Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Roland ColorCamm PC-12 til textiltryk?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.



Da jeg kan se der en flere herinde der arbejder med textiltryk, så tænkte jeg at måske kunne hente lidt rådgivning her.



Jeg er i gang med at lave lidt research, for at finde en god printer/skæreprinter til textiltryk (t-shirts og lign.) - altså noget hvor jeg kan lave flerfarvet tryk på tøj. I den forbindelse er jeg kommet forbi Roland PC-12, som jeg indtil videre har læst både positivt og negativt om. Nogen her der ved om den er noget værd? Hvilke textiltyper kan den trykke på, og hvordan er kvaliteten? Den skulle vist være gået ud af produktion nu, er det en ulempe?



Jeg skal helst have en kvalitet der kan holde lidt i længden - er der andre printere jeg bør se nærmere på? Og hvilken leverandør skal jeg evt. benytte eller tale med, for at finde det helt rigtige?



Det var mange spørgsmål - men jeg håber nogen kan svare på bare lidt af det...






 



Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
   Hej Stine,

Hvor vidt en PC-12 er det rigtige valg er super afhængigt af hvad du konkret skal lave.

Hvis du skal lave normal enkelt farvet transfér, hvor du skærer det ønskede motiv/logo/tekst ud i transflex eller tilsvarende materiale til varmeoverførelse, så kan en PC-12 sagtens løse opgaven. Den er dog en noget dyr investering til det formål.

Skal du lave flerfarvet tryk på tøj, så kan PC-12 også klare dette. Men måden den gør det på er at printe farver på en hvid folie til varmeoverførelse. Denne metode er som sådan smart nok - især på mørkt tøj, da den hvide folie udgør den hvide bund.
Der hvor ulempen dog ligger er at PC-12 benytter farvebånd med en speciel voks og måden båndene bruges på samt prisen på dem gør at omkostningerne på forbrugsstofferne bliver ret høje. Et farvebånd har en bredde på ca. 5 mm. og der er omkring 120 meter bånd i kasetten.
Derved dækker et farvebånd imellem ½ og 1 kvm. Dertil kommer så den lidt spøjse måde som printeren bruger farvebåndet på:
Hvis man f.eks. printer en firkant som er 10 x 10 cm. og hele firkanten er 100% sort og der en lille 100% magenta prik i hvert hjørne, så bruger den lige så meget af det magenta farvebånd som den bruger af det sorte - på trods af at den altså kun laver 4 små prikker i forhold til det sorte område som er helt dækket. Grunden til dette ligger i den måde maskinen arbejder på. Den kan godt ramme en del farvebånd, men selve hovedet kan kun køre med ét farvebånd (= én farve) af gangen. Så når ovenstående skal laves, så tager hovedet automatisk fat i den magenta kasette, hvorefter den printer det magenta. Men hovedet bliver nødttil at køre hele motivet over og når hovedet kører så kører båndet også - også selvom der ikke afsættes farve. Når den er færdig med den magenta farve, så kører den mediet retur til startpunktet hvorefter hovedet skifter til den sorte kasette og derefter kører den sorte farve på.

Ovenstående bliver især et problem hvis du f.eks. kører et foto, hvor alle 4 grundfarver skal bruges, men hvor der i bund og grund kun bruges lidt af hver farve. Sådan et foto vil bruge lige så meget farvebånd, som hvis det er fire motiver som udelukkende er en stor firkant som er henholdsvis cyan, magenta, gul og sort. Farvebåndene koster imellem 120 og 180 kr. stykket, så det kan hurtigt blive ret dyrt.
Dertil kommer at den kører ret (læs: meget!) langsom - især da den kører en farve på af gangen for så at køre mediet tilbage og køre den næste farve på.

Så for at komme til pointen: Der findes andre metoder som du måske bør overveje at kigge på. De fleste af dem er dog en del dyrere i maskin-anskaffelse, men til gengæld er forbrugsstofferne billigere og det kan måske godt betale sig på længere sigt alt efter hvor meget du har tænkt dig du skal lave.

En PC-12 er en rigtig god og smart maskine, men det er ved andre opgaver end t-shirt-tryk hvor den virkelig kommer til sin ret.



Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
  Jeg beklager at ovenstående indlæg blev ret teknisk (og langt) - men min klare holdning er, at hvis man ikke har styr på teknikken, så er det også svært at vurdere hvor vidt den kan løse den pågældende opgave og hvor begræsningerne ligger. Og hvis man ved hvor begrænsningerne ligger, så kan man også presse teknologien til det yderste .

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper.

Tak for dit svar. Det er helt fint med den tekniske forklaring, for så kan jeg udemærket se at det ikke er en Roland PC-12 jeg skal investere i. Det jeg er på udkig efter er nemlig en printer der udelukkende skal bruges til tryk på t-shirts.

Jeg vil da utrolig gerne have nogle forslag til hvilket udstyr jeg så bør kigge på, for det er lidt en jungle når man ikke er så erfaren på området.

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
  Jeg håber ikke, at jeg igen får smidt argumenter efter mig i stil med "hvad tænker du på at hjælpe en konkurrent? Det må hun selv finde ud af! Du skal ikke forære hende viden vi andre har fået igennem mange års slid!" (se tråden: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=10981 ).... Men hvis der er nogen som har et problem med dette, så hold Ctrl nede på tastaturet og tryk på "w" - så er problemet løst .
---

  Line, du skal gøre dig klart hvad du præcist vil kunne trykke på. For blot en 6 åt siden var det mere simpelt, da det primært var gummitryk og serigrafi som blev benyttet. Men nu til dags findes der en masse forskellige teknikker. En stor del af de nyere metoder er baseret på en eller anden kombination af varmeoverførelse. F.eks. bliver det meste af det tøj vi trykker i MediaMouse i dag lavet via varmeoverførelse.

Nogle af teknikkerne er rigtig gode hvis man kun skal lave ét eksemplar, imens andre er mere egnet til meget holdbare tryk. Nogle er kun gode til en eller meget få farve, imens andre kan bruges til mangefarvede tryk, men til gengæld kun fungerer på specielt tøj.

F.eks. er der nu kommet flatbed-printere som kan printe direkte på tøj. De er ikke gode til print på mørke tekstiler, da teknikken stadig er i sin barndom og den hvide farve stadig ikke er helt optimal og derved har svært ved dække ordentligt uden at give problemer. Endvidere er printerne kun gode til tynde tekstiler, så det er typisk t-shirts som de er gode til, hvorimod en tyk hættetrøje er svær at få til at sidde ordentligt i printeren.

Så derfor: Hvad er det præcist du vil kunne trykke på og hvad er det der skal trykkes? Er det udelukkende hvide t-shirts eller er det både lyst og mørkt tøj i forskellige tykkelser? Er det fotografier eller er det tegninger/logoer ? Skal det være i meget små oplag eller er det store oplag (+25 ens tryk)?


Fra Horsens
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 828
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.

 

OMX har lavet en serie med printer kun til tøj tryk. Og de skulle være til at købe for ordentlig penge :D

 

Har desværre ikke noget link til dem, men prøv google.

Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.

Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg vil lige starte med at fortælle at jeg er grafisk uddannet, og har en del erfaring med digitaltryk. Da jeg er så heldig, at jeg selv er god til at sætte mig ind i brugen af diverse teknisk udstyr, så har jeg en formodning om at jeg godt kan finde ud af at arbejde med textiltryk. Problemet er bare at jeg ikke har så meget styr på hvilket udstyr der er bedst at investere i.

Det jeg gerne vil trykke på er primært t-shirts (og sweatshirts), men der må meget gerne være mulighed for at trykke på flere typer textil. Jeg ønsker at trykke illustrationer (primært vektorgrafik), men i flere farver og med gradierede farver og derfor er en skæreplotter ikke nok.

Jeg har læst lidt om "dye sub", men mener at have forstået at denne metode kun kan benyttes på textiler der er specielt lavet til sublimation?

 

Jeg er forøvrigt meget taknemlig for alt hjælp, og skal/vil ikke brokke mig over nogen eller noget. Jeg synes Amino er et super forum!

 

Nicolai, er OMX en forkortelse for noget, for jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det?

 

Fra Horsens
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 828
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sorry min fejl igen hehe mærket hedder OKI


Hilsen Nicolai Christensen - Reklamebureauet Drive design.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:56
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det er rigtigt at der er en teknik som hedder DyeSublimation. Vi bruger den selv til nogle forskellige ting.

Inde for tekstilverdenen kan DyeSublimation bruges til hvide tekstiler. Grunden til dette er at teknikken ikke benytter hvid farve, men grundfarverne CMYK (plus nogle mellemfarver afhængigt af systemet). Basalt set går det ud på at man printer motivet med specielt blæk på specielt papir, hvorefter man varmeoverfører blækket til tekstilet. Den simple løsning er en printer (typisk en Epson) hvor tonerne er skiftet ud med et blæksystem som indeholder den specielle blæk der skal bruges. Ulempen ved dette er at det kræver at tøjet har et ret højt indhold af polyester da blækkets pigment netop binder sig til polyesteren. Man kan derfor købe tøj som har en polyester coating. Det er dog lidt dyrt og så findes det udelukkende i hvidt.

Hvis du ikke skal være bundet af tekstiler med polyester, så skal du over i DyeSublimation som fungerer på normalt tekstil (dog stadig bedst effekt på hvidt/lyst tekstil). Der findes blandt andet Heatweave og HIFI-Express -serierne fra Roland. Det er storformatprintere som kører med DS-blæk. De er egentlig primært udviklet til flag og tekstilbannere men bruges også til normalt tekstiltryk. Den direkte ulempe ved dem er at de er store og meget dyre i anskaffelse.

En anden mulighed vil være direkte print. Som tidligere sagt så er denne teknik relativt ny - men den findes.
GJET er en potentiel løsning. Denne er en flatbed-printer specielt til at printe på tøj. Den kan bl.a. printe hvidt og derved også printe på mørkt tekstil. Hvor holdbart trykket er skal jeg ikke kunne sige, da jeg endnu ikke selv har haft lejlighed til at checke holdbarheden. Men selve printet som kommer ud af maskinen er flot nok. Dan Team er den danske forhandler af GJET''en. Så du kan læse lidt mere om den her: http://www.broderiudstyr.dk/index.php?sub=17&vis_id=75&vis_sub_id=




 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige et par rettelser og tilføjelser til Jespers indlæg om PC12:

 

Farvebåndet er 11 mm bredt og fåes i CMYK + RGB + HVID + SØLV/GULD + METALLIC CMYK. Det er korrekt, at der benyttes meget farvebånd, men placerer du 1 sort prik, så benytter den altså ikke 1 hel linje til det, trods alt.

 

PC12 har i den nyeste driver fået lidt intelligens indbygget, så den ikke bare smider farvebånd væk. Men hvis der skal laves beregninger for hvor meget farvebånd der bruges, så kræver det en meget stor analyse af dit print. Det koster eksempelvis dobbelt så meget at placere 2 prikker med 12mm afstand i forhold til 8mm. Dette fordi farvebåndet skal køre 2 gange forbi, når det ikke er bredt nok til at placere prikkerne indenfor farvebåndets bredde.

 

Og så er der en masse andre ting, som tager en krig at forklare.

 

PC12 er nok ikke den maskine, jeg ville vælge til tekstiltryk. Jeg ville nok hellere bruge min storformatprinter (Roland SP540v) og noget transferfolie - så er jeg dækket ind på både lyse og mørke tekstiler.

 

En prisbillig start er en laserprinter og TransFlex, som er en folie af høj kvalitet. Laserprint falmer ikke.. Næsten ikke, i hvert fald. Og hvis kvaliteten af folien er i orden, så får du nogle tryk der kan holde til en del vaske.

 

Lidt længere ude af landevejen findes så de maskiner, som Jesper fortæller om.

 

Vh

Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)