Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Designbeskyttelse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Videbæk
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften amino,

Jeg har brug for at blive sat i forbindelse med en der er lidt klog på designbeskyttelse af møbler. Har en kammarat der har fremstillet en række borde, og står muligvis for at sælge dem til en række møbelforretninger.

Jeg kan bare ikke helt genneskue reglerne! Kan man undersøge på forhånd, om produktet krænker et andet produkt endten teknisk eller designmæssigt?

Muligvis der er en der kender en der kender en ;)

Mvh Kasper

Fra Randers
Tilmeldt 3. Sep 08
Indlæg ialt: 367
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Laurbjerg
Tilmeldt 16. Dec 12
Indlæg ialt: 31
Fra  Tropa Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Det er nogle gode spørgsmål du stiller.

For at være helt sikker på, at man ikke krænker rettighedsindehavere, kan man foretage forskellige undersøgelser.

Tekniske elementer

Med hensyn til tekniske elementer (f.eks. sammenklappelige ben på et bord), vil man kunne foretage en såkaldt freedom-to-operate-analyse (se evt: http://tropa.dk/freedom.php og http://tropa.dk/violation.php ). Her undersøger man, om der findes ikraftværende patentrettigheder svarende til den funktion man ønsker at lave. Man undersøger, kort fortalt, om der er ”fri bane”. Udfordringen består i, at det ofte kan være meget tidskrævend (og dermed dyrt) at gennemføre en sådan undersøgelse.

 

Design

Med hensyn til design, vil det i princippet også være muligt at få foretaget en undersøgelse der har til formål at afdække, om der findes designregistreringer, der potentielt blokerer for, at andre kan producere, sælge og markedsføre f.eks. et bord med et specielt design. Designbeskyttelser har generelt et relativt smalt beskyttelsesomfang, men den største udfordring består i, at det er yderst vanskeligt at gennemføre en søgning i design, da man ikke kan gøre andet end at kigge de relevante designregistreringer igennem (og der kan være rigtig mange).

 

Når man kender rettighedsejerne

Hvis du har kendskab til et eller flere specifikke firmaer, der er indehaver af immaterielle rettigheder, giver det meget bedre mening at forsøge at foretage en søgning med henblik på at afgøre, om der er tale om krænkelse, fordi man kan afgrænse søgningen til det eller de pågældende firmaer.

 

Markedsføringsloven og Ophavsretsloven

Du skal være opmærksom på, at Markedsføringsloven og Ophavsretsloven ydermere giver beskyttelse, der i nogen grad kan forhindre kopiering af produkter.

 

Jeg arbejder professionelt med immaterielle rettigheder til dagligt og vil gerne hjælpe dig videre. Du er velkommen til at kontakte mig.

 

 

Venlig hilsen

Niels Uth

 

Telefon: 24 43 82 02

E-mail: nu@tropa.dk

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)