i låneforhold m.v..
Tonny
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Super svar, Tonny.

Der fik Lasse vist besvaret alle sine spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)