Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af IT-system (Freelance udvikler)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 79
Fra  Excelautomation Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har et spørgsmål som vedrører betaling af et freelance program. Håber meget at folk vil give mig en konstruktivt svar, som kan hjælpe mig i denne lidt uvisse situation (Det kræver dog, at I bliver oplyst om historiens begyndelse)

Jeg har en bror, som er ansat i en virksomhed, som bruger Excel rigtig meget. Han var klar over, at jeg var rigtig god til Excel (herunder VBA-programmering - altså automatiske handlinger i Office pakken.), og spurgte mig derfor; om jeg havde lyst til at hjælpe ham med at lave et program, som kunne automatisere hans daglige rutinepræget opgaver. 

Et lille overslag over programmet udvikling:

Hans gamle metode (Tidsforbrug: Ca. 40 minutter): 
1. Hentede en .CSV-fil ned fra en internetside
2. Opsættede et hav af regler, for at gøre programmet mere overskueligt
3. En kundeklarmelding blev også sendt manuelt, ved at navigere ind på den korrekte kunde, og afkrydse de relevante felter

Den nye løsning (Tidsforbrug: Ca. 10 sekunder):
Gør akkurat det samme som ovenstående, men behandler hele dokumentet, og sætter alle regelsæt op, så listen er klar på 10 sekunder. Kundeklarmeldingerne er også blevet automatiseret; ved at navigere automatisk ind på den korrekte side, og udfra arkets indhold, afkrydser programmet selv, hvilke elementer der skal afkrydses.

Programmet tog hurtigt overhånd, og blev rigtig, rigtig omfattende og kompliceret. Det kan nu alverdens ting, og tror sammenlagt at jeg har brugt 400 timer på at udvikle systemet. Systemet blev udviklet i min egen interesse, fordi jeg syntes opgaven lød interessant og udfordrende, og selvfølgelig fordi jeg gerne ville hjælpe min bror. 

I forbindelse med en restrukturering af deres nuværende IT-system ved min brors virksomhed, har de fået øjnene op for programmet potentiale, og vil derfor gerne købe rettighederne til programmet, samt give mig en fast timeløn for videreudvikling af systemet. Dette er selvfølgelig drømmescenariet, og jeg skulle i denne sammenhæng komme med en pris for programmet - herfor kommer mit spørgsmål.

Det er selvfølgelig i min interesse, at jeg gerne vil sætte prisen, så den er fornuftig for begge parter (både for mit vedkommende samt virksomheden). Men hvad er den fornuftige pris? Umildbart vil jeg også gerne sætte min timeløn til en fornuftig pris - både fordi jeg kan mit kram, men også så lav, at det er ensbetydende med, at de vil benytte mig i fremtiden.

Mine oplysninger er:
- Jeg er IKKE CVR-registeret
- Jeg skal til at læse på Universitet til August (Softwareingeniør). Dvs. jeg er bekymret for at prisen for systemet vil påvirke min SU
- Jeg har aldrig solgt et system før (Udover til familierelateret virksomheder)
- Alt er selvlært. Jeg har ikke taget en uddannelse indenfor IT-udvikling

Hvordan syntes I jeg bør takle denne situation, og til hvilket pris bør jeg sælge systemet?

MVH
Freelance udvikleren. 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En god timeløn vil være 500 kr + moms. Så kan du gange antallet af timer op med timeprisen og få hvad du kunne have fået hvis du have lavet det på timebasis.

Men selve prisen er jo op til dig :)

Fremadrettet kan du stifte et ApS som kan fakturer dine kunder. Pengene kan du lade stå i selskabet ELLER du kan give dig løn svarende til hvad SU vil være eller mere.

Jeg har læst om flere der har benyttet ApS løsningen som er ganske lovlig så frem pengene bliver stående i selskabet. Fordelen vil jo være at når de "bliver løsladt" fra studierne så har de en pengetank de kan tage af.

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad med at begynde med at spørge dem hvad de vil give:-)

Så er i kommet ret langt allerede.

Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)