Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til start

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Jeg er ved at starte en webshop, men er helt grøn så har lige et par spørgsmål jeg håber på hjælp til.
Når jeg registrere mig i CVR skal jeg tilknytte en nemkonto, må det være min private lønkonto? Hvis jeg skulle få overskud hvordan så med skat? Skal jeg opgive det på min egen selvangivelse eller skal firmaet betale skat af overskud og så udbetale løn til mig?

-Christian
Fra Aalborg
Tilmeldt 7. Feb 13
Indlæg ialt: 68
Fra  HoniDoo ApS. Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Ja, der er lidt at få styr på.

Du må i princippet godt bruge din privatkonto som firmakonto også, hvis det er en enkeltmandsvirksomhed. Men det er noget nemmere for dig at administrere, hvis du laver en separat konto til virksomheden. Det behøver ikke være nogen bestemt slags konto, bare en konto, du ikke bruger til andet.

Når du har enkeltmandsvirksomhed (som jeg går ud fra det er?), så udbetaler du ikke løn, men hæver privat i virksomheden. Det vil sige, du overfører fra din konto, der er tilknyttet virksomheden til din pri vate konto. Du skal føre et regnskab i virksomheden. Og når det bliver gjort op én gang om året, betaler du personligt skat af det, du har tjent. 

Efter et par år (du kan også selv registrere det allerede nu) gætter SKAT på, hvad du tjener om året baseret på skatteåret før. Det kommer så på din forskudsopgørelse, og der kommer 10 girokort ud, du skal betale henover året, baseret på hvor meget de/du regner med, du kommer til at tjene.

Det kunne evt. være en idé for dig at kigge på Anette Sands Regnskabsskole. Så får du lidt grundlæggende idéer om alt det med regnskabet :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

CVhougaard:
Hvis jeg skulle få overskud hvordan så med skat? Skal jeg opgive det på min egen selvangivelse eller skal firmaet betale skat af overskud og så udbetale løn til mig?

Du skatter af dit overskud fra virksomheden - helt som en hver anden lønindtægt men tager ikke løn, for hvad du hæver er helt irrelevant - du kan se DETTE LINK for hvordan du skatter i en enkeltmandsvirksomhed. Du bør forskudsregistrere det du mener at tjene - evt i flere omgange hen under året -(du kan starte med lidt og bygge på ved at ændre forskud så mange gange du vil) - så du får betalt skatten stille og roligt undervejs - men år 1 kan det jo være lidt drilsk

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)